Ilustrační foto

Ilustrační foto

Tachometru u ojetiny nevěřte, stočit se dá i půl milionu kilometrů

  • 484
Lidé se bojí aut s více než 100 tisíci najetými kilometry, podvodníci proto stáčejí tachometry o statisíce.

Kupujete-li starší auto dovezené ze zahraničí, s obrovskou pravděpodobností pořídíte takové, které má stočený tachometr nebo je o pár let omlazené.

V Česku je totiž manipulace s počítadlem ujetých kilometrů naprosto běžná věc. Desítky firem ji nabízejí na internetu – ubrání libovolného počtu kilometrů na tachometru stojí u nejrozšířenějších aut pár stovek.

"Na našich silnicích jezdí nejméně milion aut, tedy zhruba čtvrtina, s přetočeným tachometrem, přičemž výjimkou není ani snížení o 200 až 500 tisíc kilometrů. Navíc patnáct procent všech vozů je omlazených průměrně o dva roky," upozorňuje Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která shromažďuje data o autech v Česku.

Problém je v tom, že české zákony jsou k automobilovým podvodníkům například ve srovnání s Německem příliš shovívavé a lidé prahnoucí po ojetinách příliš naivní.

Řada z nich totiž odmítá vozy, které mají najeto více než 100 tisíc kilometrů, v obavě, aby nebyly "oježděné". Prodejci, ať už bazary či soukromé osoby, proto velmi často vycházejí jejich představám vstříc a počet kilometrů snižují pod magickou hranici. A to i u aut, která jsou například přes deset let stará.

"Z průzkumu Cebia vyplývá, že deset let staré vozidlo by mělo mít průměrně najeto 180 925 kilometrů, zatímco skutečnost je taková, že tachometry těchto vozidel ukazují průměrně pouhých 87 925 kilometrů," popisuje Pajer.

Problém trápí celý tuzemský automobilový trh, lidé stáčející tachometry jsou však jen velmi těžko postižitelní. Neporušují totiž zákon. Tachometr je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky náhradní díl, který lze libovolně vyměnit, proto nelze změnu údajů postihovat.

Tachometr

Ale například v Německu jde od srpna 2005 o trestný čin pokud takový zákrok není jasně zdokumentován v servisní historii vozidla. "Zákon, který trestá manipulaci s tachometrem, jsme zavedli, protože neustále stoupala nabídka falšování údajů na tomto zařízení. Na internetu a v novinách se objevovaly inzeráty, v nichž lidé nabízeli přetočení tachometru právě s odkazem na beztrestnost takového jednání," vysvětluje Ingo Strater, mluvčí německého ministerstva dopravy.

Zákon je také jedním z důvodů, proč mají ojetiny v německých bazarech na počítadlech mnohem více kilometrů než v českých. I v Německu však dochází podle českých dovozců k podvodům.

Podvodníkem levně

Koupit kabely potřebné k manipulaci s elektronikou aut je snadné. Například pro koncernové vozy Volkswagen, kam patří i Škoda, stojí zhruba od šesti set do 10 tisíc korun. Závisí na tom, pro jak starý vůz jsou určeny a zda je jejich součástí i diagnostický software. Ten oficiální i ten, který umožňuje jednoduše stáhnout kilometry na tachometru, jde navíc nalézt na pirátských internetových serverech ke stažení zdarma.

PŘÍSTROJOVÁ DESKA, TACHOMETR

"Samotná manipulace s budíky přístrojové desky není složitá a oklame drtivou většinu kupujících. Skutečně najeté kilometry jsou však uloženy i v řídící jednotce, ze které umějí odborníci skutečný údaj získat. Pokud však autu někdo stočí kilometry skutečně důkladně, dokáže změnit údaj i v řídící jednotce. A to už nepoznáme ani v originálním servisu," připouští Pavel Dumek ze společnosti NH Car prodávající vozy Škoda.

Kdo vlastně s počítadly kilometrů manipuluje? Už to nemusí být nutně autobazary, jejichž praktiky jsou notoricky známé z minulosti. Stále častěji se objevují případy lidí, kteří se služebním autem ujeli více, než jim zaměstnavatel povolil. "To se pak stočení pár tisíc kilometrů z dovolené za těch pět stovek vyplatí," uvedl pro MF DNES člověk, který podobnou "službu" již několikrát provedl.

Zákazníky "stáčíren" jsou často i lidé, kteří prodávají vlastní vozy. Podle údajů českých inzertních serverů se například u oblíbené naftové octavie rovná tisíc ubraných kilometrů o tisíc korun vyšší ceně auta.

,