Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sympatický služebník se nerad honí

  14:43
Peugeot 307 - titulem Automobil roku 2002 nedávno ověnčená francouzská novinka dostává nový naftový motor 1.4 HDI, který zřejmě vyvolá nejednoznačné reakce: usedlejší či po městě většinou jezdící řidiči ho přijmou s nadšením, zatímco vyznavači moderních přímo vstřikovaných dieselů s obsahem kolem dvou litrů příliš spokojeni nebudou.
titulem Automobil roku 2002 nedávno ověnčená francouzská novinka dostává nový naftový motor 1.4 HDI, který zřejmě vyvolá nejednoznačné reakce: usedlejší či po městě většinou jezdící řidiči ho přijmou s nadšením, zatímco vyznavači moderních přímo vstřikovaných dieselů s obsahem kolem dvou litrů příliš spokojeni nebudou.
Vůz, který se zmíněným agregátem přijde na zdejší trh v lednu příštího roku, je v nárocích na pohonné hmoty a další režii, kupříkladu v podobě povinného pojištění a podobně, poměrně střídmý, ale také v jízdě - zvlášť ve vyšších rychlostech - hodně rozvážný. Nový motor 1.4 HDI je prvním plodem partnerské dohody koncernů PSA (Peugeot, Citroën) a Ford. Neváží ani metrák, technický popis zdůrazňuje celou řadu pozoruhodností. Jeho konstrukce dovoluje využití v různých vozech a v minulých dnech se u tuzemských prodejců už objevil v malém Peugeotu 206. Tomuto lehčímu autu bude patrně slušet bez kompromisů, leč v modelu 307 s prostory a rozměry nové generace už to tak jednoznačné není. Vyplynulo to z testu MF DNES, ve kterém Peugeot 307 1.4 HDI působil jako ohromný sympaťák v hustém městském provozu a při popojížďkách po silnicích s maximální devadesátkou, zatímco na dálnici s ním bylo lépe jet v pomalém pravém jízdním pruhu. A když se pak přece jen dal na autostrádě vyprovokovat k většímu spěchu, nechal si to zaplatit i více než sedmi litry nafty na stovku kilometrů. MF DNES dostala Peugeota 307 1.4 HDI k testu jako první z médií v zemi a nelze opomenout, že vůz k prověrce odstartoval jako zcela nový, jen s několika stovkami kilometrů na kontě. Lze tedy očekávat, že s přibývajícím časem se zaběhne a spotřeba klesne, leč velmi pravděpodobně to nebude do mezí, které výrobce slibuje: 5,5 litru nafty ve městě, 4 litry mimo město a 4,5 litru v kombinovaném provozu. Městský slib by se snad ještě s přimhouřenýma očima akceptovat dal, ovšem na silnicích s devadesátkou v testu MF DNES jel peugeot s naftovým nárokem do pěti litrů jen při velmi, velmi citlivém ovládání. Normální jízda žádala víc než pět litrů nafty na sto kilometrů. O rychlé" dálnici už byla řeč, poklidné dálniční cestování vystačilo se spotřebou kolem šesti litrů na sto kilometrů. Stejně jako ve spotřebě zaostal Peugeot 307 1.4 HDI za výrobcem slibovanými parametry i ve zrychlení. Potvrdilo to měření, které MF DNES objednává v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - viz tabulka na jiném místě stránky. Naopak v maximální rychlosti, kterou výrobce stanovil na 165 kilometrů v hodině, se testovaný vůz o poznání překonal. Nejpříjemněji však Peugeot 307 1.4 HDI překvapil při poklidné jízdě, a hlavně ve městě: poddajností, měkkostí v ovládání a ochotou plnit vše, co se v takových podmínkách žádá, dovolil navázat kontakt snad až osobní. A testující jezdci se za jeho volant z jiných automobilů rádi vraceli. Automobil roku 2002 se ve verzi s motorem 2.0 HDI podrobil redakčnímu testu (MF DNES, 17. října 2001) a uznání získal hlavně díky vnitřním prostorům, v automobilové nižší střední třídě nevšedním. Rovněž zaujal na zdejší praxi nezvykle bohatou bezpečnostní výbavou, což však v případě hůře vybavené, a hlavně daleko levnější verze 1.4 HDI XR ve stejné míře neplatí. Kupříkladu boční a hlavové airbagy tu za 17 tisíc korun patří jen k výbavě příplatkové. Ovšem na druhé straně - někteří konkurenti na zdejším trhu je stále nemají ani za příplatek.

Denně čerstvé informace ze světa aut, vánoční motoristické tipy pod stromeček, aktuální katalog automobilů nebo přehled nejlevnějších čerpacích stanic najdete na iDNES. Čtěte http://auto.idnes.cz!

Měření MF DNES

Model Peugeot 2.0 HDI Peugeot 1.4 HDI
(110 koní) (68 koní)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,4 18,8
Zrychlení 0-400 m (s) 18,3 20,9
Zrychlení 0-1000 m (s) 33,9 39,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,5 13
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,7 37,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 27,7 28,6
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 10
Využití kufru 9
Výhled z vozu 9

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10

Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilův testech MF DNES

vůz Peugeot 307 Honda Civic 5dv Fiat Brava Ford Focus 1)
Opel Astra Renault Mégane Škoda Octavia Volkswagen Golf

místo pro kolena vzadu 135 135 110 105
130 140 70/95 2) 105

výška vzadu 897 900 855 860
875 857 855 855

šířka vpředu 1475 1420 1480 1410
1380 1430 1420 1450

šířka vzadu ú1490 1410 1480 1405
1395 1440 1425 1430

úhlopříčka kufru 1120 1100 1120 990
1150 1200 1190 1090

výška hrany kufru 705 660 705 745
675 710 710 660

šířka/výška otvoru kufru 1020/630 1090/580 940/960 1050/420
945/825 950/770 990/880 940/650

objem kufru 341/1328 370/- 380/1165 490/ -
370/1180 348/1210 528/1328 330/1185

Poznámky: kromě označených jsou vozy pětidveřové; 1) měřen je ve čtyřdveřové verzi;2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Testovaný vůz a jeho konkurenti
(dle údajů výrobců)

Model Peugeot 307 Audi A2 1.4 HDI XR 1.4 TDI

Výkon motoru (kW/k) 50/68 55/75
Max. točivý moment (Nm při ot) 160/2000 195/2200
Maximální rychlost (km/h) 165 173
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,2 12,3
Spotřeba (l/100 km) 1) 5,5/4,0/4,5 5,6/3,5/4,3
Pohotovostní hmotnost (kg) 1196 990
Rozměry d/š/v (mm) 4202/1746/1512 3825/1675/1550
Rozvor (mm) 2608 2405
Objem zavazadlového prostoru (l) 2) 420/1470 390/1140
Objem nádrže (l) 60 34
Rozměr pneumatik 195/65 R 15 145/80 R 14

Výbava porovnávaných vozů v Kč

Airbag řidiče/spolujezdce ano/ano ano/ano
Boční airbagy/hlavové airbagy 17 000 ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano
El. ovládaná okna vpředu/vzadu ano/ne ano/ano
Klimatizace 42 000 55 447
Posilovač řízení ano ano
Centrální zamykání ano ano
Výškově nastavitelný volant/sedadlo řidiče
ano/ano i podélně/ano
Záruka (roky) 1/1 1/12
Cena (Kč) 470 000 699 000
Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace; 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech Pramen: MF DNES

EURO NCAP ****1)
Poznámka: 1) Výsledky bariérových testů Peugeotu 307 Nejlepší výsledek ******

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...