Navíc vozy se stočeným tachometrem neprojdou od října přes STK, připomíná společnost Cebia, která situaci na trhu ojetin pravidelně analyzuje a zabývá se prověřováním nájezdu.
Vliv na snížení počtu stočených aut má nejen větší množství zánovních a mladých ojetin na trhu, ale rovněž skutečnost, že kupující ojetá auta čím dál více prověřují a zajímají se o jejich historii, a především o vývoj stavu tachometru. Počet dotazů na prověření vozu v systému Autotracer od Cebie stoupl v prvním čtvrtletí meziročně o 76 procent na 768 494.
Podíl aut, která mají udávaný stav tachometru mezi 100 tisíci a 200 tisíci kilometry se meziročně snížil ze 47 na 42 procent. Naopak podíl vozidel, která najela více než 200 tisíc kilometrů, se zvýšil z 20 na 24 procent.
Průměrná hodnota udávaná na tachometru stagnovala na 158 372 kilometrech. Průměrné stáří prodávaných vozidel se pohybuje okolo 9,5 roku, tedy zhruba o necelý rok méně než loni, což lze vysvětlit velkým množstvím zánovních ojetin po ukončení leasingů, které zamířily již koncem loňského roku na trh.
20. září 2018 |
Nová legislativa by potřebovala vylepšit
V Česku od loňského října za stáčení tachometru hrozí až půlmilionová pokuta. Odborníci ovšem namítají, že se pravidla dají lehce obejít a stočená auta míří do Česka i nadále.
Současná legislativa tak výslovně nezakazuje přetáčet tachometry. Pouze zakazuje touto činností uvádět někoho v omyl. Přitom při kontrole na STK stačí při zjištění nesouladu se stavem kilometrů například obyčejné prohlášení, že tachometr byl opravován. Podle odborníků na tuto problematiku jsou lepší v potírání tohoto nešvaru v Polsku i na Slovensku.
Velcí obchodníci s ojetými vozy tlačí na zavedení národního registru najetých kilometrů se zdroji dat z STK, od obchodníků s auty, ze servisů nebo od pojišťoven či úvěrových společností.
„Podle našich odhadů je z dovozových ojetých aut stočeno až devadesát procent, což lokální trhy ojetin masivně deformuje. Jen k nám se loni dovezlo ze zahraničí téměř 180 tisíc ojetých vozů,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.