Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svezení s Bugatti Veyron: raketové zrychlení za 37 milionů

aktualizováno 
Bugatti Veyron – nejrychlejší, nejvýkonnější a nejdražší vůz současnosti. Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli, jaké zážitky nabízí.

"U stánku na levnou krásu, postávaj a smějou se času, s cigaretou a s holkou..." Dál už tuhle táborákovou písničku Honzy Nedvěda neslyším. Zpěv z cédéčka přehluší burácení rozjíždějící se lokomotivy.

Nesedím ovšem ve vlaku; dunění za mými zády vyrábí šestnáct válců osmilitrového motoru, hlubokým svistem se přidávají čtyři turbodmychadla. Než Honza Nedvěd dozpívá sloku – za sedm sekund – letí bugatti dvoustovkou; za dalších osm třístovkou.

Kdo je Radim Passer

Radim Passer a jeho Bugatti Veyron

Jeden z největších českých stavebních a realitních podnikatelů, vlastní společnost Passerinvest, která mj. buduje velké pražské kancelářské BB Centrum. Letos je mu 44 let, jeho majetek se odhaduje na několik miliard korun. Kromě podnikání se výrazně angažuje v křesťanské komunitě; třetinu času věnuje církvi. Přednáší o etice v podnikání, a to i v rozhlase a v televizi. Přispívá miliony na charitu, podporuje dětské humanitární projekty v Africe a v Asii.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých sportovních automobilů www.automodul.cz

Řidič se maximálně soustředí, volant drží pevně oběma rukama, čeká na pokyn z vysílačky: Můžeš, dálnice je volná! Razantně přidává plyn a v okamžiku jedeme něco přes 350 kilometrů za hodinu.

Bugatti Veyron

Ostatní auta stojí, aspoň to tak vypadá; nechci ani domýšlet konců, kdyby některé vybočilo do nejrychlejšího pruhu dálnice A13 mezi Drážďany a Berlínem.

Tam nás totiž majitel tohohle skvostu, český miliardář Radim Passer, přivezl, abychom mohli okusit jízdu v jednom ze zatím ani ne šedesáti vyrobených veyronů. Emoce a adrenalin, které zažíváme – byť pouze jako spolujezdci – se dají srovnat snad pouze se svezením v monopostu F1.

Maximální rychlost
"Vyzkoušíme co nejrychlejší rozjezd z místa,“ láká mě řidič, když na krajnici zastavujeme. Proč ne, říkám, aniž bych tušil, co se bude dít. Uklidňuje mě, že předloni jsem se mohl svézt v podobně "nadupané káře“ podnikatele Richarda Chlada. ČTĚTE VÍCE...

Jeho dvacetimilionové Maserati MC12 zrychlí z nuly na sto za 3,8 sekundy. Tenkrát to bylo v pohodě. Rozdíl jedné sekundy a tří desetin nemůže být tak velký, napadá mě.

Omyl. Radim Passer pouští brzdu, sešlapuje plyn na podlahu a já si gratuluju, že jsem vynechal snídani. Sotva si uvědomím, že mi opravdu přestává být dobře a oči nestíhají zaostřovat na objekty v okolí, řidič hlásí "dvě stě", "tři sta" a pak nic. Čtyřstovka naštěstí nepřišla. Nebo bohužel? Vlastně nevím. Rychleji už to nešlo? ptám se "svého řidiče" téměř drze.

"Šlo, jenže to není tak snadné. Je k tomu nutný kvalitnější povrch silnice a taky mi to nedoporučil výrobce auta," vysvětluje Passer.

Bugatti Veyron

Aby Veyron mohl dosáhnout "top speed", tedy maximální rychlosti, musí se změnit jeho nastavení – elektronika zajistí snížení podvozku, připraví motor na nejvyšší výkon a vysune přítlačné křídlo.

"Nastavení jsem se snažil včera aktivovat, ale nepodařilo se mi to. Když jsem volal do továrny, řekli mi, že pokus o dosažení maximální rychlosti mi nedoporučují.

Prý není dostatečný tlak v pneumatikách a gumy navíc nejsou úplně nové. Pro dosažení top speedu je ideální, když nemají najeto více než tisíc kilometrů; já najel tři tisíce," dodává Passer.

I tak je námi dosažená rychlost neuvěřitelná. "Bylo to jako přízrak. Nejprve slyšíte burácení, pak kolem vás proletí něco nízkého a černého a stejně rychle, jako se to zjevilo, to i zmizí," popisuje dojem z projíždějícího bugatti fotograf MF DNES. ČTĚTE TAKÉ...

Cena: skoro čtyřicet milionů
K čemu je však na českých silnicích raketa na čtyřech kolech s motorem o výkonu 1001 koně, který dokáže auto z nuly na sto kilometrů za hodinu vystřelit za dvě a půl sekundy, dvoustovkou uhání za 7,3 a třístovkou za 16,7 sekundy a s maximální rychlostí 407 kilometrů za hodinu?

"Užívám si to zrychlení, ne bůhvíjak rychlou jízdu," říká Radim Passer. Takové přetížení při startu vám žádné jiné sériově vyráběné auto nenabídne.

Je ale fakt, že abyste si podobný zážitek mohli dopřávat podle libosti, musíte mít k dispozici jeden milion sto tisíc eur – v korunách přibližně 31 milionů.

Ale nezapomeňte, že se ještě musí platit devatenáctiprocentní daň, takže dalších téměř šest milionů. Sedmatřicet milionů korun by tedy na Bugatti Veyron mělo stačit.

Cena je exkluzivní, není proto divu, že v Česku je veyron pouze jeden, a zřejmě to tak ještě dlouho zůstane.

Bugatti Veyron

I pro každodenní ježdění
S veyronem se však – překvapivě – nemusí jezdit jen na okruzích či dálnicích. Když o týden později jedeme už v Česku z Průhonic na Karlštejn kvůli focení, nemá auto problém jet po nepříliš kvalitních okreskách, dokonce zvládne i příšerný železniční přejezd v Řevnicích.

Jediné nebezpečí představuje zájem o auto – ostatní řidiči si můžou ukroutit krky, jak se za nejdražším a nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem současnosti otáčejí.

I běžná jízda v "bugatce" je zážitek, úplně jiný než u většiny jiných supersportovních aut. Jejich výrobci dávají důraz hlavně na technickou stránku vozu, s pohodlím posádky je to horší.

Není nic neobvyklého, když po pár desítkách kilometrů z auta vystupujete rozlámaní a řidič často i zpocený.

Udržet na silnici stádo pěti set či více koní totiž není žádná legrace. A veyron?

Sice se do nízkého auta soukáte jak do motokáry, ale interiér si vás okolo prstu otočí bílou kůží, klimatizací, autorádiem nebo dominantním středovým panelem z leštěného hliníku. Za své miliony tak dostanete i dost luxusu.

Nastavení podvozku je samozřejmě sportovně tvrdé, ale duši z vás nevyklepe. Potvrzuje to i Radim Passer.

"Před bugatti jsem měl ještě Lamborghini Murciélago Roadster a musím říct, že bugatti je ve srovnání s ním auto, s nímž teoreticky můžete jezdit denně.

Běžná jízda nevyžaduje takové soustředění. Klidně by s ním mohla jezdit i moje žena," tvrdí Passer.

Hlavní nevýhodou tak zůstává nízký podvozek, který při chvilkové ztrátě pozornosti dostává co proto. A ještě jedna maličkost.

Do bugatti si nelze vzít žádná zavazadla: kufr pod přední kapotou zvládne maximálně dámskou kabelku. To jsou však věci, které veyronu odpouštím.

Pokořitel čtyřstovky vznikal šest let

Moderní materiály, motor s obrovským výkonem a přísně omezený počet vyrobených kusů. To vše je Bugatti Veyron.

Bugatti Veyron 16.4, auto samých nej... Nebylo však vůbec lehké převést koncept z rýsovacího prkna na silnice.

Realizaci bránila spousta technických problémů, sériová výroba se rozběhla až na podzim roku 2005 – šest let po představení konceptu na autosalonu v Tokiu 1999. Původně se jmenoval 18.4, nakonec bylo vybráno jméno Veyron na počest francouzského závodníka Pierra Veyrona, který v roce 1939 vyhrál na "bugatce" legendární závod 24 hodin Le Mans.

Jak na obrovskou rychlost
Největším z problémů bylo zvládnutí ovladatelnosti vozu při rychlostech kolem 400 km/h – a tvůrcům na tom hodně záleželo, chtěli vytvořit nejrychlejší auto světa. Potíže se nakonec podařilo vyřešit i pomocí výsuvného křídla, jež při rychlostech nad 220 kilometrů přitlačí vůz k vozovce.

Bugatti Veyron

Zároveň se sníží výška podvozku na pouhých devět centimetrů (normálně 12,4 cm). Pro dosažení maximální rychlosti (rekord je 407 km/h) je třeba předem "odemknout" řídicí jednotku, což musí povolit výrobce; podvozek je potom pouhých šest centimetrů nad zemí.

Aerodynamická karoserie je vyrobena převážně z karbonových vláken, na podvozku a nápravách se používá spousta hliníkových komponentů – cíl je jediný, snížit co nejvíce hmotnost auta (1888 kg).

Šestnáct válců, tisíc koní
Pravým skvostem veyronu je motor. Šestnáct válců ve čtyřech řadách do W (proto označení 16.4) je dopováno čtyřmi turbodmychadly a vyprodukuje neuvěřitelných tisíc koní (736 kW).

Respektive podle techniků Bugatti je to ve skutečnosti mnohem více, něco kolem tří tisíc – dva tisíce se však "spotřebují" na pohon deseti chladičů: motoru, olejových náplní, klimatizace.

Obrovský výkon přenáší sedmistupňová automatická převodovka (je možné řadit páčkami pod volantem) na všechna čtyři kola. O neuvěřitelné zpomalení (podle majitele českého veyronu snad "rychlejší" než akcelerace) se starají speciálně na míru vyrobené brzdy s keramickými kotouči.

Exkluzivita především
V Bugatti původně plánovali vyrobit pouze 50 vozů ročně, nedávno byl plán zvýšen na 75. Konečný počet však zůstal stejný – na silnicích celého světa má jezdit pouze 300 veyronů.

Sedmdesát osm jich už bylo prodáno, 80 zájemců čeká na vyřízení objednávky; podle dostupných údajů už byla dvě auta zničena při nehodě. Cena těch zbývající pak samozřejmě stoupá...

Celý projekt zřejmě nebude pro Bugatti, vlastněnou koncernem VW, vůbec ziskový: náklady na vývoj a výrobu se odhadují na pět milionů eur v přepočtu na jeden vůz; prodejní cena 1,1 milionu to tedy nezachrání. Firmě jde však hlavně o prestiž: kdo může říci, že vyrábí nejrychlejší auto světa?



.


Bugatti Veyron v číslech
délka/šířka/výška 4462/1998/1024 mm
motor 16válec, 7999 cm
převodovka 7st. automat DSG
výkon 736 kW/1001 koní

zrychlení z 0 na 100 km/h

2,5 s
max. rychlost 407 km/h
spotřeba město/mimo město/kombinace 40,4/14,7/24,1 l
objem nádrže 100 litrů
akcelerace z 0 na 100 km/h - 2,5 s
z 0 na 200 km/h - 7,3 s
z 0 na 300 km/h - 16,7 s
cena 37 mil. Kč

Radim Passer: Veyron je dobrá investice

Radim Passer a jeho Bugatti Veyron

Co vede člověka k tomu, aby si koupil auto za sedmatřicet milionů korun? Majitel Bugatti Veyron Radim Passer říká, že kromě očekávané radosti z řízení takového auta sehrál roli i fakt, že jde o investici, která vzhledem k výjimečnosti vozu nebude ztrácet na ceně.

Kde se vzal nápad pořídit si Bugatti Veyron?
Značka Bugatti mne poprvé fascinovala v první polovině devadesátých let, kdy jsem na autosalonu v Ženevě uviděl studii EB. O veyronu jsem začal uvažovat loni na jaře.

I z toho důvodu, že je to auto, jehož cena by neměla klesat. Kromě toho, že udělá radost, je to i dobrá investice. Definitivně jsem se rozhodl loni na konci června a poté se rozběhla standardní procedura.

Co to znamená?
Podepíšete smlouvu...

Aniž byste v tom voze seděl?
Přesně tak. Ale ještě předtím se v něm svezl člověk, jemuž věřím. A jeho doporučení do toho jít bylo dost rozhodující. Přes něj jsem si objednal i Lamborghini Murciélago Roadster, které jsem měl před bugatti.

Kolik jste za bugatti zaplatil?
Cena je milion sto tisíc eur bez devatenáctiprocentní daně z přidané hodnoty. Tři sta tisíc eur skládáte jako zálohu při podpisu objednávky. Zbytek doplácíte před převzetím.

Kdy jste si tedy poprvé sedl za volant veyronu?
Loni v srpnu. Svezli mě testovací jezdci z továrny. To byl velký zážitek.

Dosáhli jste maximální rychlosti 407 kilometrů za hodinu?
Tak rychle jsme nejeli, ale mimořádné zrychlení vám samozřejmě předvedou. Stejně také ovladatelnost i schopnost vozu brzdit. Shodou okolností v tu dobu pršelo, a přestože pilot ve dvoustovce začal brzdit a pustil volant, auto se ani nehnulo a drželo směr.

Podle čeho jste vybíral barvu?
Bylo mi řečeno, že ke značce Bugatti vždy patřila modrá. Nakonec jsem se pro ni rozhodl také.

Kdy jste své auto dostal?
Ve smlouvě jsem měl uvedeno, že ho dostanu v druhém čtvrtletí letošního roku. Mile překvapivé pak bylo, když jsem si pro něj do Francie mohl v polovině dubna jet. Psychicky jsem byl nastaven tak, že ho budu mít až na konci června.

Kolik už máte najeto?
Tři tisíce kilometrů. V době, kdy jsem s ním přijel domů, ale už mělo tisíc kilometrů najeto. Tři sta kilometrů s ním před předáním každému zákazníkovi absolvují testovací jezdci a sedm set kilometrů byla cesta domů.

Jaký dojem na vás zatím veyron udělal?
Jde o naprosto mimořádné auto, které vytvořilo vlastní kategorii. Zrychlení je výjimečným zážitkem, a i když mám možnost to opakovat, je to něco, co mě asi nikdy nepřestane bavit. Výborné je také po stránce ovladatelnosti. Je to téměř auto na denní ježdění.

Ale baví mě na něm i maličkosti, jako když k vozu dostanete například kapesní počítač, který zaznamenává všechny možné údaje o absolvovaných cestách. Můžete si zkontrolovat spotřebu benzinu, tlak v pneumatikách, údaje o rychlosti, trase... Je toho spoustu. Úplně stejné informace mají i v továrně. Vždy vědí, v jakém místě se auto právě nachází a v jakém je stavu.

Nevadí vám rozruch, který s takovým vozem působíte?
Je pravda, že když někam přijedu, dost lidí se na něj chce podívat. Ale nevadí mi to. Jako kluk jsem se taky rád podíval na pěkné auto. Mám pro to pochopení.

Na kolik vás vyjde pojištění?
Vešel jsem se do padesáti tisíc eur za rok. Pojištění byla dost specifická kauza. Nakonec jsem ho nechal pojistit v Londýně. Tady s tím byl problém.

A kam jezdíte do servisu?
Nejbližší servisní místo je v Mnichově nebo Vídni. Pokud by tady přibylo ještě jedno auto, je šance, že by servis mohl být v Praze.

Jak často do servisu jezdíte?
Co se týká údržby, na prohlídku musím do dvou let nebo po deseti tisících najetých kilometrech. Podle výrobce by nezávislá kontrola měla proběhnout i před pokusem dosáhnout maximální rychlosti 407 kilometrů za hodinu.

Pokusíte se o to?
Určitě by mě to lákalo. Na to však potřebujete uzavřenou trať s alespoň desetikilometrovou rovinkou, a taková v Česku není. Ale těším se, že to jednou zkusím v Německu

Autoři:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.