Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svět šílí po mikrofiatu, Fiat 500 Jolly vydražen za milion

aktualizováno 
Začátkem prázdnin automobilový svět šílí po pětistovkách. Tedy ne těch papírových, ale plechových, usazených na čtyřech kolech. Nástupce legendy se představil naden přesně padesát let po představení mikrouata, v kterém Itálie vyrazila na cestu k prosperitě.

Základní cena nové stylovky se starým jménem pro český trh prozatím nebyla stanovena. Italové za základní model platí deset a půl tisíce euro.

Staré Fiaty 500 jsou ale stále žádaným zbožím. Sběratelé a milovníci značky jsou ochotni za ně platit horentní sumy. "Na ebayi se prodal unikátní zrestaurovaný exemplář Fiat 500 Jolly za víc než 45 tisíc dolarů," píše Reuters. (45 000 dolarů = přibližně 950 000 korun)

Fiat 500 Jolly v plážové úpravě vznikl v omezeném počtu exemplářů, ten prodávaný byl z roku 1966.

Velké-malé auto
Necelé tři metry dlouhé zaoblené autíčko, které ve srovnání se současnými automobily nejvíc ze všeho připomíná hračku, se veřejnosti poprvé představilo na milánském 4. července 1957.

V té době už sice silnice dva roky poměrně úspěšně brázdil větší Fiat 600, ten byl ale přeci jen příliš drahý pro dosažení cíle, který si turínská automobilka předsevzala.

Tím nebylo nic jiného než vytvořit alternativu populárního skútru Vespa na čtyřech kolech. Už tak skromná karoserie se ještě zmenšila a pod malou kapotu na zádi se vtěsnal vzduchem chlazený dvouválec, první v historii značky. Na světě ale bylo auto, které stálo necelých 500 000 lir (dnes by to bylo kolem 400 000 korun).

Motor o objemu pouhých 479 kubických centimetrů měl zpočátku výkon jen 13 koní, i ty ale dokázaly dvoumístný "vozík" (jak psal dobový tisk) s nouzovou lavicí vzadu o hmotnosti 470 kilogramů rozjet až devadesátkou.

Objem motoru i jeho výkon ale postupně rostl a poslední "pětistovky", které sjely z výrobních pásů v roce 1975, se už mohly pochlubit motorem o objemu 594 kubických centimetrů a výkonem 23 koní.

Vedle toho samozřejmě existovaly i sportovní verze, například ta z dílny slavného Carla Abartha s motorem převrtaným na 695 kubíků měla neuvěřitelných 40 koňských sil.

Během dlouhých 18 let výroby "cinquecenta" se toho samozřejmě změnilo víc - už po třech letech se s prvním zvětšením motoru objevilo i o deset centimetrů delší kombi Giardiniera s motorem pod podlahou kufru.

Velká změna přišla v roce 1965, kdy se dveřní panty přestěhovaly dopředu a skončila tak výroba "protivětráku" - modelu s dveřmi otevíranými proti směru jízdy.

Poslední modernizace "pětistovky" přišla v roce 1972 poté, co se na trhu objevil nástupce, Fiat 126 (s přídomkem p vyráběný v Polsku až do roku 2000 - známý "Maluch").

Fiat 500 dostal mimo jiné motor z nového typu a 23 koní pod kapotou z něj dělaly podle mnohých nejlepší verzi, co se kdy objevila. V polovině 70. let ale bylo i díky klesajícímu zájmu zákazníků jasné, že "pětistovka" už je za zenitem a 4. srpna 1975 sjela z výrobních pásů továrny v Palermu poslední.

Pouze Giardiniera, která se nástupce nedočkala, se vyráběla ještě dva roky, i když ke konci už jen pod značkou Autobianchi. Celkem se vyrobilo přes 3,6 milionu "pětistovek", spolu s verzí kombi se prodeje po celém světě přiblížily čtyřem milionům vozů.

Jen nepatrná část, přesně 2362 automobilů, se pak v letech 1970 až 1972 prodala i v socialistickém Československu. Fiat 500 se tehdy dal koupit za 49 000 korun - pro srovnání, šťastlivci, kteří si z Mototechny mohli odvézt tehdy nejluxusnější nabízený vůz, Saab 99, za něj oficiálně dali 120 000 Kčs.

Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500Fiat 500



Fiat 500Fiat 500




Autoři: ,






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.