Automatický tankovací robot Tankpistop | foto: Reuters

Tankovat už nebudeme sami, zařídí to robot

  • 101
Zašpiněné ruce, potřísněné oblečení a další podobné nepříjemnosti, které mohou být spojeny s čerpáním pohonných hmot, budou možná brzy minulostí. Celou proceduru by za řidiče měl obstarat tankovací robot.

Tankování usnadní nový holandský vynález – tankovací robot. Tým investorů, kteří si neradi špiní ruce benzinem či naftou, ho už uvedl do reality a pochlubil se s ním světu.

Automatický tankovací robot Tankpistop

Dle představ tvůrců by se v budoucnu měl robot o doplňování pohonných hmot starat místo řidiče. Ten tak bude mít klid a čas si na pumpě v klidu nakoupit třeba občerstvení a zaplatit palivo.

Robot je jakýmsi automatickým pumpařem. Sám si otevře krytku, odšroubuje víčko, vezme pistoli a do nádrže natankuje požadované množství pohonných hmot. Zní to trochu neuvěřitelně, ale robot byl již s úspěchem předveden v praxi.

Robot Tankpitstop ovšem nefunguje s každým automobilem. Pro automatické tankování musí vůz splňovat několik podmínek. Tou hlavní je, že musí být automobil (respektive jeho typ) zanesen do databáze – to aby robot poznal, o jaký vůz jde, a nehrozilo tak třeba jeho poškrábání. Zároveň pomocí databáze robot rozlišuje, jaké palivo se bude do vozu tankovat. Další nutnou podmínkou je, aby šlo víčko nádrže otevřít bez použití klíče.

Pokud automobil tyto podmínky splňuje, může řidič zajet k tankovacímu zařízení, zastavit a případně ze svého místa otevřít dálkově ovládanou krytku víčka. O vše ostatní se už postará robot sám. Nezapomene ani na odkapání posledních pár kapek paliva, aby zbytečně nedošlo k potřísnění laku vozu.

Automatický tankovací robot Tankpistop

Nico van Staveren, vývojář robota, doufá, že se jeho výtvor začne v brzké době prodávat a podaří se mu jej umístit do řady holandských čerpacích stanic. Prakticky tomu nic nebrání. Robot funguje a ani cena není vzhledem k vysokým obratům benzinových pump nikterak vysoká – činí 75 000 eur, tedy necelé dva miliony korun.

Hlavním problémem při zavádění do praxe tak bude spíše nedůvěra řidičů. Rovněž je otázkou, jak řidič pozná, že může zrovna se svým vozem jeho služeb využít. V neposlední řadě může hrát roli také čas – tankovací robot je totiž přeci jen o něco pomalejší než člověk.