Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcaři diktují podmínky průjezdu zemí

  16:13aktualizováno  16:13
Pokutu vysokou až 115 tisíc Kč může dostat řidič kamiónu v případě, že se při průjezdu Švýcarskem nepodřídí instrukcím tamních celních orgánů a odmítne jet jinudy než Gotthardským tunelem. Nařízení švýcarského Spolkového dopravního úřadu, které začne platit od poloviny února, má optimalizovat bezpečnost a pravidelnost dopravy.

"Řidiči kamiónů, kteří se odmítnou podřídit instrukcím celnice v Basileji, mohou dostat pokutu až 5000 franků," řekl náměstek ředitele úřadu Willy Burgunder. O podobném opatření se uvažuje i na italské straně hranic, dodal.

Celní úřady v Basileji a později zřejmě i v Chiassu na italsko-švýcarské hranici mohou vyzvat řidiče, aby použil jinou trasu, přes průsmyk San Bernardino, nebo svatobernardským průsmykem.

Opatření má ulehčit dopravě a zkrátit čekací dobu na hlavní spojnici mezi jihem a severem Evropy vedoucí Gotthardským tunelem. Ten byl uzavřen od loňského 24. října, kdy zde při dopravní havárii a následném požáru zahynulo 11 lidí a shořely
desítky automobilů. 22. prosince byl tunel pro kamióny zase otevřen, ale provoz je v něm od té doby usměrněn tak, aby nákladní vozy projížděly vždy jen jedním směrem. Řidiči si stěžují na dlouhé čekací doby, které dosahují až čtyř hodin. Nyní
platí systém, že tunelem může střídavě projet vždy 200 kamiónů dodržujících vzdálenost 150 metrů mezi sebou.

Mezinárodní silniční unie (IRU) oficiálně protestovala proti omezením v silničním provozu, která považuje za porušení pravidel Světové obchodní organizace (WTO). Švýcarský dopravní úřad to odmítá a trvá na tom, že prvořadá je bezpečnost v tunelu.

Švýcarsko prosazuje přepravu nákladních vozidel po železnici přes Alpy a postupně uvádí do provozu nezbytnou infrastrukturu. Počátkem 90. let začali Švýcaři razit dva železniční tunely, jeden pod alpským hřebenem Lötschberg (35 kilometrů dlouhý) a
druhý pod svatogotthardským masívem (57 kilometrů dlouhý). Nyní jsou tyto investice důvodem kritiky, která poukazuje na zanedbání bezpečnostních standartů.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz