I s diodovou žárovičkou, která bliká jakoby kontrolka alarmu, přijde majitele automobilu tajný vypínač na 500 až 1000 korun. Podle přání zákazníka můžu takhle tajně zařadit vypínač třeba do napájení benzinové pumpy nebo startéru," přibližuje malá tajemství Daniel Bajer.
Otázka, kterou často se zákazníky řeší, zní: Kam s ním? Ukrýt i malý přepínač v interiéru vozu totiž vůbec není snadné. Pro zloděje, který určitý typ auta dobře zná, by eventuální hledání bylo hodně krátké," nedělá si iluze Daniel Bajer. Proto doporučuje kombinovat utajené vypínání spíš s běžným prvkem ovládání vozu. Například upraví rozvod tak, že auto nastartuje pouze tehdy, když bude zapnuté vyhřívání skel a zároveň noha na brzdě.
Sám autoelektrikář, který nejrůznějšími způsoby "zkomplikoval" hodně vozů Škoda, je však ke svému dílu skeptický: Tajný vypínač není samospasitelný. Pro zběhlého zloděje, pokud konkrétní auto doopravdy chce, je to jenom zdržení." Nicméně skutečností zůstává, že poměrně laciný vypínač může odradit alespoň méně protřelé poberty.
Orientační přehled nejkradenějších automobilů v Česku v roce 2000
Pořadí |
značka |
odcizeno v r.1999 1) |
odcizeno v r.2000 1) |
rozdíl |
registrováno v ČR 2) |
riziko krádeže (v %) |
1. |
Audi |
1168 |
1189 |
+21 |
28 620 |
4,15 |
2. |
Mercedes |
830 |
850 |
+20 |
27 669 |
3,07 |
3. |
BMW |
698 |
634 |
-64 |
25 200 |
2,51 |
4. |
VW |
2220 |
2468 |
+248 |
117 448 |
2,10 |
5. |
Honda |
398 |
325 |
-73 |
22 504 |
1,45 |
6. |
Peugeot |
1614 |
1464 |
-150 |
113 548 |
1,28 |
7. |
Renault |
1496 |
1151 |
-345 |
127 103 |
0,90 |
8. |
Seat |
400 |
375 |
-25 |
42 263 |
0,88 |
9. |
Citroën |
319 |
359 |
+40 |
43 919 |
0,82 |
10. |
Mazda |
289 |
290 |
+1 |
40 349 |
0,72 |
11. |
Toyota |
185 |
211 |
+26 |
29 350 |
0,72 |
12. |
Fiat |
1491 |
1217 |
-274 |
171 854 |
0,71 |
13. |
Ford |
892 |
1002 |
+110 |
161 039 |
0,62 |
14. |
Opel |
757 |
821 |
+64 |
141 080 |
0,58 |
15. |
Škoda |
9320 |
8227 |
-1093 |
1 779 133 |
0,46 |
Pramen: MF DNES
Autoelektrikář Daniel Bajer ukazuje nejčastější místa tajných vypínačů. |