Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svítit, či nesvítit ve dne? Nejhorší je polovičatost

  15:48aktualizováno  15:48
- Na cestách panuje mírné bezvládí. Část řidičů jezdí i ve dne s rozsvícenými světly, druhá nikoliv. Hlavně v těchto měsících je tento stav nebezpečný, protože neosvětlené vozy nejsou mezi svítícími auty dobře vidět.
"Je třeba tuto záležitost nějak rozštípnout," říká Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost silničního provozu. "Když je celý den pod mrakem, většina řidičů rozsvítí a nesvítící menšina je na cestě neviditelná. Třeba při předjíždění je třeba dávat velký pozor na protijedoucí auta." Nic se však ve vyhlášce nezmění přinejmenším do prvního ledna roku 2000. "To je pracovní termín pro začátek platnosti novely vyhlášky, který se však může posunout. Ale zatím zdaleka není rozhodnuto, že svícení bude od tohoto termínu povinné. Teď se vyhodnocují zkušenosti z jiných zemí," líčí Karel Pospíšil a dodává: "Já osobně se přikláním k polské cestě." U severního souseda jezdí auta s rozsvícenými potkávacími světly od podzimu do jara.
K osvětleným vozidlům se přiklánějí i policisté. "Já jsem pro svícení, protože na tom budou lépe chodci i řidiči. Bílá auta splývají v zimě se sněhem stejně jako tmavší vozy v létě se zelení," tvrdí Stanislav Huml, šéf středočeské dopravní policie. "Když začaly před lety svítit pražské tramvaje, rázem poklesla úmrtnost chodců. Určitě jsem pro celozimní svícení." Polský model se zamlouvá i Miroslavu Rajchartovi z pražské dopravní policie: "Je to jasné, světla jsou lepší. Co ale někteří řidiči přehánějí, je používání mlhovek za jasných nocí. To je třeba tvrdě postihovat, protože jde o vrchol bezohlednosti vůči ostatním."
Otázka, zda svítit, či nesvítit, má však i druhou stránku. "Dnes jsou tlumenými světly zvýrazněná riziková vozidla, to znamená tramvaje a motocykly. Když začnou svítit všichni, jejich výhoda bude pryč," domnívá se Karel Pospíšil z Besipu. Dalším faktem, který hovoří proti svícení, je zvýšená spotřeba paliva u svítícího vozidla. Diskuse na toto téma se nedávno rozhořela i na stránkách francouzského tisku a předseda místní Federace automobilových klubů Christian Gérondeau hovořil o spotřebě zvýšené o 0,2 až 0,5 litru na sto kilometrů. "Já se přikláním k té nižší hranici," říká Ctirad Pecháček z Ústavu pro výzkum motorových vozidel. "Hlavní světlomety spotřebují tak dvakrát padesát wattů - to zatíží alternátor, který si pak něco ukrojí z výkonu motoru."
Se zvýšenou spotřebou souvisí i větší zatížení životního prostředí, zhoršuje se skleníkový efekt. "Zhodnotit, zda se vyplatí o něco méně znečištěné ovzduší, nebo jestli rozsvícená světla zamezí nehodám a zachrání lidské životy při větším znečištění, je komplikované," míní Václav Vašků, mluvčí ekologické skupiny Greenpeace. "Proto nemohu říct, zda jsem pro nebo proti. Spíše by se měly rozšiřovat auta s nízkou spotřebou," dodává.
Jezdit s rozsvícenými potkávacími světly musí řidiči v severských zemích, nově k nim letos přibylo středoevropské Slovinsko, v Maďarsku musí řidiči rozsvítit při cestách za hranicí obce. Od podzimu do jara se svítí na polských silnicích.

V tuzemsku zatím rozhodnutí, zda rozsvítit, či nikoliv, závisí na libovůli toho kterého řidiče.

Autor:


Témata: nehody, Tramvaj


Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.