Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Také brzdy automobilů z velké vody nefungují správně

  18:02aktualizováno  18:02
Auta, která se při povodních ocitla pod vodou, se už opět dostávají do silničního provozu. "V posledních dnech zaznamenáváme stále více případů, kdy motoristé přijíždějí do servisů a stěžují si, že se jim brzdy zahřívají, že auto špatně brzdí a podobně," říká Jan Černý ze společnosti Federal-Mogul, která se zabývá výrobou brzdových třecích segmentů. Příčina je podle něho jednoduchá - zanedbaný "povodňový" servis.

Přestože některé části brzd v běžném provozu přicházejí do styku s vodou, dlouhodobý pobyt v bahnité a znečištěné vodě má pro primární bezpečnostní systém vozidla destruktivní následky. Techničtí pracovníci společnosti Federal-Mogul upozorňují, že prostor mezi brzdovými destičkami a kotoučem, případně mezi bubnem a čelistí je zanesen bahnem a jemnými naplaveninami, které zhoršují mechanickou funkčnost systému. Brzdový kotouč a buben jsou navíc vlivem vody silně zkorodovány.

Třecí materiál tak může "přireznout" k bubnu nebo kotouči, takže kola zůstanou zablokovaná i po uvolnění ruční brzdy. Je-li zatopené vozidlo vybavené elektronickým systémem řízení brzd (například ABS - EDS), je nutné obrátit se na specializovaný servis. Některá poškození lze však napravit i svépomocí. Stejně jako ostatní zaplavené části vozidla, tak i brzdy se musí nejprve opláchnout proudem horké čisté vody a následně také odmastit. Pokud i po důkladném očištění nelze volně otáčet kotoučem (bubnem), jde zřejmě o výše uvedené "přireznutí".

Rozhýbat kotouč lze zvýšeným kroutícím momentem, v případě neúspěchu musí nastoupit odborník a provést kompletní demontáž třmenu. Rez na kotouči (bubnu) se dá očistit ocelovým kartáčem. Silnější korozi je potřeba přebrousit. Tento zásah je rovněž lepší přenechat odborníkům, protože tloušťka kotouče po této úpravě nesmí klesnout pod přípustnou mez. Pohyblivé části systému, třmen a čelisti, je nutné namazat speciálním mazivem, které není agresivní vůči gumovým prachovkám.

Očistit a namazat je třeba i brzdové válečky. Platí zásada, že třmen by měl být za všech okolností v plném rozsahu pohyblivý rukou. Jinak dochází k neustálému přibrzďování vozidla, nadměrnému ohřevu systému a rychlému opotřebení třecího materiálu. Sám třecí materiál, který se při brzdění přitlačuje na kotouč nebo buben, voda sice nezničila, rozhodně však snížila jeho brzdný účinek. Pokud je na povrchu destičky vrstva naplavených nečistot, je nutné ji obrousit smirkovým papírem. Mokré třecí segmenty, navíc kontaminované naplaveninami, mají snížený účinek až o 30 %. Výměna není nutná, stačí vysušení.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kia Sportage 1,7 crdi exclusive
Kia Sportage 1,7 crdi exclusive

r.v. 2017, naj. 15 000 km, diesel
489 980 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz