Švédsko zvyšuje dálniční rychlost, Němci chtějí zpomalit

  13:58aktualizováno  13:58
Švédská vláda zvyšuje povolenou rychlost na dálnicích a rychlostních silnicích. Zatímco český ministr dopravy je pro zvýšení maximální rychlosti na dálnicích až na 160 km/h, němečtí řidiči by chtěli zvolnit.

V Německu by si nejvíce lidí přálo maximální dálniční rychlost 140 km/h | foto: ADAC

Opatření vstoupí v platnost od počátku příštího roku a umožní jezdit na dálnicích 120 kilometrů za hodinu místo dosavadních 110, a na rychlostních silnicích se čtyřmi jízdními pruhy 100 kilometrů za hodinu místo dosavadních 90. Informoval o tom deník Dagens Nyheter.

Mluvčí dopravního úřadu odůvodnil nová pravidla tím, že dosavadní limity stejně nebyly příliš dodržovány, a navíc kvalita silnic a technická úroveň moderních automobilů zaručují, že zvýšení rychlostních limitů bude "bezproblémové".

Na některých komplikovaných úsecích dálnic i rychlostních silnic však zůstanou rychlostní limity omezené, dodal.

Již od 1. června bude ve Švédsku vyměněno mnoho cedulí dopravního značení, aby se země srovnala s mezinárodními standardy. To usnadní orientaci především zahraničním motoristům, uvedl list.

Němci chtějí zpomalit
Německo je jedinou evropskou zemí, kde je možné po dálnici beztrestně jezdit rychleji než 130 km/h. Česko by se tak mohlo stát za pár let evropskou raritou s nejvyšší povolenou rychlostí.

87 procent německých řidičů se v únorovém průzkumu agentruy TNS Infratest vyslovilo pro zavedení rychlostních limitů na dálnicích. Každý třetí dotázaný se přitom vyslovil proto, aby se v Německu po dálnici smělo jezdit maximálně rychlostí 140 km/h.

Nyní se na německých dálnicích doporučuje jezdit stotřicítkou, 52 procent řidičů však připustilo, že jezdí rychleji. Nehrozí jim však žádná sankce, po německých dálnicích si může každý jezdit, jak rychle se mu zachce. Až na regulované úseky, na kterých značky stanovují různá omezení.

Průzkum společnosti TNS Infratest mezi německými šoféry přinesl jedno velké překvapení. Nejrychleji sice po dálnicích jezdí mladí řidiči, ale proti zavedení limitů se staví hlavně starší šoféři. Naopak většina mladých s omezením rychlosti souhlasí.

Češi by rádi zrychlili
V Česku je to docela jinak. Ministerstvo dopravy chce rychlost na dálnicích zvýšit až na 160 km/h a pro takovou změnu jsou hlavně mladí řidiči.

Průzkum agentury STEM/MARK totiž ukázal, že mladí za volantem a ti, kdo jezdí často, by rádi zrušili rychlostní limit 130 km/h na dálnicích. Starší a sváteční šoféři jsou spíše proti. VÍCE O PRŮZKUMU...

Více než polovina dotázaných v českém průzkumu přiznala, že občas jede nad limit. Ve většině evropských zemí platí maximální rychlost na dálnicích 130 km/h.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Najdete na iDNES.cz