Švédsko: řidičům pomůžou "chytré" dopravní značky

"Chytré" dopravní značky předepisující nejvyšší povolenou rychlost mají v budoucnosti pomáhat k rychlé i bezpečné jízdě řidičům ve Švédsku. Chytrost nového způsobu značení spočívá v tom, že se bude lépe přizpůsobovat dopravním i bezpečnostním podmínkám. Princip je vlastně velmi jednoduchý: značky informující o povolené rychlosti budou mít možnost měnit zobrazované údaje.

Za velkého provozu nebo špatného počasí tak budou moci signalizovat nebezpečí a předepisovat nižší rychlost, zatímco za dobrých a bezpečných podmínek mohou řidičům povolit i rychlou jízdu. Podle
Švédského úřadu pro silniční provoz by tak nemuselo být vyloučené například v malém provozu na dálnicích i zvýšit nejvyšší povolenou rychlost v zemi, která momentálně činí 110 kilometrů v hodině.

Odborníci si od flexibility "dynamických" značek slibují i větší pochopení ze strany řidičů. "Jestliže člověk ví, z jaké příčiny je rychlost momentálně snížena, je také zpravidla lépe motivován k tomu, aby ji dodržoval," uvedl pro deník Dagens Nyheter tiskový mluvčí dotyčného úřadu Thomas Andersson.

Jak budou nové značky vypadat a na jakém technickém principu budou fungovat ještě nebylo definitivně rozhodnuto. "Design však musí zjevně odlišovat dynamickou značku od běžné, aby řidiči nezapomněli na to, že cifry se u dynamických značek budou měnit," upozornil Gabriel Helmers z vývojového oddělení stejné instituce. 

Již dnes však například v Göteborgu a Stockholmu funguje systém, který automaticky měří počet projíždějících automobilů na dané silnici a za velkého provozu pak signalizuje nutnost omezení rychlosti. Vcelku zaběhnuté jsou informace o teplotě vzduchu a povrchu vozovky. Mechanismus vyhodnocující a spojující všechny faktory a procesy najednou však Švédsku dosud chybí.

Ani dynamické značky však podle všeho nejsou zajištěným receptem na bezpečnou jízdu. "Ani tak se řidič nemůže spolehnout jen na to, jaká čísla stojí na značkách kolem, a myslet si, že za nepohody nemusí zpomalit víc, než kolik mu předpisuje cifra" upozornil Helmers. "Nakonec je to totiž jen a jen on sám, kdo nese zodpovědnost za způsob vlastní jízdy."