Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Systém "brake-by-wire" čeká na premiéru

  12:02aktualizováno  12:02
Elektronika prostupuje celý automobil. Všude lze nalézt zařízení řízená elektrickým signálem, jen brzdové destičky jsou dosud přímo ovládány tlakem lidské nohy. Ten je sice zesílen posilovačem a usměrňován zařízeními jako například ABS či ESP, ale tím úloha elektroniky v brzdách zatím končí. Nyní však Bosch převratně u nového Mercedesu SL nahradí hadičku s brzdnou kapalinou elektrickým kabelem.

Brzdová soustava tak začne fungovat na podobném principu, jako je tomu u plynového pedálu. Moderní současně vyráběné vozy, mezi nimi i Škoda Fabia, postrádají před lety typické - avšak mnohdy problematické - propojení obyčejným lankem. Mechanické propojení motoru a pedálu nahradil kabel a čidlo, jež snímá intenzitu tlaku řidičovi nohy.

Nyní se tedy chystá brzdná soustava na stejném principu. Vývoj tohoto zařízení má však svá specifika, neboť brzdy jsou nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na automobilu a systém proto musí perfektně fungovat. O tom, že vývojové práce na revolučních brzdách nejsou záležitostí několika měsíců, se přesvědčily už takové společnosti jako například Lucas, Bosch či Continental. Ty se problémem zabývají již několik let.

Zdá se, že nejdále se dostala zatím firma Bosch, která spolu s koncernem DaimlerChrysler připravuje systém "brake-by-wire" pro Mercedes SL. Sportovní kupé německé značky by se tak mohlo stát prvním osobním autem, u kterého bude elektrohydraulická brzdná soustava nainstalována. Mimo automobilismus se ale občas podobná zařízení využívají. Například v průmyslu či zemědělství.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Najdete na iDNES.cz