Systém volající o pomoc k nehodě začne fungovat v Česku od roku 2015

  • 76
Česko začne zavádět systém tísňového volání vozidel eCall. Zavedení služby do ostrého provozu plánuje nejpozději od ledna 2015. Implementaci dostane na starost Hasičský záchranný sbor, který již spravuje tísňovou linku 112. Uvedl to Český telekomunikační úřad.

Systém eCall je koncipován jako celoevropský systém automatického tísňového volání z paluby vozidel, který bude fungovat na bázi linky 112. Mezi jeho přínosy patří snazší a rychlejší identifikace místa dopravní nehody, včasné základní technické informace o nehodě a možnost zamezení vážných zdravotních následků zraněných účastníků nehody způsobených pozdní lékařskou pomocí. Operátor tísňové linky získá údaje pro zahájení záchranné akce za 14 až 17 sekund od vzniku nehody. Jak systém funguje, čtěte zde.

Zařízení umožňující připojit se k systému eCall má být instalováno ve všech nových osobních automobilech a dodávkách od října 2015. Pilotní ověření v Česku a dalších vybraných zemích EU probíhalo do konce loňského roku, kdy flotila testovacích vozidel projektu simulovala dopravní nehody pro ověření bezchybného přenosu dat o nehodě a hlasového spojení na linku 112.

Až do roku 1998 sloužilo telefonní číslo 112 ke zjištění informace o přesném čase. Rozhodnutím Českého telekomunikačního úřadu bylo toto číslo uvolněno a dnes funguje spolu s národními čísly tísňového volání. Jeho výhodou je lokalizace volajícího, která významně zkracuje čas potřebný pro poskytnutí účinné pomoci při mimořádné události.

,