Svět Jawa
Sledovat další díly na iDNES.tvZ divišovského Esa nevyjížděly jen plochodrážní stroje, ale i výborné čtyřdobé motokrosové a silniční motocykly. „Je dobré připomenout, že Jawa v Divišově přišla k rodinnému stříbru, protože drtivá většina pracovníků tam byli špičkoví a univerzální odborníci, někteří mnoha profesí, tak jak to v takové kusové výrobě bývá,“ chválil divišovský odkaz motocyklový publicista Miloslav Straka.
Například už od roku 1954 v Divišově pracoval významný konstruktér Jaroslav Červinka, tvůrce dvouventilového i čtyřventilového plochodrážního motoru.
Pod značkou Jawa potom středočeský výrobce sbíral domácí a světové tituly v krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Jezdily na ní největší světové hvězdy, například Barry Briggs, Ole Olsen, Ivan Mauger. Ten pro Jawu vybojoval celkem patnáct titulů mistra světa, v krátké a dlouhé ploché dráze i ve dvojicích. Jen to vítězství ve Zlaté přilbě mu chybělo.
O desetiletí před ním se prvním továrním jezdcem Jawy Divišov stal Švéd Ove Fundin: „Úspěchy Divišova by nebyly možné bez účasti špičkových zahraničních továrních jezdců. Ale ti se mohli zúčastnit jen proto, že se rozhodli pro špičkový stroj,“ zauvažoval Miloslav Straka.
Z našich jezdců Jawu proslavil například vítěz Zlaté přilby Antonín Kasper i jeho syn Antonín Kasper mladší, pětinásobný vítěz tohoto známého pardubického závodu Jiří Štancl nebo českoslovenští mistři světa v ledové ploché dráze Antonín Šváb a Milan Špinka, který má na svém kontě rovněž jedno vítězství ve Zlaté Přilbě. „Moje vzpomínky na Jawu jsou dobré, jezdil jsem jenom na ní, jiný motocykl jsem ani neměl,“ nechal se v rozhovoru slyšet posledně jmenovaný. V Divišově se vyrábělo kolem tisíce plochodrážních speciálů ročně.
Světové úspěchy
Dá se říct, že Jawa je dodnes jednou z nejúspěšnějších sportovních světových motocyklových značek, aspoň co se týká počtu získaných mistrovských světových a evropských titulů v ploché dráze. „Bilance Jawy Divišov je úctyhodná, třeba tím, že se Mike Bast stal v letech 1971, 1973, 1975 až 1979 mistrem ploché dráhy v USA. Divišovské motocykly byly na vysoké úrovni, jako jeden z mála výrobků pocházejících z bývalého Československa,“ řekl Miloslav Straka.
O to více bolí, že divišovská továrna, jako výrobce plochodrážních strojů, i přes snahy o vzkříšení, nepokračuje. Značka se po revoluci osamostatnila a v roce 1994 byl podnik zprivatizovaný.
Nejprve ještě pod úspěšným názvem Jawa Divišov, později se však podnik s mateřskou Jawou na tomto jméně nedohodl a zvolil si název JRM. Motocykly se ještě později ke jménu Jawa opět mohly vrátit, podnikatelskou aktivitu se tam snažil vzkřísit nový majitel Zdeněk Gróman.
Ovšem zdevastovaná fabrika už se ke světovým sportovním úspěchům zpátky neprobojovala. Dnes se divišovská Jawa zabývá prodejem náhradních dílů nebo úpravou plochodrážních speciálů a výrobou rámů. Věnuje se také zakázkové výrobě, protože město Divišov zůstalo dodnes zaslíbené motocyklům. Ale světovost a jedinečnost firmy už je bohužel jen minulostí.