Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Také brzdy automobilů z velké vody nefungují správně

  18:02aktualizováno  18:02
Auta, která se při povodních ocitla pod vodou, se už opět dostávají do silničního provozu. "V posledních dnech zaznamenáváme stále více případů, kdy motoristé přijíždějí do servisů a stěžují si, že se jim brzdy zahřívají, že auto špatně brzdí a podobně," říká Jan Černý ze společnosti Federal-Mogul, která se zabývá výrobou brzdových třecích segmentů. Příčina je podle něho jednoduchá - zanedbaný "povodňový" servis.

Přestože některé části brzd v běžném provozu přicházejí do styku s vodou, dlouhodobý pobyt v bahnité a znečištěné vodě má pro primární bezpečnostní systém vozidla destruktivní následky. Techničtí pracovníci společnosti Federal-Mogul upozorňují, že prostor mezi brzdovými destičkami a kotoučem, případně mezi bubnem a čelistí je zanesen bahnem a jemnými naplaveninami, které zhoršují mechanickou funkčnost systému. Brzdový kotouč a buben jsou navíc vlivem vody silně zkorodovány.

Třecí materiál tak může "přireznout" k bubnu nebo kotouči, takže kola zůstanou zablokovaná i po uvolnění ruční brzdy. Je-li zatopené vozidlo vybavené elektronickým systémem řízení brzd (například ABS - EDS), je nutné obrátit se na specializovaný servis. Některá poškození lze však napravit i svépomocí. Stejně jako ostatní zaplavené části vozidla, tak i brzdy se musí nejprve opláchnout proudem horké čisté vody a následně také odmastit. Pokud i po důkladném očištění nelze volně otáčet kotoučem (bubnem), jde zřejmě o výše uvedené "přireznutí".

Rozhýbat kotouč lze zvýšeným kroutícím momentem, v případě neúspěchu musí nastoupit odborník a provést kompletní demontáž třmenu. Rez na kotouči (bubnu) se dá očistit ocelovým kartáčem. Silnější korozi je potřeba přebrousit. Tento zásah je rovněž lepší přenechat odborníkům, protože tloušťka kotouče po této úpravě nesmí klesnout pod přípustnou mez. Pohyblivé části systému, třmen a čelisti, je nutné namazat speciálním mazivem, které není agresivní vůči gumovým prachovkám.

Očistit a namazat je třeba i brzdové válečky. Platí zásada, že třmen by měl být za všech okolností v plném rozsahu pohyblivý rukou. Jinak dochází k neustálému přibrzďování vozidla, nadměrnému ohřevu systému a rychlému opotřebení třecího materiálu. Sám třecí materiál, který se při brzdění přitlačuje na kotouč nebo buben, voda sice nezničila, rozhodně však snížila jeho brzdný účinek. Pokud je na povrchu destičky vrstva naplavených nečistot, je nutné ji obrousit smirkovým papírem. Mokré třecí segmenty, navíc kontaminované naplaveninami, mají snížený účinek až o 30 %. Výměna není nutná, stačí vysušení.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.