Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapalovací svíčce je 115 let, nahradila otevřený oheň

  12:20aktualizováno  12:20
Výrazný pokrok pro právě se rodící motorismus znamenal patent na systém zapalovací svíčky v kombinaci s vysokonapěťovým magnetem, který 7. ledna 1902 získala německá firma Bosch.

Elektrodu obklopuje izolátor, jehož spodní část je zalisována do ocelového pláště svíčky. Na něm je závit pro zašroubování svíčky do hlavy válce, ve spodní části je vytvarován do vnější elektrody. | foto: Bosch

Elektrické zapalování směsi v zážehovém motoru sice nebyla žádná novinka, ale původní systémy pracovaly s nízkým napětím a byly vhodné jen pro nízké otáčky. Později se pak prosadily hlavně systémy, které pro zažehnutí směsi ve válci využívaly otevřeného ohně.

Zapalovací svíčka

Zapalovací svíčka je nezbytná komponenta zážehového motoru. Svíčka zapaluje směs paliva se vzduchem stlačenou ve válci. Zahajuje tak výbuch, po kterém se začnou rozpínat plyny uvádějící do pohybu píst.

Jeden z prvních motorů Nicolause Otty ze 60. let 19. století například zapalování řešil plynovým plamínkem odkrývaným v příhodný okamžik šoupátkem. Plamene pak nepřímo využívala i koncem 19. století velmi rozšířená metoda zapalování směsi ve válci žárovou trubkou, kdy lihový hořák nahříval měděnou trubičku, jež pak zapalovala uvnitř válce benzinovou směs. Tento systém umožňoval dosáhnout zhruba 900 otáček za minutu - tedy jen o málo více, než je dnes využíváno pro volnoběh.

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

Patent na zapalovací svíčku od Nikoly Tesly

Elektrická jiskra se jevila jako vhodnější, dlouho se však marně hledala cesta k jejímu účinnému využití. Až v roce 1894 francouzský hrabě de Dion navrhl bateriové odtrhovací zapalování a krátce poté se objevily první svíčky (patentovali si je i Nikola Tesla nebo britský průkopník motorismu Frederick Richard Simms). A vynález inženýra Gottloba Honolda ve službách Roberta Bosche z roku 1902 pak znamenal skutečný převrat, který umožnil mohutný rozvoj zážehového motoru.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Najdete na iDNES.cz