Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédsko zvyšuje dálniční rychlost, Němci chtějí zpomalit

  13:58aktualizováno  13:58
Švédská vláda zvyšuje povolenou rychlost na dálnicích a rychlostních silnicích. Zatímco český ministr dopravy je pro zvýšení maximální rychlosti na dálnicích až na 160 km/h, němečtí řidiči by chtěli zvolnit.

V Německu by si nejvíce lidí přálo maximální dálniční rychlost 140 km/h | foto: ADAC

Opatření vstoupí v platnost od počátku příštího roku a umožní jezdit na dálnicích 120 kilometrů za hodinu místo dosavadních 110, a na rychlostních silnicích se čtyřmi jízdními pruhy 100 kilometrů za hodinu místo dosavadních 90. Informoval o tom deník Dagens Nyheter.

Mluvčí dopravního úřadu odůvodnil nová pravidla tím, že dosavadní limity stejně nebyly příliš dodržovány, a navíc kvalita silnic a technická úroveň moderních automobilů zaručují, že zvýšení rychlostních limitů bude "bezproblémové".

Na některých komplikovaných úsecích dálnic i rychlostních silnic však zůstanou rychlostní limity omezené, dodal.

Již od 1. června bude ve Švédsku vyměněno mnoho cedulí dopravního značení, aby se země srovnala s mezinárodními standardy. To usnadní orientaci především zahraničním motoristům, uvedl list.

Němci chtějí zpomalit
Německo je jedinou evropskou zemí, kde je možné po dálnici beztrestně jezdit rychleji než 130 km/h. Česko by se tak mohlo stát za pár let evropskou raritou s nejvyšší povolenou rychlostí.

87 procent německých řidičů se v únorovém průzkumu agentruy TNS Infratest vyslovilo pro zavedení rychlostních limitů na dálnicích. Každý třetí dotázaný se přitom vyslovil proto, aby se v Německu po dálnici smělo jezdit maximálně rychlostí 140 km/h.

Nyní se na německých dálnicích doporučuje jezdit stotřicítkou, 52 procent řidičů však připustilo, že jezdí rychleji. Nehrozí jim však žádná sankce, po německých dálnicích si může každý jezdit, jak rychle se mu zachce. Až na regulované úseky, na kterých značky stanovují různá omezení.

Průzkum společnosti TNS Infratest mezi německými šoféry přinesl jedno velké překvapení. Nejrychleji sice po dálnicích jezdí mladí řidiči, ale proti zavedení limitů se staví hlavně starší šoféři. Naopak většina mladých s omezením rychlosti souhlasí.

Češi by rádi zrychlili
V Česku je to docela jinak. Ministerstvo dopravy chce rychlost na dálnicích zvýšit až na 160 km/h a pro takovou změnu jsou hlavně mladí řidiči.

Průzkum agentury STEM/MARK totiž ukázal, že mladí za volantem a ti, kdo jezdí často, by rádi zrušili rychlostní limit 130 km/h na dálnicích. Starší a sváteční šoféři jsou spíše proti. VÍCE O PRŮZKUMU...

Více než polovina dotázaných v českém průzkumu přiznala, že občas jede nad limit. Ve většině evropských zemí platí maximální rychlost na dálnicích 130 km/h.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.