Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Pozor, po Praze jezdí neslyšně elektrická avia. Jediná v Česku

Exkluzivně   13:00aktualizováno  13:00
Sledujete šoféra, zatáhne za páku, tím odbrzdí, jinou navolí směr, kam se jede a s jemným bzukotem se "pan Smith" rozjede. Ten zvuk vám připomene dětská léta strávená s nosem přilepeným na plexisklo za zády tramvajáka.

To podivné jméno k bílému náklaďáku Čechovi moc nesedí. Ten vyhrkne bez rozmýšlení: "Avia". A moc se nesplete. Kabina a šasi (rám) novodobé avie posloužily ke stavbě elektronáklaďáku Smith Newton.

Montuje se ve Velké Británii a úspěšně se prodává hlavně v USA. Do Česka v pondělí dorazil první kousek na zkušenou. Má britské "espézetky", ale volant je na té správné - rozuměj levé - straně. Newton si okusí pražský provoz a silnice a pak by se měl zařadit do flotily logistické divize firmy DHL. Ta angažmá tohoto elektronáklaďáku v Česku zorganizovala.

"Avia dodává komponenty, tedy podvozek a kabinu, firmě Smith Electric Vehicles s centrálou v Kansas City," vysvětluje tiskový mluvčí Avie Michal Bačkovský. Loni tak Avia dodala Smithu 165 podvozků. "Vozy se vyrábí v Kansas City v USA a u Newcastlu ve Velké Británii," upřesňuje Bačkovský.

Smith Newton

Tichý velikán

"Je to jako řídit normální auto s automatickou převodovkou s tím, že toto je absolutně tiché," popisuje Luboš Vinduška, který dostal za úkol najíždět pražské kilometry newtonu. Normálně jezdí v barvách DHL s velkým kamionem Mercedesu, elektronáklaďák se mu ale líbí. "Musí se dát pozor na lidi na přechodech, protože auto neslyší," dodává. A chválí si, že je vůz jednoduchý na ovládání.

"Na jedno nabití ujede přibližně 130 kilometrů," popisuje jeho kolega Miroslav Prkno. To pro rozvážku zboží po městě podle DHL stačí. Ideální využití je v klidových rezidenčních oblastech. "Jen musíte dávat pozor na chodce," varuje Vinduška. Auto totiž nevydává žádný zvuk, takže na sebe chodce neupozorní.

Smith Newton

Vidět newton v akci je nezvyklý zážitek. Na bezhlučné osobáky jsme z ulic už zvyklí. Malé auto tiše svištící městskými ulicemi ale nepůsobí tak strašidelně, jako několikatunový kolos. Ten jede tiše, nejvíc hluku dělají panely kryjící baterie a nástavba, které se při přejezdech nerovností různě natřásají, povrzávají a kroutí.

Fotogalerie

Nabíjení trvá podle zkušeností šoférů i podle specifikací výrobce z třífázové zásuvky pět hodin. Plní se li-ion akumulátory (kapacita 80 nebo 120 kWh) uchycenými po stranách rámu, ložný prostor zůstal netknutý. Baterie živí elektromotor umístěný v rámu uprostřed.

"V Praze testujeme užitkové vlastnosti elektrovozu, který chceme nabídnout zákazníkům pro zásobování městských center," vysvětluje Ingrid Bellmannová z DHL. "Zatím je to jediné toto auto, o kterém víme, na českých silnicích. Provoz se má podle propočtů zaplatit do čtyř let," dodává.

Smith Newton
Smith Newton

"Newton je navržen pro použití s pravidelnou trasou, návratem na základnu a vykládkou na více místech," vysvětluje výrobce. Vyrábí se jako podvozek s kabinou s celkovou hmotností vozidla 7 500 kg, 10 000 kg a 12 000 kg. V nabídce je provedení s větším blokem akumulátorů pro zvýšení dojezdu až na přibližně 240 kilometrů a tři různé rozvory kol. Maximální rychlost je osmdesát kilometrů v hodině.

Jediný v Česku

Newton se prodává hlavně ve Spojených státech, kde lze na provoz elektromobilů využívat různé úlevy. V Česku žádný podobný program není. Autu museli pořídit i klasickou českou mýtnou jednotku. V USA nabízejí newton ve speciálním provedení i armádě. Auta slouží na letištích, ve městech. Kromě velkého newtonu má Smith v nabídce ještě menší dodávku jménem Edison, ta zase vychází z Fordu Transit.

"V Česku nejezdí žádný. Zatím se tu žádný neprodal," řekl pro iDNES.cz tiskový mluvčí Avie Michal Bačkovský. "V Evropě jezdí pár kusů, které prodal americký distributor," vysvětluje. Avia sama eletronáklaďák vůbec neprodává. Kdyby po avii na baterky někdo zatoužil, musí podle Bačkovského oslovit přímo výrobce. Letňanský podnik je totiž v této situaci jen dodavatelem dílů.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.