Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak rozehnat kolonu spících kamionů. Úkol, který nemá správné řešení

  14:11aktualizováno  18:02
Řidiči kamionů, které uvázly v pondělí v podvečer u Větrného Jeníkova a zablokovaly celou D1 na Prahu, se odmítali rozjet kvůli bezpečnostní přestávce. Jejich nedodržování je přitom velmi často diskutovaný problém. Pravdou je, že pochopit předpis na povinné přestávky profesionálních řidičů chce bystrou mysl a hodně času.
Dva zablokované kamiony na mnoho hodin zastavily provoz na celé dálnici D1 u Větrného Jeníkova ve směru na Prahu. Řidiči ve vozech nocovali. Ilustrační snímek

Dva zablokované kamiony na mnoho hodin zastavily provoz na celé dálnici D1 u Větrného Jeníkova ve směru na Prahu. Řidiči ve vozech nocovali. Ilustrační snímek | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Policie nakonec všechny řidiče kamionů z D1 v úterý před pátou ráno donutila se rozjet (více o koloně na D1 zde). Podle policejní mluvčí Dany Čírtkové mohli při neuposlechnutí policisté kamioňákům napařit pokutu až 2 000 korun za vykonávání bezpečnostní přestávky na místě, které k tomu není určené.

Pochopit předpis na povinné přestávky ovšem není nic jednoduchého. Základním pravidlem „po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut“ to rozhodně nekončí. Celé znění předpisu ES 561/2006 je vysvětlené například zde, graficky znázorněné ho najdete třeba tady. Přesné znění je dostupné například na webu Ministerstva dopravy zde

Svatý tachograf

Nedodržování předepsaných přestávek řidičů je velmi často diskutovaný problém. Šoféři si často stěžují, že je k porušování předpisů nutí sami zaměstnavatelé.

Policisté se na kontrolu tachografů zaznamenávajících průběh jízdy a její harmonogram intenzivně zaměřují. Kdysi známé kotoučky vkládané do speciálního zařízení dnes nahradila elektronika. Nová auta dostávají výhradně digitální tachografy. Ty zaznamenávají průběh rychlosti v čase na čipovou kartu řidiče. Záznamy slouží ke kontrole doby řízení posádky vozidla (kontrola dodržování Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě AETR) a ke zjištění rychlosti v případě nehody. Tachograf je povinně nainstalován do všech vozidel nad 3,5 tuny.

Na dálnici se parkovat nesmí, ale na druhou stranu se také nesmí o povinné bezpečnostní přestávce jezdit. Počasí tak postavilo dva zákony proti sobě. Policista pod pohrůžkou pokuty donutí řidiče vyjet, jeho kolega o pár kilometrů dál mu však může na základě kontroly tachografu napařit vysokou pokutu za nedodržení doby řízení (4 body + až 10 tisíc Kč ve správním řízení).

„Správný postup by měl být takový, že policista provede kontrolu tachografu a do papírového výpisu jízdy zaznamená nařízení k jízdě a orazítkuje ho,“ popisuje předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš. Takový postup, který trvá několik (klidně desítek) minut, je ale samozřejmě v situaci, kdy na dálnici trčí v třicetikilometrové koloně stovky kamionů, neproveditelný.

Kontrolu tachografů policisté v kalamitě na D1 podle policejní mluvčí nedělali. „Kontrolují je jen v jednotlivých případech, například u nehody. V tomto případě bylo prioritou kolonu co nejdříve rozjet,“ popisuje Dana Čírtková.

Pavel Lukáš navíc dodává, že ani takový úřední záznam nemusí fungovat. „Policista může kontrolovat tachograf 28 dní zpátky. Zvlášť v zahraničí nic takového netolerují, i když k tomu byl řidič donucený.“ Česky ručně připsaný vzkaz od policisty asi před německým policistou šofér neobhájí. „Je to slepý kruh, řidič musí poslechnout policistu, ale bude to zaznamenáno v tachografu,“ uzavírá Lukáš.

Pavlína Stachovská z firmy Tachospeed, která se tachografy a vyhodnocováním pracovní doby řidičů zabývá, tento postup potvrzuje. „V případě, že řidič má mít přestávku, ale není možné zastavit, udělá se výtisk z tachografu, na který se napíše důvod, proč se nemohla uskutečnit. Slouží to pak jako doklad pro kontrolu.“ S Pavlem Lukášem se však shoduje v tom, že tento postup nebývá tolerován. „Často se setkávám, že úřady to hodnotí různě, v Liberci to neuznají, ve Zlínském kraji uznávají. Bohužel posuzování není jednotné,“ komentuje.

 „Vše je jen o tom, že policie, krajské úřady, řidiči ani dopravci neznají správně legislativu a nedělají to co mají,“ dodává Václav Kabrna, odborník na digitální tachografy.

„Na silnici policie kontroluje 28 dní zpět. Následně mají možnost krajské úřady možnost kontrolovat dodržování nařízení 561/2006 1 rok na zpět. A když řidič po 28 dnech předá výtisk z tachografu provozovateli vozidla a ten jej správně eviduje, nemůže dopravce dostat pokutu za nedodržení nařízení 561/2006. Jak správně postupovat vysvětluje nařízení 3821/85 ve znění pozdějších předpisů,“ uvádí.

Uvázli jste v této koloně? Napište nám svou zkušenost.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....