Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po 50 letech se vrací polské auto. Syrena je malé retro kupé

aktualizováno 
Polský autoprůmysl stál dlouhé roky hlavně na licenční výrobě fiatů. Originálních polských aut moc nebylo. Skupinka nadšenců se chce pokusit vrátit na silnice malou syrenu. Novinka se chce svézt na vlně zájmu o retro design.

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy. Celkem jich v letech 1957 až 1983 vyrobili na půl milionu. Dnes se vrací jako retro kupátko.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Když se před několika lety potkali Zygmunt Fabisiak a Mieczyslaw Wosko, shodli se na tom, že by stálo za oživení některé z historických jmen polského autoprůmyslu. Ten kdysi stál hlavně na licenční výrobě Fiatu a dalších značek. „Oba automobilový fanatici s benzinem v krvi se rozhodli, že oživí slavnou syrenku,“ líčí Dariusz Fabisiak, prezident firmy AMZ Kutno, která za projektem stojí. Ten začal v roce 2012 a tvůrcům se podařilo získat podporu polské vlády, představení vozu asistovala ministryně polské vlády Iwona Wendelová.

Novinka se jmenuje S201 GT a nostalgicky svými tvary vzpomíná na původní syrenu. Podle konstruktéra vozu Andrzeje Stasiaka je to po padesáti letech první osobní auto, které bylo vyvinuté a vyrobené v Polsku, které dostalo homologaci k provozu na silnici.

O novodobé syrence se toho zatím moc neví. Má mít pohon předních kol a pod kapotou benzinovou 1,4 s výkonem 90 koní, karoserie bude pravděpodobně laminátová.

„Doufáme, že bude rozdávat radost a přiláká zákazníky,“ dodává Dariusz Fabisiak. Produkce by mohla začít do dvou let, tvůrci ovšem musí najít investora, který by zafinancoval rozjezd výroby. Zatím mají plán postavit za první rok padesát aut, poté by chtěl prodávat až sto syren ročně. První odhady cen mluví o 50 až 60 tisících zlotých, to je přibližně 330-390 tisíc korun.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Nový Mercedes G je tady, za kmotra šel Arnold

Přepracovaný Mercedes-Benz třídy G

Při pohledu na neodolatelně hranatý terénní model, kterému to sluší v Ralsku i Pařížské, zjihne každý. Mercedes třídy G...

Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Audi A7 Sportback

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky,...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Najdete na iDNES.cz