Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Takhle viděli řidiči v noci v průběhu století aut

aktualizováno 
Světla jsou jednou z věcí, která se v průběhu vývoje aut prokazatelně zlepšuje. Lucerničky, kterými si řidiči svítili na cestu ještě před patnácti lety, poskytovaly řidiči mnohem horší výhled při nočních jízdách než dnes. Ford vytáhl z muzea své veterány, aby ukázal, jaké byly noční jízdy našich tátů, dědů a jejich otců.

Fotografie byly pořízeny v automobilovém muzeu Fordu v britském Dagenhamu. | foto: Ford

„Cyklista vzdálený 12 metrů, který by byl před lety pro řidiče téměř neviditelný, je s moderními světly vidět naprosto zřetelně,“ říká Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky. „Simulace zopakovala stejný scénář noční jízdy se šesti modely značky Ford spadajícími do časového rozmezí 109 let,“ popisuje. Za tu dobu se od mihotajících plynových svítilen vozy dopracovaly až k moderním výbojkovým a LED zdrojům.

Názorný pokus Fordu ukázal, jak dramaticky se od dob slavné černé „Lízinky“ (modelu) T zlepšila osvětlovací technika aut. První snímek ukazuje výhled řidiče z Fordu T z roku 1908, poslední z aktuálního Fordu Mustang. Cyklista na fotkách je vždy vzdálen od vozu pouhých 12 metrů.

Použitá technika

Ford Model T z roku 1908, Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, v prodeji od r. 1959), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) a Ford Mustang GT (2016) osvětlovaly scénu ze vzdálenosti přibližně 12 metrů. Všechny snímky byly pořízeny se shodným nastavením fotoaparátu: ISO 1600, čas 1/13, clona f/9.

„Řidiči vozů Model T, jichž se v letech 1908 až 1927 prodalo více než 15 milionů, museli před jízdou za snížené viditelnosti nejprve zažehnout acetylenové svítilny,“ popisuje Linhart. Dnešní auta svítí na cestu buď xenony nebo LEDkami a není výjimečné, že vůbec nepotřebují obsluhu. Vrcholem moderní techniky jsou systémy, které umožňují jezdit s neustále zapnutými dálkovými světly, které pro zamezení oslnění ostatních účastníků provozu jen zastiňují výseč, ve které se protijedoucí auto pohybuje.

„V oblasti osvětlovacích zařízení jsme vystoupili z doby temna,“ shrnuje to lapidárně Michael Koherr, odborník Fordu z oddělení výzkumu světel.

Výbojkové reflektory mají přibližně třikrát vyšší svítivost než halogenové žárovky. Podobně jako vyspělé LED světlomety produkují i výbojky naplněné xenonem bílé světlo, jehož zásluhou působí až pětkrát jasněji než nažloutlý svit halogenových žárovek.

„Reflektory se navíc dnes konstruují tak, aby na hranici osvětlené oblasti nevytvářely ostrý přechod světla a tmy. Vzdálené objekty se tak náhle „nezjeví“ před vozem, ale vynořují se v zorném poli postupně,“ popisuje Koherr.

„V budoucnu se budeme na automobilech stále častěji setkávat s LED osvětlením, jehož vlastnosti mohou pomoci řidičům neztrácet pozornost,“ doplňuje. „Pracujeme také na nové formě bodového osvětlení, která by zvýraznila chodce, cyklisty nebo velká zvířata ve směru jízdy. Systém na bázi infračervené kamery dokáže zachytit a sledovat lidi nebo větší zvířata na vzdálenost až 120 metrů.“



Nejčtenější



Další z rubriky

V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Italské odbory se hádají kvůli stávce proti utrácení za Ronalda

Lucas Torreira z Uruguaye (vpravo) posílá na trávník Portugalce Cristiana...

Odbory zastupující většinu italských zaměstnanců automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se postavily proti stávce,...

V Indii zase prší a tamní řidiči se bojí, že jim nateče voda do výfuku

V Indii začalo období dešťů, takto to vypadá v ulicích Bombaje.

V Bombaji už třetí den prší a má pršet ještě další čtyři. Vláda v některých zaplavených oblastech vyhlásila dětem...

Najdete na iDNES.cz