Vůz, který se zmíněným agregátem přijde na zdejší trh v lednu příštího roku, je v nárocích na pohonné hmoty a další režii, kupříkladu v podobě povinného pojištění a podobně, poměrně střídmý, ale také v jízdě - zvlášť ve vyšších rychlostech - hodně rozvážný. Nový motor 1.4 HDI je prvním plodem partnerské dohody koncernů PSA (Peugeot, Citroën) a Ford. Neváží ani metrák, technický popis zdůrazňuje celou řadu pozoruhodností. Jeho konstrukce dovoluje využití v různých vozech a v minulých dnech se u tuzemských prodejců už objevil v malém Peugeotu 206. Tomuto lehčímu autu bude patrně slušet bez kompromisů, leč v modelu 307 s prostory a rozměry nové generace už to tak jednoznačné není. Vyplynulo to z testu MF DNES, ve kterém Peugeot 307 1.4 HDI působil jako ohromný sympaťák v hustém městském provozu a při popojížďkách po silnicích s maximální devadesátkou, zatímco na dálnici s ním bylo lépe jet v pomalém pravém jízdním pruhu. A když se pak přece jen dal na autostrádě vyprovokovat k většímu spěchu, nechal si to zaplatit i více než sedmi litry nafty na stovku kilometrů. MF DNES dostala Peugeota 307 1.4 HDI k testu jako první z médií v zemi a nelze opomenout, že vůz k prověrce odstartoval jako zcela nový, jen s několika stovkami kilometrů na kontě. Lze tedy očekávat, že s přibývajícím časem se zaběhne a spotřeba klesne, leč velmi pravděpodobně to nebude do mezí, které výrobce slibuje: 5,5 litru nafty ve městě, 4 litry mimo město a 4,5 litru v kombinovaném provozu. Městský slib by se snad ještě s přimhouřenýma očima akceptovat dal, ovšem na silnicích s devadesátkou v testu MF DNES jel peugeot s naftovým nárokem do pěti litrů jen při velmi, velmi citlivém ovládání. Normální jízda žádala víc než pět litrů nafty na sto kilometrů. O rychlé" dálnici už byla řeč, poklidné dálniční cestování vystačilo se spotřebou kolem šesti litrů na sto kilometrů. Stejně jako ve spotřebě zaostal Peugeot 307 1.4 HDI za výrobcem slibovanými parametry i ve zrychlení. Potvrdilo to měření, které MF DNES objednává v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - viz tabulka na jiném místě stránky. Naopak v maximální rychlosti, kterou výrobce stanovil na 165 kilometrů v hodině, se testovaný vůz o poznání překonal. Nejpříjemněji však Peugeot 307 1.4 HDI překvapil při poklidné jízdě, a hlavně ve městě: poddajností, měkkostí v ovládání a ochotou plnit vše, co se v takových podmínkách žádá, dovolil navázat kontakt snad až osobní. A testující jezdci se za jeho volant z jiných automobilů rádi vraceli. Automobil roku 2002 se ve verzi s motorem 2.0 HDI podrobil redakčnímu testu (MF DNES, 17. října 2001) a uznání získal hlavně díky vnitřním prostorům, v automobilové nižší střední třídě nevšedním. Rovněž zaujal na zdejší praxi nezvykle bohatou bezpečnostní výbavou, což však v případě hůře vybavené, a hlavně daleko levnější verze 1.4 HDI XR ve stejné míře neplatí. Kupříkladu boční a hlavové airbagy tu za 17 tisíc korun patří jen k výbavě příplatkové. Ovšem na druhé straně - někteří konkurenti na zdejším trhu je stále nemají ani za příplatek.
Denně čerstvé informace ze světa aut, vánoční motoristické tipy pod stromeček, aktuální katalog automobilů nebo přehled nejlevnějších čerpacích stanic najdete na iDNES. Čtěte http://auto.idnes.cz!
Měření MF DNES
Model Peugeot 2.0 HDI Peugeot 1.4 HDI
(110 koní) (68 koní)
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,4 18,8
Zrychlení 0-400 m (s) 18,3 20,9
Zrychlení 0-1000 m (s) 33,9 39,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,5 13
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,7 37,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 27,7 28,6
Pramen: ÚSMD
Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7
Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 10
Využití kufru 9
Výhled z vozu 9
Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10
Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilův testech MF DNES
vůz Peugeot 307 Honda Civic 5dv Fiat Brava Ford Focus 1)
Opel Astra Renault Mégane Škoda Octavia Volkswagen Golf
místo pro kolena vzadu 135 135 110 105
130 140 70/95 2) 105
výška vzadu 897 900 855 860
875 857 855 855
šířka vpředu 1475 1420 1480 1410
1380 1430 1420 1450
šířka vzadu ú1490 1410 1480 1405
1395 1440 1425 1430
úhlopříčka kufru 1120 1100 1120 990
1150 1200 1190 1090
výška hrany kufru 705 660 705 745
675 710 710 660
šířka/výška otvoru kufru 1020/630 1090/580 940/960 1050/420
945/825 950/770 990/880 940/650
objem kufru 341/1328 370/- 380/1165 490/ -
370/1180 348/1210 528/1328 330/1185
Poznámky: kromě označených jsou vozy pětidveřové; 1) měřen je ve čtyřdveřové verzi;2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES
Testovaný vůz a jeho konkurenti
(dle údajů výrobců)
Model Peugeot 307 Audi A2 1.4 HDI XR 1.4 TDI
Výkon motoru (kW/k) 50/68 55/75
Max. točivý moment (Nm při ot) 160/2000 195/2200
Maximální rychlost (km/h) 165 173
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,2 12,3
Spotřeba (l/100 km) 1) 5,5/4,0/4,5 5,6/3,5/4,3
Pohotovostní hmotnost (kg) 1196 990
Rozměry d/š/v (mm) 4202/1746/1512 3825/1675/1550
Rozvor (mm) 2608 2405
Objem zavazadlového prostoru (l) 2) 420/1470 390/1140
Objem nádrže (l) 60 34
Rozměr pneumatik 195/65 R 15 145/80 R 14
Výbava porovnávaných vozů v Kč
Airbag řidiče/spolujezdce ano/ano ano/ano
Boční airbagy/hlavové airbagy 17 000 ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano
El. ovládaná okna vpředu/vzadu ano/ne ano/ano
Klimatizace 42 000 55 447
Posilovač řízení ano ano
Centrální zamykání ano ano
Výškově nastavitelný volant/sedadlo řidiče
ano/ano i podélně/ano
Záruka (roky) 1/1 1/12
Cena (Kč) 470 000 699 000
Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace; 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech Pramen: MF DNES
EURO NCAP ****1)
Poznámka: 1) Výsledky bariérových testů Peugeotu 307 Nejlepší výsledek ******