Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédsko zvyšuje dálniční rychlost, Němci chtějí zpomalit

  13:58aktualizováno  13:58
Švédská vláda zvyšuje povolenou rychlost na dálnicích a rychlostních silnicích. Zatímco český ministr dopravy je pro zvýšení maximální rychlosti na dálnicích až na 160 km/h, němečtí řidiči by chtěli zvolnit.

V Německu by si nejvíce lidí přálo maximální dálniční rychlost 140 km/h | foto: ADAC

Opatření vstoupí v platnost od počátku příštího roku a umožní jezdit na dálnicích 120 kilometrů za hodinu místo dosavadních 110, a na rychlostních silnicích se čtyřmi jízdními pruhy 100 kilometrů za hodinu místo dosavadních 90. Informoval o tom deník Dagens Nyheter.

Mluvčí dopravního úřadu odůvodnil nová pravidla tím, že dosavadní limity stejně nebyly příliš dodržovány, a navíc kvalita silnic a technická úroveň moderních automobilů zaručují, že zvýšení rychlostních limitů bude "bezproblémové".

Na některých komplikovaných úsecích dálnic i rychlostních silnic však zůstanou rychlostní limity omezené, dodal.

Již od 1. června bude ve Švédsku vyměněno mnoho cedulí dopravního značení, aby se země srovnala s mezinárodními standardy. To usnadní orientaci především zahraničním motoristům, uvedl list.

Němci chtějí zpomalit
Německo je jedinou evropskou zemí, kde je možné po dálnici beztrestně jezdit rychleji než 130 km/h. Česko by se tak mohlo stát za pár let evropskou raritou s nejvyšší povolenou rychlostí.

87 procent německých řidičů se v únorovém průzkumu agentruy TNS Infratest vyslovilo pro zavedení rychlostních limitů na dálnicích. Každý třetí dotázaný se přitom vyslovil proto, aby se v Německu po dálnici smělo jezdit maximálně rychlostí 140 km/h.

Nyní se na německých dálnicích doporučuje jezdit stotřicítkou, 52 procent řidičů však připustilo, že jezdí rychleji. Nehrozí jim však žádná sankce, po německých dálnicích si může každý jezdit, jak rychle se mu zachce. Až na regulované úseky, na kterých značky stanovují různá omezení.

Průzkum společnosti TNS Infratest mezi německými šoféry přinesl jedno velké překvapení. Nejrychleji sice po dálnicích jezdí mladí řidiči, ale proti zavedení limitů se staví hlavně starší šoféři. Naopak většina mladých s omezením rychlosti souhlasí.

Češi by rádi zrychlili
V Česku je to docela jinak. Ministerstvo dopravy chce rychlost na dálnicích zvýšit až na 160 km/h a pro takovou změnu jsou hlavně mladí řidiči.

Průzkum agentury STEM/MARK totiž ukázal, že mladí za volantem a ti, kdo jezdí často, by rádi zrušili rychlostní limit 130 km/h na dálnicích. Starší a sváteční šoféři jsou spíše proti. VÍCE O PRŮZKUMU...

Více než polovina dotázaných v českém průzkumu přiznala, že občas jede nad limit. Ve většině evropských zemí platí maximální rychlost na dálnicích 130 km/h.

Autoři: ,


Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

Kia Soul EV

Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou...

Seat to znovu zkusí v Číně. Místo sportu a emocí nasadí moderní techniku

Jak se rodí SEAT

Španělská automobilová značka Seat, která je součástí německého koncernu Volkswagen, by se měla v roce 2020, nebo 2021...

V Indii zase prší a tamní řidiči se bojí, že jim nateče voda do výfuku

V Indii začalo období dešťů, takto to vypadá v ulicích Bombaje.

V Bombaji už třetí den prší a má pršet ještě další čtyři. Vláda v některých zaplavených oblastech vyhlásila dětem...

Najdete na iDNES.cz