Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédsko zvyšuje dálniční rychlost, Němci chtějí zpomalit

  13:58aktualizováno  13:58
Švédská vláda zvyšuje povolenou rychlost na dálnicích a rychlostních silnicích. Zatímco český ministr dopravy je pro zvýšení maximální rychlosti na dálnicích až na 160 km/h, němečtí řidiči by chtěli zvolnit.

V Německu by si nejvíce lidí přálo maximální dálniční rychlost 140 km/h | foto: ADAC

Opatření vstoupí v platnost od počátku příštího roku a umožní jezdit na dálnicích 120 kilometrů za hodinu místo dosavadních 110, a na rychlostních silnicích se čtyřmi jízdními pruhy 100 kilometrů za hodinu místo dosavadních 90. Informoval o tom deník Dagens Nyheter.

Mluvčí dopravního úřadu odůvodnil nová pravidla tím, že dosavadní limity stejně nebyly příliš dodržovány, a navíc kvalita silnic a technická úroveň moderních automobilů zaručují, že zvýšení rychlostních limitů bude "bezproblémové".

Na některých komplikovaných úsecích dálnic i rychlostních silnic však zůstanou rychlostní limity omezené, dodal.

Již od 1. června bude ve Švédsku vyměněno mnoho cedulí dopravního značení, aby se země srovnala s mezinárodními standardy. To usnadní orientaci především zahraničním motoristům, uvedl list.

Němci chtějí zpomalit
Německo je jedinou evropskou zemí, kde je možné po dálnici beztrestně jezdit rychleji než 130 km/h. Česko by se tak mohlo stát za pár let evropskou raritou s nejvyšší povolenou rychlostí.

87 procent německých řidičů se v únorovém průzkumu agentruy TNS Infratest vyslovilo pro zavedení rychlostních limitů na dálnicích. Každý třetí dotázaný se přitom vyslovil proto, aby se v Německu po dálnici smělo jezdit maximálně rychlostí 140 km/h.

Nyní se na německých dálnicích doporučuje jezdit stotřicítkou, 52 procent řidičů však připustilo, že jezdí rychleji. Nehrozí jim však žádná sankce, po německých dálnicích si může každý jezdit, jak rychle se mu zachce. Až na regulované úseky, na kterých značky stanovují různá omezení.

Průzkum společnosti TNS Infratest mezi německými šoféry přinesl jedno velké překvapení. Nejrychleji sice po dálnicích jezdí mladí řidiči, ale proti zavedení limitů se staví hlavně starší šoféři. Naopak většina mladých s omezením rychlosti souhlasí.

Češi by rádi zrychlili
V Česku je to docela jinak. Ministerstvo dopravy chce rychlost na dálnicích zvýšit až na 160 km/h a pro takovou změnu jsou hlavně mladí řidiči.

Průzkum agentury STEM/MARK totiž ukázal, že mladí za volantem a ti, kdo jezdí často, by rádi zrušili rychlostní limit 130 km/h na dálnicích. Starší a sváteční šoféři jsou spíše proti. VÍCE O PRŮZKUMU...

Více než polovina dotázaných v českém průzkumu přiznala, že občas jede nad limit. Ve většině evropských zemí platí maximální rychlost na dálnicích 130 km/h.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

Najdete na iDNES.cz