Švýcaři diktují podmínky průjezdu zemí

Pokutu vysokou až 115 tisíc Kč může dostat řidič kamiónu v případě, že se při průjezdu Švýcarskem nepodřídí instrukcím tamních celních orgánů a odmítne jet jinudy než Gotthardským tunelem. Nařízení švýcarského Spolkového dopravního úřadu, které začne platit od poloviny února, má optimalizovat bezpečnost a pravidelnost dopravy.

"Řidiči kamiónů, kteří se odmítnou podřídit instrukcím celnice v Basileji, mohou dostat pokutu až 5000 franků," řekl náměstek ředitele úřadu Willy Burgunder. O podobném opatření se uvažuje i na italské straně hranic, dodal.

Celní úřady v Basileji a později zřejmě i v Chiassu na italsko-švýcarské hranici mohou vyzvat řidiče, aby použil jinou trasu, přes průsmyk San Bernardino, nebo svatobernardským průsmykem.

Opatření má ulehčit dopravě a zkrátit čekací dobu na hlavní spojnici mezi jihem a severem Evropy vedoucí Gotthardským tunelem. Ten byl uzavřen od loňského 24. října, kdy zde při dopravní havárii a následném požáru zahynulo 11 lidí a shořely
desítky automobilů. 22. prosince byl tunel pro kamióny zase otevřen, ale provoz je v něm od té doby usměrněn tak, aby nákladní vozy projížděly vždy jen jedním směrem. Řidiči si stěžují na dlouhé čekací doby, které dosahují až čtyř hodin. Nyní
platí systém, že tunelem může střídavě projet vždy 200 kamiónů dodržujících vzdálenost 150 metrů mezi sebou.

Mezinárodní silniční unie (IRU) oficiálně protestovala proti omezením v silničním provozu, která považuje za porušení pravidel Světové obchodní organizace (WTO). Švýcarský dopravní úřad to odmítá a trvá na tom, že prvořadá je bezpečnost v tunelu.

Švýcarsko prosazuje přepravu nákladních vozidel po železnici přes Alpy a postupně uvádí do provozu nezbytnou infrastrukturu. Počátkem 90. let začali Švýcaři razit dva železniční tunely, jeden pod alpským hřebenem Lötschberg (35 kilometrů dlouhý) a
druhý pod svatogotthardským masívem (57 kilometrů dlouhý). Nyní jsou tyto investice důvodem kritiky, která poukazuje na zanedbání bezpečnostních standartů.