Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcarští zelení chtějí zakázat moc velká a žravá auta

  13:00aktualizováno  13:00
Land Rover, hummer, ferrari, lamborghini - velká a výkonná auta se nelíbí Mladým zeleným ve Švýcarsku. Chtějí vyvolat hlasování o zákazu aut, která jsou nebezpečná pro chodce, moc žerou a vypouštějí příliš emisí.

Hummer H3T | foto: Hummer

Sedmadvacetiletý poslanec za zelené Bastien Girod shání 147 tisíc podpisů, které jsou třeba pro vyhlášení referenda o zákazu aut s příliš velkými a silnými motory.

Mladý politik už také sestavil "černou listinu" vozidel, která nejsou dost přívětivá k životnímu prostředí.

Hlavní požadavky na "povolená" auta jsou: nesmí být těžší než 2,2 tuny a nesmí mít přední část nebezpečnou pro chodce v případě nehody. Omezením je také maximálních 250 gramů emisí CO2 na kilometr. Auto nesmí pít víc než 10,5 litru benzinu v kombinovaném provozu a ve městě ne víc než 15 litrů. Naftové motory musí být osazeny filtrem pevných částic.

Z 273 modelů aut, které se na švýcarském trhu prodávají, by takové opatření zasáhlo 65. Pokud by návrh prošel, nemusí být nemile překvapeni pouze milovníci "pojízdných stodol" typu hummer nebo Toyota Land Cruiser V8. Utrum by měla ve Švýcarsku také italská nebo britská šlechta z rodu ferrari či Aston Martin.

Švýcaři by si už ale nekoupili ani vcelku obyčejná auta, která mají ovšem výkonné motory. Byl by to konec pro dvě nejsilnější verze VW Golf, pro Lexus RX, Porsche Boxster nebo všechny landrovery.

"Dvě třetiny automobilů budou moci jezdit i nadále," říká pro Le Matin Bastien Girod.

"Ten, kdo bude chtít používat teréňák, bude muset prokázat, že ho potřebuje k pracovním účelům. Autoři návrhu nepočítají s tím, že by zákon měl retroaktivní účinek. Auta, která už jezdí, by mohla zůstat v provozu i nadále," píše švýcarský on-line deník Le Matin.

Iniciátoři hlasování odhadují, že by opatření zasáhlo 13 % kupujících. Víc než polovina by se porozhlédla po jiném modelu, zbytek by zvolil vybraný model, ovšem s menším motorem.

Švýcarským dovozcům automobilů se návrh samozřejmě vůbec nelíbí. "Budeme proti takovému návrhu bojovat, je úplně mimo," říká Max Nötzli, prezident svazu dovozců automobilů.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz