Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světlo inteligentních lamp protančí mezi kapkami deště

aktualizováno 
Vědci z americké univerzity Carnegie Mellon University vyvinuli nový systém ovládání světlometů pro auta, který umožní zlepšit vidění při jízdě v dešti nebo za sněžení. Dosáhne toho tím, že paprsky světla neosvětlí vločky nebo kapky.

Inteligentní světlo nenasvítí zbytečně kapky vody. | foto: Carnegie MelloniDNES.cz

Odraz světla od kapek deště nebo vloček sněhu způsobuje zhoršování vidění při jízdě za špatného počasí. Kapky a vločky se lesknou a jsou zvýrazňovány oproti pozadí, a tento jev znepříjemňuje vidění nejvíce v krátké vzdálenosti od automobilu.

Nový systém vyvinutý na univerzitě Carnegie Mellon by měl tyto nepříjemné odlesky odstranit. Pomocí kamery snímá řídicí jednotka obraz deště nebo sněžení před sebou, speciální algoritmus vypočítá polohu kapek nebo vloček v následujícím okamžiku a řídicí systém tomu přizpůsobí tok světelných paprsků. Ty, které by zasáhly kapky deště, jednoduše vypne. Tím, že nejsou kapky osvětleny a naopak je osvětlen volný prostor, se výrazně zlepšuje viditelnost.

Systém umí pracovat s deštěm a sněhem ve vzdálenosti zhruba tři až čtyři metry od světlometů, tedy ve vzdálenosti, kterou vědci určili po sérii testů jako za tu nejkritičtější z hlediska oslňování řidiče. Zajímavostí systému je, že jeho fungování v podstatě řidič vůbec nepostřehne. Jelikož i za hustého deště nebo sněžení zabírají kapky a vločky v prostoru jen asi dvě až tři procenta objemu, světla v rámci této funkce pohasnou jen o malé procento své intenzity.

V průtrži mračen při bouřce má být přesnost nového systému až 70 procent při rychlosti 30 kilometrů za hodinu a 15–20 procent při rychlosti 100 kilometrů za hodinu. To znamená, že i při relativně rychlé jízdě uvidí řidič zřetelně lépe než se standardními světlomety.

Funkce systému inteligentních světlometů

Na Carnegie Mellon mají prozatím jen prototyp, který funguje pouze v laboratorních podmínkách, kde déšť vytváří speciální "sprcha". Světlomet sestává z polopropustného zrcadla, které umožňuje změnit průhlednost v jednotlivých bodech. Na zrcadlovou (vnější) plochu míří kamera, která odtud rozpoznává obraz kapek. Za zrcadlem je samotný projektorový světlomet.

Systém kapky rozpozná a určí správnou reakci během třinácti milisekund. Pracuje přitom s kapkami v detekčním prostoru, který se nachází výše než prostor reakční. Než systém určí a provede správné nastavení světlometu, spadnou kapky právě do reakčního prostoru na předem vypočítanou pozici.

Výzkumníci tvrdí, že s dokonalejší sestavou by šlo účinnost systému podstatně vylepšit. Jenže pak by bylo celé zařízení nejspíš příliš drahé a také příliš velké pro instalaci do automobilu. I přes současné dobré výsledky testů má ale vyvíjený systém do komerčního nasazení zřejmě ještě hodně daleko.  







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.