Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Také značka vypovídá o vozidle

aktualizováno 
Řada státních poznávacích značek se dá vidět na tuzemských motorových vozidlech v provozu na zdejších i zahraničních silnicích. Nejobvyklejší jsou tabulky s černými písmeny a čísly na bílém podkladě a s černými písmeny a čísly na žlutém podkladě. Značka tvořená černými písmeny a čísly na žlutém podkladě je pro nákladní a speciální motorová vozidla. Na snímku vlevo je PMT 30-25 pro nákladní auta - úzká zpravidla dopředu a vyšší dozadu. PM 58-74 je vlekové, přívěsové, respektive návěsové číslo. "Používá se v případech, kdy se na vlek, přívěs nebo návěs nevejde značka standardního rozměru, na snímku reprezentovaná tabulkou PMT 62-47," říká vedoucí skupiny dopravního inspektorátu západočeského policejního ředitelství Vladimír Toman. Nejrozšířenější jsou státní poznávací značky s černými písmeny a čísly na bílém podkladě. PMT 44-70 (na snímku v polovině prostředního sloupce) je pro osobní automobil, 78 PMS-20 (vpravo nahoře) je pro vlek či přívěs za osobní či dodávkový vůz. 08-68 PM s červeným polem vpravo (v pravém sloupci druhá shora) je vývozní státní poznávací značka pro automobily a nad ní vlevo - 13 01PM rovněž s červeným polem je vývozní státní poznávací značka pro motocykly. Taková čísla dostávají motoristé vyvážející motorová vozidla do ciziny pro cestu ke hranici a v cizině. Červená písmena a čísla na bílém podkladě státní poznávací značky (PMT 65-31 a PMT 54-72 v prostředním sloupci) jsou pro motocykly a automobily z půjčoven, PMT 64-81 v pravém sloupci je pro nákladní vůz z půjčovny. V prostředním sloupci umístěné státní poznávací značky se žlutými písmeny a čísly na modrém podkladě PMT 65-53 (motocykly) a PMA 13-76 (osobní automobily) jsou pro cizince žijící v Česku, pokud mají motorové vozidlo evidované na své jméno. "Lidé si určitě všimli, že cizinci jezdí také s klasickými státními poznávacími značkami. Buď už mají české občanství, nebo je vozidlo evidované na jejich firmu - zapsanou v Česku a českou," vysvětluje Vladimír Toman. V prostředním sloupci dole je - se zelenými písmeny a čísly na bílém podkladě - zvláštní státní poznávací značka (P 1284). "Je trvalá manipulační pro zkušební a jiné jízdy s vozidlem, které je ve zkoušce v servisu či v opravně," sděluje Vladimír T oman. "V případě, že místo písmene P bude F, půjde o speciální značku pro zkušební jízdy vozidel, která ještě nemají schválenou technickou způsobilost." Tyto značky už nedovolují neomezenou rychlost jízdy. V pravém sloupci dole (PMS 81-79) je státní poznávací značka velkého - bývalého - rozměru pro motocykl. V současnosti dostávají motocyklisté pro svoje stroje menší značku s černými písmeny a čísly na bílém podkladě rozměru, jako je v prostředním sloupci PMT 6531. Na snímku chybí jen jednorázová papírová zvláštní státní poznávací značka (černá písmena a čísla na zelenkavém podkladu), jejíž používání je omezeno. Používají se prakticky už jen k cestám nových vozidel od prodejce na dopravní inspektorát. "Zmíněné papírové zvláštní značky před časem používali také lidé pro automobily dovážené nebo dovezené do tuzemska z ciziny. Teď lze vůz ze zahraničí dopravit buď jen se zahraniční vývozní státní poznávací značkou, nebo na podvalníku," informuje Vladimír Toman a připomíná povinnost, kterou si všichni motoristé dodnes zcela neuvědomili: "Jakmile vozidlo dostane jakoukoliv státní poznávací značku, musí mít sjednáno zákonné pojištění."
Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.