Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sympatický služebník se nerad honí

  14:43aktualizováno  14:43
Peugeot 307 - titulem Automobil roku 2002 nedávno ověnčená francouzská novinka dostává nový naftový motor 1.4 HDI, který zřejmě vyvolá nejednoznačné reakce: usedlejší či po městě většinou jezdící řidiči ho přijmou s nadšením, zatímco vyznavači moderních přímo vstřikovaných dieselů s obsahem kolem dvou litrů příliš spokojeni nebudou.
titulem Automobil roku 2002 nedávno ověnčená francouzská novinka dostává nový naftový motor 1.4 HDI, který zřejmě vyvolá nejednoznačné reakce: usedlejší či po městě většinou jezdící řidiči ho přijmou s nadšením, zatímco vyznavači moderních přímo vstřikovaných dieselů s obsahem kolem dvou litrů příliš spokojeni nebudou.
Vůz, který se zmíněným agregátem přijde na zdejší trh v lednu příštího roku, je v nárocích na pohonné hmoty a další režii, kupříkladu v podobě povinného pojištění a podobně, poměrně střídmý, ale také v jízdě - zvlášť ve vyšších rychlostech - hodně rozvážný. Nový motor 1.4 HDI je prvním plodem partnerské dohody koncernů PSA (Peugeot, Citroën) a Ford. Neváží ani metrák, technický popis zdůrazňuje celou řadu pozoruhodností. Jeho konstrukce dovoluje využití v různých vozech a v minulých dnech se u tuzemských prodejců už objevil v malém Peugeotu 206. Tomuto lehčímu autu bude patrně slušet bez kompromisů, leč v modelu 307 s prostory a rozměry nové generace už to tak jednoznačné není. Vyplynulo to z testu MF DNES, ve kterém Peugeot 307 1.4 HDI působil jako ohromný sympaťák v hustém městském provozu a při popojížďkách po silnicích s maximální devadesátkou, zatímco na dálnici s ním bylo lépe jet v pomalém pravém jízdním pruhu. A když se pak přece jen dal na autostrádě vyprovokovat k většímu spěchu, nechal si to zaplatit i více než sedmi litry nafty na stovku kilometrů. MF DNES dostala Peugeota 307 1.4 HDI k testu jako první z médií v zemi a nelze opomenout, že vůz k prověrce odstartoval jako zcela nový, jen s několika stovkami kilometrů na kontě. Lze tedy očekávat, že s přibývajícím časem se zaběhne a spotřeba klesne, leč velmi pravděpodobně to nebude do mezí, které výrobce slibuje: 5,5 litru nafty ve městě, 4 litry mimo město a 4,5 litru v kombinovaném provozu. Městský slib by se snad ještě s přimhouřenýma očima akceptovat dal, ovšem na silnicích s devadesátkou v testu MF DNES jel peugeot s naftovým nárokem do pěti litrů jen při velmi, velmi citlivém ovládání. Normální jízda žádala víc než pět litrů nafty na sto kilometrů. O rychlé" dálnici už byla řeč, poklidné dálniční cestování vystačilo se spotřebou kolem šesti litrů na sto kilometrů. Stejně jako ve spotřebě zaostal Peugeot 307 1.4 HDI za výrobcem slibovanými parametry i ve zrychlení. Potvrdilo to měření, které MF DNES objednává v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - viz tabulka na jiném místě stránky. Naopak v maximální rychlosti, kterou výrobce stanovil na 165 kilometrů v hodině, se testovaný vůz o poznání překonal. Nejpříjemněji však Peugeot 307 1.4 HDI překvapil při poklidné jízdě, a hlavně ve městě: poddajností, měkkostí v ovládání a ochotou plnit vše, co se v takových podmínkách žádá, dovolil navázat kontakt snad až osobní. A testující jezdci se za jeho volant z jiných automobilů rádi vraceli. Automobil roku 2002 se ve verzi s motorem 2.0 HDI podrobil redakčnímu testu (MF DNES, 17. října 2001) a uznání získal hlavně díky vnitřním prostorům, v automobilové nižší střední třídě nevšedním. Rovněž zaujal na zdejší praxi nezvykle bohatou bezpečnostní výbavou, což však v případě hůře vybavené, a hlavně daleko levnější verze 1.4 HDI XR ve stejné míře neplatí. Kupříkladu boční a hlavové airbagy tu za 17 tisíc korun patří jen k výbavě příplatkové. Ovšem na druhé straně - někteří konkurenti na zdejším trhu je stále nemají ani za příplatek.

Denně čerstvé informace ze světa aut, vánoční motoristické tipy pod stromeček, aktuální katalog automobilů nebo přehled nejlevnějších čerpacích stanic najdete na iDNES. Čtěte http://auto.idnes.cz!

Měření MF DNES

Model Peugeot 2.0 HDI Peugeot 1.4 HDI
(110 koní) (68 koní)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,4 18,8
Zrychlení 0-400 m (s) 18,3 20,9
Zrychlení 0-1000 m (s) 33,9 39,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,5 13
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,7 37,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 27,7 28,6
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 10
Využití kufru 9
Výhled z vozu 9

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10

Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilův testech MF DNES

vůz Peugeot 307 Honda Civic 5dv Fiat Brava Ford Focus 1)
Opel Astra Renault Mégane Škoda Octavia Volkswagen Golf

místo pro kolena vzadu 135 135 110 105
130 140 70/95 2) 105

výška vzadu 897 900 855 860
875 857 855 855

šířka vpředu 1475 1420 1480 1410
1380 1430 1420 1450

šířka vzadu ú1490 1410 1480 1405
1395 1440 1425 1430

úhlopříčka kufru 1120 1100 1120 990
1150 1200 1190 1090

výška hrany kufru 705 660 705 745
675 710 710 660

šířka/výška otvoru kufru 1020/630 1090/580 940/960 1050/420
945/825 950/770 990/880 940/650

objem kufru 341/1328 370/- 380/1165 490/ -
370/1180 348/1210 528/1328 330/1185

Poznámky: kromě označených jsou vozy pětidveřové; 1) měřen je ve čtyřdveřové verzi;2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Testovaný vůz a jeho konkurenti
(dle údajů výrobců)

Model Peugeot 307 Audi A2 1.4 HDI XR 1.4 TDI

Výkon motoru (kW/k) 50/68 55/75
Max. točivý moment (Nm při ot) 160/2000 195/2200
Maximální rychlost (km/h) 165 173
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,2 12,3
Spotřeba (l/100 km) 1) 5,5/4,0/4,5 5,6/3,5/4,3
Pohotovostní hmotnost (kg) 1196 990
Rozměry d/š/v (mm) 4202/1746/1512 3825/1675/1550
Rozvor (mm) 2608 2405
Objem zavazadlového prostoru (l) 2) 420/1470 390/1140
Objem nádrže (l) 60 34
Rozměr pneumatik 195/65 R 15 145/80 R 14

Výbava porovnávaných vozů v Kč

Airbag řidiče/spolujezdce ano/ano ano/ano
Boční airbagy/hlavové airbagy 17 000 ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano
El. ovládaná okna vpředu/vzadu ano/ne ano/ano
Klimatizace 42 000 55 447
Posilovač řízení ano ano
Centrální zamykání ano ano
Výškově nastavitelný volant/sedadlo řidiče
ano/ano i podélně/ano
Záruka (roky) 1/1 1/12
Cena (Kč) 470 000 699 000
Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace; 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech Pramen: MF DNES

EURO NCAP ****1)
Poznámka: 1) Výsledky bariérových testů Peugeotu 307 Nejlepší výsledek ******

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.