Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svou krásnou červenou felicii řádně zajel až teď, po padesáti letech

  10:15aktualizováno  10:15
Ledeč nad Sázavou hostila o víkendu sraz automobilových veteránů. Přijel i Vladimír Krédl z Příjemek u Chotěboře s červenou felicií z roku 1961. "Nevím, co mě u škodovek pořád tak drží," kroutí hlavou zručný řidič.

Škoda Felicia Vladimíra Krédla | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Jeho červená felicie budí pozornost už z veliké dálky. Svítivá barva, tak typická pro tento vůz, přitahuje pozornost, kamkoliv s ní majitel vyrazí. Aby taky ne. Vždyť červené felicii už táhne na padesátku.

Kdepak. Není to vtip nebo chyba. Původní Škoda Felicia se v mladoboleslavském závodě začala vyrábět na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století. A právě jednu takovou si sám dal dohromady Vladimír Krédl z Příjemek u Chotěboře. V sobotu s ní vyrazil na setkání veteránů do Ledče nad Sázavou.

Vladimír Krédl a jeho Škoda Felicia

Pro takřka padesátiletou stařenku nebyla vyjížďka žádným velkým svátkem. Vždyť její majitel ji stále používá jako běžný dopravní prostředek. "Jezdím s ní na nákupy nebo třeba jen tak na výlety. Skoro každý den," říká Vladimír Krédl. Jen v zimě s ní na prosolené silnice nevyjíždí.

Renovace starých škodovek je jeho velkou zálibou. Během života mu pod rukama prošlo takových vozů hned několik. Od šedesátých let dává dohromady jedno auto za druhým, nejen svoje, pomáhá i kamarádům z havlíčkobrodského Veteran klubu. Nejraději má modely ze šedesátých a sedmdesátých let, pamětníci si jistě vzpomenou třeba na spartaka nebo populára.

"Měl jsem spartaka, ve kterém jsem jezdil 34 let, aniž by potřeboval jedinou opravu," říká. S dnešními vozy by se mu to už stát nejspíš nemohlo. Staré škodovky byly nesmírně spolehlivá auta. Vyžadovaly sice pečlivější údržbu, ale svým majitelům dělaly vynikající službu. "Nevím, co mě u nich pořád tak drží. Nikdy v životě jsem ale neměl nic jiného, jen škodovky," tvrdí.

Škoda Felicia Vladimíra Krédla

"Jsem třetí a poslední majitel"

Felicia, se kterou přijel do Ledče, je jeho chloubou. Vůz se slabším jedenáctistovkovým motorem pochází z roku 1961, Vladimír Krédl je jejím třetím majitelem. A také posledním. Před třemi desítkami let ji koupil jako hromádku šrotu za sedm tisíc československých korun. Na tehdejší dobu poměrně velikých peněz.

"Když jsem sundal karoserii, nemusel jsem odšroubovat ani jeden šroub, protože bylo všechno totálně uhnilé. Renovoval jsem to po chvílích a přes zimy asi sedm let. Dal jsem ji do původního stavu. Až na barvu sedaček je úplně v originále," říká o ní. Dnes by ji neprodal za žádnou cenu. "Vůbec o tom nepřemýšlím," rezolutně odmítá. Historie automobilu je svým způsobem výjimečná. Původně totiž byla felicie černá. "Ty se tehdy vyvážely do Kanady. Nevím, proč tahle zůstala v Československu, možná měla nějakou vadu," vysvětluje si Krédl.

Vladimír Krédl a fotka Škody Felicie, když ji před třiceti lety koupil

Vladimír Krédl a fotka jeho Škody Felicie, když ji před třiceti lety koupil.

Doma v dílně ji dal znovu dohromady. Před 30 lety ještě snadno sehnal potřebné díly, dnes by se mu to už asi tak lehce nepodařilo. Přesto si i tenkrát musel vypomoci sám. "Problém byl přední podnárazník. Ten už se nedělal. Dával jsem ho dohromady doslova z kousků. Použil jsem jen prohyb, ostatní je slepené a svařené z malých částí," říká.

Nové jsou na autě jen pneumatiky. Generálkou prošel motor, který musel být převrtán. Tachometr si nechal Vladimír Krédl odborně vynulovat u pražských specialistů. Dnes má najeto zhruba 55 tisíc kilometrů. "Auto jezdí velice dobře, teprve teď je pořádně zajeté," dodává.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Ford Transit 2.2 6 míst...
Ford Transit 2.2 6 míst...

r.v. 2013, naj. 196 000 km, diesel
422 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.