Svítit, či nesvítit ve dne? Nejhorší je polovičatost

- Na cestách panuje mírné bezvládí. Část řidičů jezdí i ve dne s rozsvícenými světly, druhá nikoliv. Hlavně v těchto měsících je tento stav nebezpečný, protože neosvětlené vozy nejsou mezi svítícími auty dobře vidět.
"Je třeba tuto záležitost nějak rozštípnout," říká Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost silničního provozu. "Když je celý den pod mrakem, většina řidičů rozsvítí a nesvítící menšina je na cestě neviditelná. Třeba při předjíždění je třeba dávat velký pozor na protijedoucí auta." Nic se však ve vyhlášce nezmění přinejmenším do prvního ledna roku 2000. "To je pracovní termín pro začátek platnosti novely vyhlášky, který se však může posunout. Ale zatím zdaleka není rozhodnuto, že svícení bude od tohoto termínu povinné. Teď se vyhodnocují zkušenosti z jiných zemí," líčí Karel Pospíšil a dodává: "Já osobně se přikláním k polské cestě." U severního souseda jezdí auta s rozsvícenými potkávacími světly od podzimu do jara.
K osvětleným vozidlům se přiklánějí i policisté. "Já jsem pro svícení, protože na tom budou lépe chodci i řidiči. Bílá auta splývají v zimě se sněhem stejně jako tmavší vozy v létě se zelení," tvrdí Stanislav Huml, šéf středočeské dopravní policie. "Když začaly před lety svítit pražské tramvaje, rázem poklesla úmrtnost chodců. Určitě jsem pro celozimní svícení." Polský model se zamlouvá i Miroslavu Rajchartovi z pražské dopravní policie: "Je to jasné, světla jsou lepší. Co ale někteří řidiči přehánějí, je používání mlhovek za jasných nocí. To je třeba tvrdě postihovat, protože jde o vrchol bezohlednosti vůči ostatním."
Otázka, zda svítit, či nesvítit, má však i druhou stránku. "Dnes jsou tlumenými světly zvýrazněná riziková vozidla, to znamená tramvaje a motocykly. Když začnou svítit všichni, jejich výhoda bude pryč," domnívá se Karel Pospíšil z Besipu. Dalším faktem, který hovoří proti svícení, je zvýšená spotřeba paliva u svítícího vozidla. Diskuse na toto téma se nedávno rozhořela i na stránkách francouzského tisku a předseda místní Federace automobilových klubů Christian Gérondeau hovořil o spotřebě zvýšené o 0,2 až 0,5 litru na sto kilometrů. "Já se přikláním k té nižší hranici," říká Ctirad Pecháček z Ústavu pro výzkum motorových vozidel. "Hlavní světlomety spotřebují tak dvakrát padesát wattů - to zatíží alternátor, který si pak něco ukrojí z výkonu motoru."
Se zvýšenou spotřebou souvisí i větší zatížení životního prostředí, zhoršuje se skleníkový efekt. "Zhodnotit, zda se vyplatí o něco méně znečištěné ovzduší, nebo jestli rozsvícená světla zamezí nehodám a zachrání lidské životy při větším znečištění, je komplikované," míní Václav Vašků, mluvčí ekologické skupiny Greenpeace. "Proto nemohu říct, zda jsem pro nebo proti. Spíše by se měly rozšiřovat auta s nízkou spotřebou," dodává.
Jezdit s rozsvícenými potkávacími světly musí řidiči v severských zemích, nově k nim letos přibylo středoevropské Slovinsko, v Maďarsku musí řidiči rozsvítit při cestách za hranicí obce. Od podzimu do jara se svítí na polských silnicích.

V tuzemsku zatím rozhodnutí, zda rozsvítit, či nikoliv, závisí na libovůli toho kterého řidiče.


Témata: Tramvaj