„To by mělo být ve formě využití z Belgie známého systému car-pass a také speciálního nástroje umístěného v automobilu, který by přetáčení znemožnil. Pokud budou opatření přijata, zvýší se tak nejen ochrana nakupujících, ale i bezpečnost na silnicích,“ komentuje europoslanec Tomáš Zdechovský.
Podobný systém označený jako Nationale AutoPas využívají v Nizozemsku. Oba tyto nástroje používají databázi záznamů z počítadel ujetých kilometrů provedených při každé údržbě, servisu, opravě nebo pravidelné kontrole vozidla, aniž by přitom sbíraly osobní údaje. „Ve své oblasti působnosti téměř vymýtily podvody s počítadly ujetých kilometrů,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Belgický systém funguje na právním základě neziskové organizace a systém v Nizozemsku je řízen vládní agenturou.
„Výbor jednal o zprávě z vlastní iniciativy, protože Komise byla doteď přesvědčená, že stačí národní řešení. Studie ale ukazují, že největší problém je s auty z dovozu, a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy,“ přibližuje podrobnosti k přijaté zprávě Zdechovský, který se problematikou stáčení tachometrů dlouhodobě zabývá.
Ve zprávě jsou navržena dvě hlavní řešení, a to systém car-pass, kdy se při každé návštěvě servisu a při technických prohlídkách opisuje stav počítadla kilometrů do speciální průkazky a historie vozidla je tak lehce dohledatelná. Dále pak jde o lepší ochranu počitadel proti manipulaci přímo od výrobců automobilů. Nutnost přijetí těchto opatření je zdůvodněna předně ochranou zákazníků, kteří kvůli těmto podvodům přicházejí odhadem o 5,6 - 9,6 miliard eur ročně (143 - 245 miliard korun).
„Studie odhadují podíl vozidel, u nichž byl proveden tento neoprávněný zásah, na 5 % až 12 % ojetých vozidel v rámci vnitrostátního prodeje a 30 % až 50 % v rámci přeshraničního prodeje,“ píše se ve zprávě.
„Nástroje pro úpravu počítadel ujetých kilometrů jsou snadno dostupné a začínají na velmi nízkých cenách. Uměle zvýšená ekonomická hodnota je v závislosti na daném segmentu vozidel průměrně 2 000 až 5 000 eur (50 až 130 tisíc korun - pozn. red),“ uvádí zpráva europoslanců.
Zdechovský upozorňuje také na bezpečnostní rozměr nutnosti boje proti stáčení. „Ne všichni nakupující kontrolují celkový stav vozidla a zásadním údajem je nezřídka kromě ceny právě počet najetých kilometrů, protože méně ojeté auto bývá bezpečnější. Proto budu návrh ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent,“ uzavírá europoslanec.
„Trh s ojetými vozidly vykazuje nejnižší důvěru spotřebitelů ze všech trhů se zbožím,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Manipulace s počítadly ujetých kilometrů je sice zakázaná ve 26 členských státech EU, ale pouze deset z nich zavedlo další opatření k ověření údajů o počtu ujetých kilometrů, jež má zákazník k dispozici, a pouze šest států považuje manipulaci s počítadly ujetých kilometrů za trestný čin.