Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světlo inteligentních lamp protančí mezi kapkami deště

aktualizováno 
Vědci z americké univerzity Carnegie Mellon University vyvinuli nový systém ovládání světlometů pro auta, který umožní zlepšit vidění při jízdě v dešti nebo za sněžení. Dosáhne toho tím, že paprsky světla neosvětlí vločky nebo kapky.

Inteligentní světlo nenasvítí zbytečně kapky vody. | foto: Carnegie MelloniDNES.cz

Odraz světla od kapek deště nebo vloček sněhu způsobuje zhoršování vidění při jízdě za špatného počasí. Kapky a vločky se lesknou a jsou zvýrazňovány oproti pozadí, a tento jev znepříjemňuje vidění nejvíce v krátké vzdálenosti od automobilu.

Nový systém vyvinutý na univerzitě Carnegie Mellon by měl tyto nepříjemné odlesky odstranit. Pomocí kamery snímá řídicí jednotka obraz deště nebo sněžení před sebou, speciální algoritmus vypočítá polohu kapek nebo vloček v následujícím okamžiku a řídicí systém tomu přizpůsobí tok světelných paprsků. Ty, které by zasáhly kapky deště, jednoduše vypne. Tím, že nejsou kapky osvětleny a naopak je osvětlen volný prostor, se výrazně zlepšuje viditelnost.

Systém umí pracovat s deštěm a sněhem ve vzdálenosti zhruba tři až čtyři metry od světlometů, tedy ve vzdálenosti, kterou vědci určili po sérii testů jako za tu nejkritičtější z hlediska oslňování řidiče. Zajímavostí systému je, že jeho fungování v podstatě řidič vůbec nepostřehne. Jelikož i za hustého deště nebo sněžení zabírají kapky a vločky v prostoru jen asi dvě až tři procenta objemu, světla v rámci této funkce pohasnou jen o malé procento své intenzity.

V průtrži mračen při bouřce má být přesnost nového systému až 70 procent při rychlosti 30 kilometrů za hodinu a 15–20 procent při rychlosti 100 kilometrů za hodinu. To znamená, že i při relativně rychlé jízdě uvidí řidič zřetelně lépe než se standardními světlomety.

Funkce systému inteligentních světlometů

Na Carnegie Mellon mají prozatím jen prototyp, který funguje pouze v laboratorních podmínkách, kde déšť vytváří speciální "sprcha". Světlomet sestává z polopropustného zrcadla, které umožňuje změnit průhlednost v jednotlivých bodech. Na zrcadlovou (vnější) plochu míří kamera, která odtud rozpoznává obraz kapek. Za zrcadlem je samotný projektorový světlomet.

Systém kapky rozpozná a určí správnou reakci během třinácti milisekund. Pracuje přitom s kapkami v detekčním prostoru, který se nachází výše než prostor reakční. Než systém určí a provede správné nastavení světlometu, spadnou kapky právě do reakčního prostoru na předem vypočítanou pozici.

Výzkumníci tvrdí, že s dokonalejší sestavou by šlo účinnost systému podstatně vylepšit. Jenže pak by bylo celé zařízení nejspíš příliš drahé a také příliš velké pro instalaci do automobilu. I přes současné dobré výsledky testů má ale vyvíjený systém do komerčního nasazení zřejmě ještě hodně daleko.  



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz