Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Systémy pro bezpečnou jízdu v pruzích jsou v plenkách

aktualizováno 
Častou příčinou nehod je opuštění jízdního pruhu, například v Německu odhadují, že nechtěné vyjetí ze silnice patří až ke třetině všech havárií. Proto stále více automobilek přichází s bezpečnostními systém, které řidiče varují, jakmile auto přejede bez blikačů bílou čáru na silnici.

Citroeny C4 Picasso patří k autům, které sledují, zda auto nevyjíždí ze silnice | foto: Citroën

Německý autoklub ADAC tyto systémy vyzkoušel, porovnal a došel k závěru, že potřebují vylepšit.

Zařízení varující před opuštěním pruhu fungují různě – některé z nich upozorní řidiče optickým signálem, jiné zvukově a třeba citroenům vibrují v takové situaci sedadla řidiče.

Nejlepší dojem na techniky německého autoklubu udělalo zařízení používané ve vozech BMW.
Bavorská značka používá pro snímání bílých čar na silnicích kamery, stejně jako třeba Lexus.

ADAC se zaměřil ve svém srovnávacím testu kromě těchto dvou značek také na firmu Albrecht, která nabízí systém hlídající čáry jako dodatkovou výbavu do jakéhokoliv auta. Citroen používá pro snímání vozovky infračervené senzory.

Každá z používaných technologií však má zatím své mouchy. Kamery selhávají při špatné viditelnosti nebo při prudkém světle od protijedoucích aut. V tomto ohledu je na tom lépe Citroen se senzory. Tomuto systému na druhou stranu chybí lepší záběr do šířky.

Přejíždějící čáru zaregistrují senzory až na poslední chvíli, což může být na varování řidiče pozdě, konstatuje autoklub. Například do Citroenu C4 lze tento systém koupit za 26 tisíc korun.

Různé jsou způsoby, kterými varovné systémy řidiče burcují, aby si hlídal, kam jede. V BMW začne při hrozícím nebezpečí vibrovat volant. Technici autoklubu tento způsob varování při testech pochválili.

Citroenům se roztřesou sedáky - dokonce jejich pravá nebo levá půlka podle toho, kterým směrem auto opouští správnou dráhu. Podle techniků autoklubu však není varování moc zřetelné.

Zařízení firmy Albrecht, které lze namontovat i do starších aut, upozorňuje řidiče červenými diodami LED a akustickým signálem. Podobnou výstrahu spustí vozy japonské značky Lexus, které navíc automaticky strhávají volant do správného směru.

Všechna varovná zařízení samozřejmě nefungují, jakmile řidič přejíždí pruh se zapnutými blikači. ADAC nakonec testovaná zařízení chválí, protože mohou zabránit nebezpečným situacím na silnicích. Ale zároveň konstatuje, že je jejich vývoj zatím v plenkách a bude potřebovat řadu vylepšení. 

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.