Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svícení v Evropě: kde se nesvítí a jaké jsou pokuty

aktualizováno 
Povinnost rozsvítit světla rozděluje Evropu. Hodně odlišné jsou také pokuty, které policisté v zemích, kde se svítit musí, vyměřují řidičům jedoucím bez zapnutých lamp.

Svícení aut | foto: Siemens

Německý autoklub ADAC zjišťoval výše pokut v zemích, které mají v dopravních předpisech povinní svícení. Zjistil, že zatímco například v sousedním Rakousku dělá pokuta v přepočtu 400 korun, v Norsku nebo Rusku může dosáhnout i částky přes pět tisíc korun.

Celoroční svícení je běžnou povinností v zemích severní a východní Evropy. Na západní a jižní části kontinentu většinou zákony řidičům svítit nepřikazují. Například v Německu, Švýcarsku, Francii nebo Bulharsku je rozsvícení světel jen doporučeno.

Nutnost svítit ale zavádí další a další státy Evropy, celkem je jich už 17, Česko nevyjímaje. V Itálii a Maďarsku je nutné svítit jen pří jízdě mimo obce. A pouze Slovensko nechává řidiče svítit ve dne jen od podzimu do jara. Tak, jak to bylo ještě před pár lety i na českých silnicích.

Pokuty za nesvícení

Dánsko

asi 70 eur
Finsko 50 eur
Itálie od 35 eur
Chorvatsko asi 40 eur
Norsko asi 190 eur
Rakousko od 15 eur
Polsko asi 52 eur
Rusko až 200 eur
Švédsko asi 55 eur
Slovensko asi 54 eur
Slovinsko od 40 eur
Maďarsko asi 40 eur
Pramen: ADAC
 

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.