Kouzla se světlem. Xenon je mrtvý, budoucnost je LED, laser a drony

aktualizováno 
Klasická žárovková světla jsou pro vývojáře automobilek pravěk a žádané xenony slepá vývojová větev. Budoucnost patří diodovým světlům a u automobilových perel laser. Ve hlavách vývojářů jsou však mnohem šílenější nápady. Nahlédli jsme do světelné kuchyně Audi.

V Ingolstadtu si na to postavili speciální tunel. Černočerná 120metrová místnost slouží ke zkoumání, jak různé druhy a tvary světel září. Testují tu třeba laserová světla pro novou generaci supersportu Audi R8. Výkonné laserové diody vydávají navzdory svým velmi malým rozměrům velké množství světelné energie.

Světelný tunel Audi

Laserová dálková světla se tak mohou pochlubit téměř dvojnásobným dosahem v porovnání s dálkovými světlomety LED. V každém světlometu pracuje jeden laserový modul, který obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody. Ten soustředí čtyři svazky paprsků intenzivního modrého laserového světla. Fosforový konvertor následně přeměňuje modré světlo na čistě bílé. Laserová světla jsou dnes vrcholem, který bude ještě pár let běžným autům nedostupný.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Hitem dneška jsou světlomety složené z LED diod, to umožňuje designérům dělat z lamp aut jakési trojrozměrné sochy. Všechny osvětlovací funkce zajišťují desítky elektroluminiscenčních diod v každém světlometu. Však taky jedno přední světlo na Audi A8 stojí jako náhradní díl 65 tisíc.

Jak technologie pojmenovaná LED Matrix funguje? Jednoduše tak, že auto svítí stále dálkovými světly. Když na okresce potká auto v protisměru, kamera zabudovaná v přídi sleduje jeho světla a tím rozpozná polohu protijedoucího vozu, propracovaný software pak zhasíná jen ty diody, které by mohly oslnit protijedoucího řidiče. Ve světelném kuželu vytvoří výsek stínu, který se dynamicky mění a pohybuje směrem, ve kterém jede auto. Zůstává tak zachován velký, ostře osvětlený prostor pro výhled řidiče a stín protijedoucí auto „vyprovodí“. Pokud se na to nesoustředíte, nepostřehnete, že chytrá technika pracuje za vás, jednoduše stále skvěle vidíte na cestu.

LED Matrix světla takto dokáží odclonit až osm objektů najednou, v každém světle je 27 světelných segmentů. A to není konec, u Audi už vymýšlejí, že by nezastiňovali celý výsek, ale jen malý kousek, část která pokrývá čelní sklo protijedoucího vozu.

Laser potřebuje zrcadlo

U Audi už rozpracovávají koncept této technologie spojený s laserem. Technologie Matrix Laser vychází z laserových bodových dálkových světlometů, které značka Audi poprvé uvedla do sériové výroby v roce 2014 v modelu Audi R8 LMX. Nová technika pracuje již jen s jedním miniaturním zrcadlem, které se velmi rychle pohybuje a odráží laserové paprsky požadovaným směrem. V nízkých rychlostech je světlo rozdělováno na větší plochu a vozovka je osvětlována velmi širokým kuželem světla. Ve vysokých rychlostech se kužel světla zúží a výrazně se zvýší intenzita a dosah světla. To je výhodné zejména při jízdě na dálnici. Navíc světlo může být rozdělováno cíleně. To znamená, že jas světla lze ve specifických zónách variabilně měnit řízením doby osvětlení. Další novinkou je inteligentní a extrémně rychlé zapínání a vypínání laserových diod v závislosti na poloze zrcadla. Díky tomu lze dynamicky a mimořádně variabilně měnit osvětlení nebo odcloňování příslušných ploch.

Modul laserového světla

U nové technologie vychází z modrých laserových diod OSRAM světlo o vlnové délce 450 nanometrů, které dopadá na třímilimetrové zrcadlo, jež se rychle pohybuje. Zrcadlo odráží modré laserové světlo na fosforový konvertor. Zde je přeměňováno na bílé světlo, které je následně promítáno na silnici. Zrcadlo použité ve světlometu vyrábí firma Bosch a jde o mikrooptoelektromechanický systém na základě křemíkové technologie. Je mimořádně robustní a vyznačuje se dlouhou životností.

OLED a drony

Problémem moderních LED světel je chlazení. Samotné LEDky jsou sice malé, ale potřebují extra chladiče, které zabrání přehřátí. Světla totiž dosahují teplot kolem 120 až 140 stupňů Celsia, ale z pohledu materiálových inženýrů by neměly přesahovat sto stupňů.

Budoucnost patří organickým diodám (OLED), tyto tenké „folie“ nemají takový světelný výkon, aby osvětlily cestu, designéři se ale těší na hrátky se světlem na zadní části vozu. Plánují pohyblivou grafiku koncových světel a další kreace. To umožní rozvoj celého nového směru světelného designu aut, kterým jsou celé svítící plochy karoserie. Problémem OLED je křehkost a citlivost na vlhkost, proto se schovávají pod sklo.

OLED koncová světla

A ještě jednou laser - vývojáři Audi vymysleli, že by šel použít na vytvoření jakési světelné závory pro řidiče, kteří se moc „lepí“ na auta před sebou. Červené laserové světlo na zádi osvětlí na vozovce v bezpečné vzdálenosti za zadním nárazníkem červený pruh, který netrpělivého řidiče vzadu jedoucího vozu donutí držet si odstup.

Fotogalerie

Vychytávkou pro řidiče jsou zase jakési vodící čáry, které si auto promítne dopředu na vozovku. Podélné pruhy označující prostor, kde jsou okraje auta, se budou hodit třeba pro jízdu ve zúžených pruzích na dálnici. Vývojáři přemýšlejí také o tom, že by pokyny z navigace promítali přímo na silnici.

K tomu si představte osvětlení interiéru i vnějšku, třeba klidně zářící volant nebo linky na karoserii. V laboratořích už na to mají vyvinuté svítící textilie.

V nejfantastičtějších vizích pak vidí vývojáři Audi zabývající se světelnou technikou drony, které doprovází auto a v noci posvítí shora lépe na cestu než klasická světla vozu. O trochu blíž je využití komunikace mezi vozidly či mezi vozem a infrastrukturou (V2V a V2I). Auto pak bude umět regulovat intenzitu osvětlení podle okolního světla, třeba z pouličních lamp.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Najdete na iDNES.cz