Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Systém vypínající motor má smysl. Ve městě ušetří až dva litry benzinu

aktualizováno 
Start&stop systém nabízí stále více automobilek. Nově se chystá i do škodovek, jako první ho dostane fabia. Test rakouského časopisu Auto Touring zjistil, že vypínání motoru ušetří ve městě až dva litry benzinu.

Mazda 3 hatchback | foto: Mazda

Systém, který zhasíná motor při zastavení vozu, třeba na křižovatce nebo při postávání v zácpě, nabízí v rámci boje za nižší spotřebu a emise stále více automobilek. Přijedete na křižovatku, sešlápnete spojku, vyřadíte a motor zhasne. Když se chcete rozjet, stačí znovu zmáčknout spojku a startér motor opět oživí. Třeba podle měření Fordu trvá startování ve Focusu Econetic 0,3 s.

Elektronika na stráži

Mazda 3 vybavená vypínáním motoru pojmenovaným i-stop si také dává pozor, zda není zapnutý odmrazovač oken. Zda se teplota v kabině a nastavená teplota klimatizace výrazně neliší, nadmořská výška nepřesahuje 1 800 metrů a okolní teplota se pohybuje v rozmezí od -10 °C do +50 °C.

Sleduje také, zda jsou kapota motoru a dveře řidiče zavřené a zda je bezpečnostní pás řidiče zapnutý. Motor se nastartuje i bez vašeho pokynu spojkou, pokud se auto začne pohybovat, nebo třeba když zapnete odmrazovač skla.

O životnost motoru a dalších komponent podle výrobců mít strach nemusíme. Například u Alfy Romeo MiTo vývojáři tento systém ozkoušeli v průběhu 2,5 milionu testovacích kilometrů, které auto najezdilo na silnicích od jižní Afriky po polární kruh. Časté vypínání motoru podle konstruktérů nijak neuškodilo. Startér malé alfy je prý dimenzován a ozkoušen na 30 tisíc nastartování.

Elektronika samozřejmě stále sleduje, aby motor nevypnul, když to není žádoucí. Motor zůstane běžet, pokud není zahřátý, napětí baterie je příliš nízké nebo když zrovna posádka intenzivně klimatizuje.

Uspoří dva litry

Rakouský časopis Auto Touring v testu zjistil, že se systém zhasínající motor vyplatí těm, kteří jezdí po městě.

Do ulic Vídně vyrazily dvě stejné Mazdy 3 s dvoulitrovým benziňákem, což je jediný motor, ke kterému tento systém u japonské automobilky seženete. Obě kroužily po rakouské metropoli společně jeden den. Jedna měla systém samočinného zhasínaní motoru aktivovaný, u druhé byl vypnutý. Aby se vyloučil vliv stylu jízdy řidičů na spotřebu, v autech se střídali.

Jedenadvacetikilometrovou průměrnou rychlostí najezdily obě mazdy 128 kilometrů, trvalo jim to 6 hodin a dvacet minut.

Posádka v mazdě se zhasínajícím motorem měla také za úkol stopovat, jak dlouho zůstává motor vypnutý. Ukázalo se, že téměř třetinu času (přesně dvě hodiny a dvě minuty) motor neběžel. Benzin se tedy šetřil i při stání v kolonách a čekání na zelenou.

Testeři naměřili u "trojky" s vypnutým systémem vypínání motoru průměrnou spotřebu 11,6 l/100 km, u "zhasínajícího" auta to bylo 9,7 litru. Při městském ježdění tedy i-stop ušetřil téměř dva litry benzinu na sto kilometrů.

Automobilka udává ve dvoulitrové benzinové Mazdě 3 s i-stop systémem průměrnou spotřebu v standardizovaném měření 6,8 litru, bez něj má pít 7,6 l/100 km.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.