Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédský všežravec: Volvo na pět paliv

  20:35aktualizováno  20:35
Volvo Multifuel je prototypem švédské automobilky, jehož motor zvládá spalovat pět různých paliv. Do nádrží tak lze tankovat buď běžný benzin, zemní plyn, biometan, bioetanol nebo tak zvaný Hytan.

Volvo Multifuel umí spalovat pět různých paliv | foto: Volvo

Na první pohled vypadá studie jako sériové Volvo V70 poháněné přeplňovaným dvoulitrovým motorem s výkonem 200 koní.

Palivo se tankuje do jedné větší a dvou menších nádrží. Plyn v podobě zemního plynu, biometanu nebo hytanu lze nasát do velkého zásobníku na 98 litrů paliva. Objem menších nádrží činí 29 litrů a jsou určeny k tankování benzinu a bioetanolu.

Automobilka Volvo přitom nepředpokládá, že by se našel uživatel stále kombinující mezi celou pěticí paliv a přejíždějící mezi různými čerpacími stanicemi podle aktuální ceny toho či kterého paliva. Spíše chce ukázat, že jeden motor lze využít spalováním různých chemických látek.

Švédská automobilka se přitom touto neobvyklou vizí snaží vyjít vstříc lokálně produkovaným palivům. Proto, aby se stejně jako dnes v případě světoběžné ropy nemusely paliva pro auta transportovat přes půl zeměkoule, by se podle této myšlenky v každé zemi čerpaly především domácími firmami vyprodukované látky.

Podle představitelů Volva nelze čekat, že ropné směsi nahradí v budoucnu jen jedno, třeba vodíkové palivo. Spíše půjde o různá paliva používaná v různých koutech světa.

Čtyři ve Volvu Multifuel použitelná paliva jsou více či méně známá jako možné zdroje energie pro dnešní motory.

Co je to ale ten tajemný Hytan? Jedná se o směs složenou z 10 procent z vodíku, zbylých 90 procent patří metanu. V testech se prý tato kombinace vyznačovala mimořádně vysokou efektivitou.

Autoři:


Témata: zemní plyn, Ropa, Volvo


Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.