Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Systém "brake-by-wire" čeká na premiéru

  12:02aktualizováno  12:02
Elektronika prostupuje celý automobil. Všude lze nalézt zařízení řízená elektrickým signálem, jen brzdové destičky jsou dosud přímo ovládány tlakem lidské nohy. Ten je sice zesílen posilovačem a usměrňován zařízeními jako například ABS či ESP, ale tím úloha elektroniky v brzdách zatím končí. Nyní však Bosch převratně u nového Mercedesu SL nahradí hadičku s brzdnou kapalinou elektrickým kabelem.

Brzdová soustava tak začne fungovat na podobném principu, jako je tomu u plynového pedálu. Moderní současně vyráběné vozy, mezi nimi i Škoda Fabia, postrádají před lety typické - avšak mnohdy problematické - propojení obyčejným lankem. Mechanické propojení motoru a pedálu nahradil kabel a čidlo, jež snímá intenzitu tlaku řidičovi nohy.

Nyní se tedy chystá brzdná soustava na stejném principu. Vývoj tohoto zařízení má však svá specifika, neboť brzdy jsou nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na automobilu a systém proto musí perfektně fungovat. O tom, že vývojové práce na revolučních brzdách nejsou záležitostí několika měsíců, se přesvědčily už takové společnosti jako například Lucas, Bosch či Continental. Ty se problémem zabývají již několik let.

Zdá se, že nejdále se dostala zatím firma Bosch, která spolu s koncernem DaimlerChrysler připravuje systém "brake-by-wire" pro Mercedes SL. Sportovní kupé německé značky by se tak mohlo stát prvním osobním autem, u kterého bude elektrohydraulická brzdná soustava nainstalována. Mimo automobilismus se ale občas podobná zařízení využívají. Například v průmyslu či zemědělství.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.