Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Europoslanci táhnou do boje proti stočeným tachometrům

aktualizováno 
Europoslanci z Výboru pro dopravu přijali zprávu o boji proti stáčení kilometrů, která vyzývá Evropskou komisi k přijetí celoevropského řešení této problematiky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

„To by mělo být ve formě využití z Belgie známého systému car-pass a také speciálního nástroje umístěného v automobilu, který by přetáčení znemožnil. Pokud budou opatření přijata, zvýší se tak nejen ochrana nakupujících, ale i bezpečnost na silnicích,“ komentuje europoslanec Tomáš Zdechovský.

Podobný systém označený jako Nationale AutoPas využívají v Nizozemsku. Oba tyto nástroje používají databázi záznamů z počítadel ujetých kilometrů provedených při každé údržbě, servisu, opravě nebo pravidelné kontrole vozidla, aniž by přitom sbíraly osobní údaje. „Ve své oblasti působnosti téměř vymýtily podvody s počítadly ujetých kilometrů,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Belgický systém funguje na právním základě neziskové organizace a systém v Nizozemsku je řízen vládní agenturou.

„Výbor jednal o zprávě z vlastní iniciativy, protože Komise byla doteď přesvědčená, že stačí národní řešení. Studie ale ukazují, že největší problém je s auty z dovozu, a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy,“ přibližuje podrobnosti k přijaté zprávě Zdechovský, který se problematikou stáčení tachometrů dlouhodobě zabývá.

Ve zprávě jsou navržena dvě hlavní řešení, a to systém car-pass, kdy se při každé návštěvě servisu a při technických prohlídkách opisuje stav počítadla kilometrů do speciální průkazky a historie vozidla je tak lehce dohledatelná. Dále pak jde o lepší ochranu počitadel proti manipulaci přímo od výrobců automobilů. Nutnost přijetí těchto opatření je zdůvodněna předně ochranou zákazníků, kteří kvůli těmto podvodům přicházejí odhadem o 5,6 - 9,6 miliard eur ročně (143 - 245 miliard korun).

„Studie odhadují podíl vozidel, u nichž byl proveden tento neoprávněný zásah, na 5 % až 12 % ojetých vozidel v rámci vnitrostátního prodeje a 30 % až 50 % v rámci přeshraničního prodeje,“ píše se ve zprávě.

„Nástroje pro úpravu počítadel ujetých kilometrů jsou snadno dostupné a začínají na velmi nízkých cenách. Uměle zvýšená ekonomická hodnota je v závislosti na daném segmentu vozidel průměrně 2 000 až 5 000 eur (50 až 130 tisíc korun - pozn. red),“ uvádí zpráva europoslanců.

Zdechovský upozorňuje také na bezpečnostní rozměr nutnosti boje proti stáčení. „Ne všichni nakupující kontrolují celkový stav vozidla a zásadním údajem je nezřídka kromě ceny právě počet najetých kilometrů, protože méně ojeté auto bývá bezpečnější. Proto budu návrh ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent,“ uzavírá europoslanec.

„Trh s ojetými vozidly vykazuje nejnižší důvěru spotřebitelů ze všech trhů se zbožím,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Manipulace s počítadly ujetých kilometrů je sice zakázaná ve 26 členských státech EU, ale pouze deset z nich zavedlo další opatření k ověření údajů o počtu ujetých kilometrů, jež má zákazník k dispozici, a pouze šest států považuje manipulaci s počítadly ujetých kilometrů za trestný čin.




Nejčtenější



Další z rubriky

Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal patří k nejslavnějším konceptům všech dob. Ten nádherný futuristický sporťák ze skicáku Marcella...

Ojetý Renault Laguna je tip na dobrou koupi. Špatná pověst sráží ceny

Renault Laguna

Poslední generace Renaultu Laguna spatřila světlo světa v roce 2007 a vydržela ve výrobě osm let. Na podzim 2016 ji po...

Autofotka týdne: Veleslavný jaguar se po 60 letech vrací do výroby

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Před legendárním Jaguarem E-Type, který je pravidelně označován za nejkrásnější auto všech dob, existovaly i typy C a...

Najdete na iDNES.cz