Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američané brojí proti alkoholu za volantem. Umí ho měřit z dotyku

  15:00aktualizováno  15:00
Americký Úřad pro dopravní bezpečnost tento týden představil nového bojovníka proti alkoholu za volantem. Speciální zařízení vyvíjel sedm let a podle tvůrců dokáže efektivně zabránit opilému řidiči v jízdě.

První generaci prototypu s pokročilým zařízením pro detekci alkoholu představil na začátku června Mark Rosekind z americké agentury NHTSA. Premiéře přístroje DADSS, který jeho společnost vyvíjela od roku 2008, přihlížely stovky členek organizace Matky pro jízdě v opilosti (Mothers Against Drunk Driving).

Systém využívá dvou různých senzorů. Jeden je umístěn nad přístrojovou deskou u volantu a druhý pak přímo na tlačítku start/stop systému. Oba dokáží díky analýze světelného spektra rozeznat v dechu a v krvi řidiče alkohol a zabránit jeho jízdě tím, že zablokují elektronické systémy.

Výhodou systému je, že řidič nemusí foukat do žádného speciálního náustku, čidlo u volantu dokáže změřit alkohol i z obyčejného výdechu. Výsledky potvrzuje také čidlo na tlačítku spouštění motoru. Pokud se hranice alkoholu pohybuje pod hranicí povoleného množství (v USA je to 0,8 promile alkoholu), DASS umožní nastartovat motor. Pro řidiče do 21 let se systém může nastavit na nulovou toleranci alkoholu.

Systém DADSS využívá k detekci alkoholu v krvi dvou snímačů.

Dech i krev systém analyzuje pomocí infračerveného světla. Analýza dechu využívá toho, že molekuly CO2 a alkoholu absorbují odlišné množství světla. Snímač ukrytý ve startovacím tlačítku využívá spektroskopické analýzy, alkohol totiž absorbuje světlo specifické vlnové délky. Oba způsoby měření jsou prý velmi přesné a dokáží odhalit i minimální koncentrace alkoholu.

„Pořád máme na čem pracovat, ale podpora Kongresu a průmyslových firem nám pomohla ke klíčovému výzkumu a dosažení mezních milníků v celém projektu,“ prohlásil Rosekind.

DADSS má podle něj obrovský potenciál zabránit řízení v opilosti hlavně ve specifických případech, jako jsou mladí a nezkušení řidiči nebo profesionálové s firemními automobily.

Rosekind tvrdí, že agentura zatím nemá žádné plány ohledně uvedení prototypu do reálného provozu. V následujících letech se připravuje jeho důsledné testování, pravděpodobně ve vozech státních úřadů a několika soukromých firem. Nutnost dlouholetého výzkumu přiznávají i zástupci automobilek, kteří se na vývoji podíleli.

Rosekind doufá, že jakmile DADSS ukáže své přesvědčivé výsledky, ostatní firmy se samy přidají. Lidé podle něj dokonce dospějí i do stadia, kdy se budou sami sebe ptát: „Jak jsme bez toho vůbec mohli řídit?“.

Zatím má systém DASS k nadšenému přijetí u veřejnosti poměrně daleko. Záporné ohlasy už byly slyšet i z Americké asociace restaurací (The American Beverage Institute). Asociaci vadí, že DASS například nedokáže posoudit, jestli za volant usedá člověk, který se právě napil alkoholu a jeho množství v krvi se bude teprve zvyšovat až za jízdy, nebo zodpovědný řidič, který si dal pouze skleničku vína u večeře.



Témata: kongres, Krev, Alkohol


Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.