Citroeny C4 Picasso patří k autům, které sledují, zda auto nevyjíždí ze silnice

Citroeny C4 Picasso patří k autům, které sledují, zda auto nevyjíždí ze silnice | foto: Citroën

Systémy pro bezpečnou jízdu v pruzích jsou v plenkách

  • 30
Častou příčinou nehod je opuštění jízdního pruhu, například v Německu odhadují, že nechtěné vyjetí ze silnice patří až ke třetině všech havárií. Proto stále více automobilek přichází s bezpečnostními systém, které řidiče varují, jakmile auto přejede bez blikačů bílou čáru na silnici.

Německý autoklub ADAC tyto systémy vyzkoušel, porovnal a došel k závěru, že potřebují vylepšit.

Zařízení varující před opuštěním pruhu fungují různě – některé z nich upozorní řidiče optickým signálem, jiné zvukově a třeba citroenům vibrují v takové situaci sedadla řidiče.

Nejlepší dojem na techniky německého autoklubu udělalo zařízení používané ve vozech BMW.
Bavorská značka používá pro snímání bílých čar na silnicích kamery, stejně jako třeba Lexus.

ADAC se zaměřil ve svém srovnávacím testu kromě těchto dvou značek také na firmu Albrecht, která nabízí systém hlídající čáry jako dodatkovou výbavu do jakéhokoliv auta. Citroen používá pro snímání vozovky infračervené senzory.

Každá z používaných technologií však má zatím své mouchy. Kamery selhávají při špatné viditelnosti nebo při prudkém světle od protijedoucích aut. V tomto ohledu je na tom lépe Citroen se senzory. Tomuto systému na druhou stranu chybí lepší záběr do šířky.

Přejíždějící čáru zaregistrují senzory až na poslední chvíli, což může být na varování řidiče pozdě, konstatuje autoklub. Například do Citroenu C4 lze tento systém koupit za 26 tisíc korun.

Různé jsou způsoby, kterými varovné systémy řidiče burcují, aby si hlídal, kam jede. V BMW začne při hrozícím nebezpečí vibrovat volant. Technici autoklubu tento způsob varování při testech pochválili.

Citroenům se roztřesou sedáky - dokonce jejich pravá nebo levá půlka podle toho, kterým směrem auto opouští správnou dráhu. Podle techniků autoklubu však není varování moc zřetelné.

Zařízení firmy Albrecht, které lze namontovat i do starších aut, upozorňuje řidiče červenými diodami LED a akustickým signálem. Podobnou výstrahu spustí vozy japonské značky Lexus, které navíc automaticky strhávají volant do správného směru.

Všechna varovná zařízení samozřejmě nefungují, jakmile řidič přejíždí pruh se zapnutými blikači. ADAC nakonec testovaná zařízení chválí, protože mohou zabránit nebezpečným situacím na silnicích. Ale zároveň konstatuje, že je jejich vývoj zatím v plenkách a bude potřebovat řadu vylepšení.