Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tankovat už nebudeme sami, zařídí to robot

aktualizováno 
Zašpiněné ruce, potřísněné oblečení a další podobné nepříjemnosti, které mohou být spojeny s čerpáním pohonných hmot, budou možná brzy minulostí. Celou proceduru by za řidiče měl obstarat tankovací robot.

Automatický tankovací robot Tankpistop | foto: Reuters

Tankování usnadní nový holandský vynález – tankovací robot. Tým investorů, kteří si neradi špiní ruce benzinem či naftou, ho už uvedl do reality a pochlubil se s ním světu.

Automatický tankovací robot Tankpistop

Dle představ tvůrců by se v budoucnu měl robot o doplňování pohonných hmot starat místo řidiče. Ten tak bude mít klid a čas si na pumpě v klidu nakoupit třeba občerstvení a zaplatit palivo.

Robot je jakýmsi automatickým pumpařem. Sám si otevře krytku, odšroubuje víčko, vezme pistoli a do nádrže natankuje požadované množství pohonných hmot. Zní to trochu neuvěřitelně, ale robot byl již s úspěchem předveden v praxi.

Robot Tankpitstop ovšem nefunguje s každým automobilem. Pro automatické tankování musí vůz splňovat několik podmínek. Tou hlavní je, že musí být automobil (respektive jeho typ) zanesen do databáze – to aby robot poznal, o jaký vůz jde, a nehrozilo tak třeba jeho poškrábání. Zároveň pomocí databáze robot rozlišuje, jaké palivo se bude do vozu tankovat. Další nutnou podmínkou je, aby šlo víčko nádrže otevřít bez použití klíče.

Pokud automobil tyto podmínky splňuje, může řidič zajet k tankovacímu zařízení, zastavit a případně ze svého místa otevřít dálkově ovládanou krytku víčka. O vše ostatní se už postará robot sám. Nezapomene ani na odkapání posledních pár kapek paliva, aby zbytečně nedošlo k potřísnění laku vozu.

Automatický tankovací robot Tankpistop

Nico van Staveren, vývojář robota, doufá, že se jeho výtvor začne v brzké době prodávat a podaří se mu jej umístit do řady holandských čerpacích stanic. Prakticky tomu nic nebrání. Robot funguje a ani cena není vzhledem k vysokým obratům benzinových pump nikterak vysoká – činí 75 000 eur, tedy necelé dva miliony korun.

Hlavním problémem při zavádění do praxe tak bude spíše nedůvěra řidičů. Rovněž je otázkou, jak řidič pozná, že může zrovna se svým vozem jeho služeb využít. V neposlední řadě může hrát roli také čas – tankovací robot je totiž přeci jen o něco pomalejší než člověk.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.