Také brzdy automobilů z velké vody nefungují správně

Auta, která se při povodních ocitla pod vodou, se už opět dostávají do silničního provozu. "V posledních dnech zaznamenáváme stále více případů, kdy motoristé přijíždějí do servisů a stěžují si, že se jim brzdy zahřívají, že auto špatně brzdí a podobně," říká Jan Černý ze společnosti Federal-Mogul, která se zabývá výrobou brzdových třecích segmentů. Příčina je podle něho jednoduchá - zanedbaný "povodňový" servis.

Přestože některé části brzd v běžném provozu přicházejí do styku s vodou, dlouhodobý pobyt v bahnité a znečištěné vodě má pro primární bezpečnostní systém vozidla destruktivní následky. Techničtí pracovníci společnosti Federal-Mogul upozorňují, že prostor mezi brzdovými destičkami a kotoučem, případně mezi bubnem a čelistí je zanesen bahnem a jemnými naplaveninami, které zhoršují mechanickou funkčnost systému. Brzdový kotouč a buben jsou navíc vlivem vody silně zkorodovány.

Třecí materiál tak může "přireznout" k bubnu nebo kotouči, takže kola zůstanou zablokovaná i po uvolnění ruční brzdy. Je-li zatopené vozidlo vybavené elektronickým systémem řízení brzd (například ABS - EDS), je nutné obrátit se na specializovaný servis. Některá poškození lze však napravit i svépomocí. Stejně jako ostatní zaplavené části vozidla, tak i brzdy se musí nejprve opláchnout proudem horké čisté vody a následně také odmastit. Pokud i po důkladném očištění nelze volně otáčet kotoučem (bubnem), jde zřejmě o výše uvedené "přireznutí".

Rozhýbat kotouč lze zvýšeným kroutícím momentem, v případě neúspěchu musí nastoupit odborník a provést kompletní demontáž třmenu. Rez na kotouči (bubnu) se dá očistit ocelovým kartáčem. Silnější korozi je potřeba přebrousit. Tento zásah je rovněž lepší přenechat odborníkům, protože tloušťka kotouče po této úpravě nesmí klesnout pod přípustnou mez. Pohyblivé části systému, třmen a čelisti, je nutné namazat speciálním mazivem, které není agresivní vůči gumovým prachovkám.

Očistit a namazat je třeba i brzdové válečky. Platí zásada, že třmen by měl být za všech okolností v plném rozsahu pohyblivý rukou. Jinak dochází k neustálému přibrzďování vozidla, nadměrnému ohřevu systému a rychlému opotřebení třecího materiálu. Sám třecí materiál, který se při brzdění přitlačuje na kotouč nebo buben, voda sice nezničila, rozhodně však snížila jeho brzdný účinek. Pokud je na povrchu destičky vrstva naplavených nečistot, je nutné ji obrousit smirkovým papírem. Mokré třecí segmenty, navíc kontaminované naplaveninami, mají snížený účinek až o 30 %. Výměna není nutná, stačí vysušení.