Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piráti policii neujedou, britský vynález autu poblázní elektrovýzbroj

aktualizováno 
Policisté o víkendu naháněli z Prahy až do Plzně řidiče mazdy, kterého nezastavila ani střelba. Ovšem honičkám s řidiči, kteří nechtějí na vyzvání policie zastavit, bude brzy konec. Britové totiž usilovně pracují na velmi účinném systému, který nebezpečné auto znehybní.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Systém s názvem RF Safe-Stop představila novinářům z BBC společnost E2V, která usilovně pracuje na jeho uvedení na trh. Primárně byl měl být určen pro armádu, která by s jeho pomocí měla chránit citlivé oblasti, kam je vjezd motorovými vozidly zakázán. Vojáci by tak mohli například zabránit hrozícím teroristickým útokům, kdy atentátník najíždí na objekt s automobilem naloženým výbušninami.

Testování proběhlo na letišti Throckmorton v hrabství Worcestershire a firma E2V si na něj připravila hned několik  vozidel, která jsou běžně k vidění v silničním provozu.

Automobily najížděly k zařízení v rychlosti 24 km/h. Podle novinářů BBC při přiblížení začaly ve vozidlech poblikávat kontrolky a budíky na přístrojové desce a vypnul se motor, což nakonec automobil zastavilo. Podobným způsobem byly "zasaženy" i všechny audio a videosystémy.

Podobným způsobem se podařilo zastavit také nejrůznější motocykly. Ostatně, systém funguje téměř na všechny typy motorů, včetně lodních. Podmínkou je, aby byly řízeny elektronikou, ovšem za posledních dvacet let motor bez takového ovládacího "mozku" snad nenajdete.

Zastaví vás i vrtulník

Systém vysílá rádiový impulz až do vzdálenosti 50 metrů. "Je to malý radarový vysílač," říká produktový manažer Andy Wood. "Radiové frekvence jsou vysílány podobně jako u radaru, propojí se s elektroinstalací ve vozidle a naruší a zmatou elektroniku natolik, že dojde k zastavení motoru." Série rádiových impulzů mají řídící jednotku motoru nebo imobilizér zmást během tří sekund.

Zařízení váží 350 kilogramů a zatím bylo namontováno do Nissanu Navara a Toyoty Land Cruiser. Firma ovšem také počítá s jeho nepřenosnou instalací přímo na zem a uvažuje i o způsobu, jakým by ho armáda mohla přemisťovat v helikoptéře.

K používání RF Safe-Stop není potřeba žádné speciální školení, obsluze stačí zmáčknout červené tlačítko, které vyšle sérii impulzů do prostoru. Důležité je hlavně šetřit energií, protože současné baterie dokážou bez dobití vysílat impulzy po dobu dvaceti minut.

Zájem o podobnou "stopku" pochopitelně projevili také policisté, kteří by tak mohli terčíky a obušky používat jen jako varování, ale systém by sám pohlídal, že vozidlo neujede.

Systém RF Safe-Stop by navíc mohl velice rychle nahradit mechanické zábrany, které ujíždějícímu vozidlu propichují pneumatiky. I samotní policisté totiž přiznávají, že jsou poměrně nebezpečné. "Mohou způsobit vážná zranění," říká Andy Holt z britské Asociace policejních důstojníků, který se na vývoji nového systému také podílel.

Se šoféry, kteří nereagují na výzvy policie k zastavení, mají nepříjemné zkušenosti i policisté v Česku. Loni v březnu nebyli schopni zastavit sedmnáctiletého mladíka, který sebral otci auto. Honička po dálnici D1 skončila tragicky. Víkendové nahánění ujíždějící mazdy trvalo policistům z Prahy až do Plzně (více zde).

Podle Andyho Holta, který se na vývoji tohoto zařízení podílí, je systém RF Safe-Stop teprve na začátku, ale má velký potenciál, aby byl konečně uveden na trh. Do této doby o něj prý projevilo zájem 17 států a pět vládních institucí ve Velké Británii.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.