Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Svět amerických trucků chce změnit vodíkový tahač Nikola

aktualizováno 
Tahače, hlavně ty americké s dlouhým čumákem, jsou opravdovými králi silnic, ikonami obdivovanými po celém světě. V Salt Lake City představili nový tahač úplně nové značky. Nikola One jezdí na elektřinu, kterou si vyrábí z vodíku.

Vodíkový tahač Nikola One | foto: Nikola Motor

Nového výrobce trucků založil Trevor Milton jako start-up. To znamená idealistické pojetí zajímavého nápadu, který si dělá ambice změnit zavedené pořádky. Může z toho být zázrak, anebo velká blamáž.

Kromě samotných tahačů chce Milton postavit rozsáhlou síť plniček vodíku v severní Americe a nabídnout zákazníkům kromě klasického prodeje především dlouhodobý pronájem tahačů. Všechno jsou to zatím jen představy, vždyť i ten tahač, který se představil, je pořád ještě prototyp. Vše se má rozběhnout do dvou až tří let. Už teď ale Milton vybral na předobjednávkách čtyři miliardy dolarů.

Fotogalerie

Nikola Ona nemá klasický spalovací motor, o pohon se starají elektromotory živené elektřinou uloženou v lithiových akumulátorech (320 kWh), kterou vyrobí palivové články z vodíku. Z výfuku jde pouze vodní pára. Výhodou vodíkového tahače má být asi o dvě tuny nižší hmotnost v porovnání s klasickým truckem se spalovacím motorem. To je velmi lákavé z pohledu provozovatelů, kteří pak mohou naložit více. Nižší mají být také náklady na údržbu, slibuje výrobce, který má jako servisní centra využít síť osmi set poboček logistické firmy Ryder.

Výkon pohonného ústrojí má být tisíc koní a točivý moment 2 700 newtonmetrů. Výrobce slibuje dojezd 1 300 až 2 000 kilometrů.

Plničky značky Nikola mají začít vznikat v letech 2018 až 2019. Kromě nákupu bude možný i leasing (na 72 měsíců za pět až sedm tisíc dolarů měsíčně, tedy asi 130 až 180 tisíc korun, podle provedení), v ceně má být také tankování vodíku na milion mil (1,6 milionu km). Nikola má také mít speciální navigaci hlídající kromě nejkratší trasy také dostupnost plnících stanic. Kabina se má nést ve stylu osobních modelů módní automobilky Tesla. Ostatně, i když to Milton nepřiznal, inspirace úspěšnou automobilkou je patrná už z pojmenování nového tahače, slavný elektrotechnik a vynálezce asynchronního motoru se jmenoval Nikola Tesla.

Nikola Motor prozatím nemá výrobní závod, prvních pět tisíc tahačů má tedy vyrobit firma Fitzgerald. Vlastní továrnu si má Nikola začít stavět v příštím roce, plný výkon fabriky má být 50 tisíc tahačů ročně.

Kromě Nikoly One, což má být vlajková loď značky, se už představil také prototyp menšího trucku pojmenovaný Nikola Two, ten má dorazit v roce 2020.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.