Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tankujte za hranicemi, u sousedů je levněji. Vyzkoušeli jsme to

aktualizováno 
Při cestě do Alp načerpáte naftu levněji v Německu i v Rakousku, ušetříte proti Česku několik korun na litr. Benzin je levnější i v Polsku nebo na Slovensku.
Benzin je za hranicemi levnější

Benzin je za hranicemi levnější | foto: iDNES.cz

V pátek odpoledne vyrážím do Alp. V Praze míjím Benzinu a vzápětí ÖMV, jimž na "totemech" září cifry 30,90 koruny za natural 95 a 29,90 za naftu. Právě jsem minul nejlevnější pohonné hmoty podél dálnice D5. Poslední pumpa, Agip v Rozvadově, kde jsem brával plnou nádrž, nabízí naftu už za závratných 31,30 a natural za 32,90 koruny. Děkuji, nechci.

kde natankovat za hranicemi

Levný benzin a nafta u sousedů - MAPA ZDE

ušetřte s lehkou nohou na plynu

Chcete-li šetřit palivo, jezděte pomalu a plynuleji než ostatní. Podle expertů může pár jednoduchých pravidel "zařídit" až o 20 procent nižší spotřebu.

Nevytáčejte motor, brzy řaďte
Moderní motory není nutné vytáčet do vysokých otáček, mají dost silný točivý moment už v těch nižších, a to diesely i benziňáky. Čím nižší stupeň, tím větší spotřeba, proto řaďte dvojku skoro okamžitě po rozjezdu a každý další stupeň nejdřív, jak to motor snese.

Obecně se dá říci, že už při 2 000 otáčkách u benzinu řaďte klidně i pětku; u dieselu při 1 500. Pokud jedete po rovince a nepotřebujete zapojit motor do plné práce, nechte ho jen zlehka protáčet, pak bude
na pětku "žrát" i 2,5 litru. Při výjezdu z obce nechte zařazenou pětku a rozjeďte se na povolených 90 km; podřazujte jen do kopce.

Jezděte plynule, brzděte motorem
Jezděte tak, jako byste neměli brzdy, tedy plynule, předvídavě. Když vidíte, že je na semaforu červená, vyřaďte nebo brzděte motorem a dojíždějte tak, abyste v ideálním případě nemuseli zastavovat.

Brzdění motorem je ideální u moderních aut se vstřikováním paliva, kde elektronika při jízdě bez plynu se zařazenou rychlostí uzavře přívod paliva a jedete "zadarmo". U starších karburátorových motorů je výhodnější jet na neutrál. Využívejte co nejvíc setrvačnosti, čím víc se rozjedete před kopcem, tím lépe ho pak vyjedete.

Rychlá jízda se nevyplácí
Čím vyšší rychlost, tím vyšší spotřeba, tahle rovnice platí téměř absolutně; výjimkou je příliš pomalá jízda na vyšší rychlostní stupeň, kdy se už motor dusí. Jinak při vyšších rychlostech roste žízeň motoru několikanásobně, nejhorší je jízda "na plný plyn". Proti 3/4 výkonu motoru se spotřebuje dvojnásobek paliva.

Nejvýhodnější je dodržovat rychlostní limity 50, 90 a 130 kilometrů v hodině, u většiny aut se dá takto dosáhnout ideální spotřeby.

Nevozte zbytečné věci v autě ani na střeše
Každý zbytečný kilogram v kufru je znát, nemluvě o střešním nosiči nebo boxu na lyže. I prázdná zahrádka zvýší spotřebu třeba o deset procent, box už i o celý litr na sto kilometrů. Rovněž desetikilogramová zátěž znamená zvýšení spotřeby o 0,1 litru/100 km. Žroutem paliva je také klimatizace, která zvyšuje spotřebu auta nejméně o jeden litr na sto kilometrů.

Při stání vypínejte motor
Když stojíte déle než půl minuty, vyplatí se vypnout motor, za 30 až 40 sekund se spotřebuje víc paliva, než kolik bude nutné pro další nastartování. Před železničním přejezdem tedy vypínejte motor pokaždé.

Hlídejte si pneumatiky
Pneu je nejlepší nahustit na horní hranici, kterou doporučuje výrobce vozidla pro auto s plným zatížením. I když jedete prázdní, nic se nestane, snad kromě trochu zhoršeného komfortu. Každá desetina tlaku při podhuštění znamená desetinu litru na 100 km.

Jedu zjistit, jestli se po českém zdražení nafty a benzinu nedá v Německu natankovat levněji. Abych to ověřil, musím ujet dalších sto kilometrů. První čerpačka směrem na Mnichov je až u Pentlingu, kdy mé v Praze vynulované počitadlo ukazuje 278. kilometr. Na nenápadné ceduli pumpy Avia svítí nápis Diesel 1.184, Benzin Super 1.394. Vytahuji mobilní telefon a na on-line převodníku měn zjišťuji, že benzin je tady pěkně drahý, 36,27 Kč; ale naftu tady mají v přepočtu za 30,80 koruny, o padesátník levněji než u nás. Ani to mě moc nenadchlo, takže jedu dál.  "Hladové oko" mé octavie už docela dlouho svítí.

Německo: malá pumpa se vyplatí

Napadá mě sjet z dálnice, ale nechci se zdržovat, takže jen obhlédnout nejbližší okolí. Tak o pár kilometrů jižněji sjíždím na výjezdu Regensburg-Süd. Hned po pár stech metrech vidím u marketu s drogerií DM malou pumpu značky SB tanken. A na vývěsce svítí: diesel 1,099, což je 28,60 koruny. O 2,70 levněji než na poslední české čerpačce v Rozvadově. Benzin, který momentálně nepotřebuji, je za 1,329; tedy 34,60 Kč, dražší o 1,70 Kč. Malinkou komplikací je, že pokud nemáte dost hotovosti, berou pouze debetní platební karty Maestro, s Visou máte smůlu, stejně jako s kreditkami.

Tankuji plnou, do octavie padesát litrů. Oproti Rozvadovu jsem tedy ušetřil 135 korun; oproti Bílé Hoře polovinu. Řeknete "žádná velká sláva", ale je to spíše symbolická záležitost. Léta zažitý stereotyp musím natankovat plnou před hranicí definitivně bere zasvé. Nejenže žádné hranice už neexistují, ale přestal existovat i důvod doplnit nádrž.

Česko má nejdražší pohonné hmoty ve střední Evropě, zejména kvůli nenasytným správcům státní kasy, kteří zvýšili spotřební daň i DPH. A dokonce překonali i superdrahé Německo. Nejenže se dá tankovat laciněji na malých pumpách, ale i na velkých dálničních odpočivadlech značek Aral či Shell ušetříte na litru nafty kolem padesátihaléře.

Kalkulačku s sebou

Jen mám docela problém uvědomit si, o kolik je vlastně nafta u té či oné pumpy levnější než u konkurence, rozdíly v řádu desetin a setin centů z hlavy nezvládám. Nakonec si to ulehčím tím, že si říkám, že na třetím místě za desetinnou čárkou rozdíly neřeším a na druhém je každá setina pětadvacetník (při kurzu 26 Kč/Euro). To pomáhá, mezi 1,16 a 1,18 eura jsou to dvě setiny, a tedy padesátihaléř úspory; mezi 1,1 a 1,2 už deset setin, a tedy 2,50 koruny. Pomáhá to, ale vozit kalkulačku je přece jen lepší.

Rakousko: o šest korun levněji

Německo má tedy levnější naftu, ale ty pravé úspory v cizině hledejte u dalších sousedů v Rakousku, v Polsku nebo na Slovensku. U našich jižních sousedů jsou pohonné hmoty levné skoro až neuvěřitelně. Stačí se podívat na stránky rakouského automotoklubu ÖAMTC, kde je průběžně aktualizovaný seznam nejlevnějších čerpacích stanic (musíte si vybrat palivo, které chcete zobrazit). Ceny doplňují sami motoristé, kteří je autoklubu "hlásí", takže některá hlášení jsou stará jen pár hodin, a můžete jim věřit.

Benzinky jsou seřazeny od levnějších až po ty dražší a ve vyhledávání vám pomůže i mapa, která ukáže, zda je pumpa někde u vaší trasy. Na mnoha pumpách v Rakousku naberete naftu za 24,50 koruny, to znamená o pět šest korun levněji než v Česku. Na padesátilitrové nádrži uspoříte klidně tři stovky; benzin pořídíte už za 26,60 koruny a ušetříte zhruba stejně. Stejně jako v Německu jsou tady levné benzinky SB diskont, ale vsadit můžete i na značky Avanti nebo JET.

Češi se snaží konkurovat

Konkrétně v okolí hraničního přechodu Dolní Dvořiště je na české straně nejlevněji přímo na pumpě Tank Ono ve Dvořišti, kde je natural za 27,90 a nafta za 26,50. Provozovatelé se snaží a skoro i dokážou Rakušanům konkurovat, alespoň u benzinu. Ten mají v nedalekém Zwettlu an der Rodl na pumpě Avanti za 28,60 koruny (1,098 eura). Nafta za 25,90 je sice levnější, ale vzhledem k minimálnímu rozdílu se pro ni speciálně jezdit nevyplatí. Srovnání se značkovými benzinkami v Česku je už pro tuzemce výrazně horší: ÖMV v Českém Krumlově má natural za 29,60.

Polsko: pro potraviny i pro benzin

Anebo Polsko, kam jsem se vydal ve středu minulého týdne. Na 418. kilometru dálnice D1 u Bohumína zastavuji na Shellu, který nabízí naftu za 28,50 a benzin za 30,20 koruny, bezkonkurenčně nejlevněji na celé trase naší nejdelší dálnice. Na polská paliva to nestačí: v Chalupkách o pět kilometrů dále vjíždím na malou čerpačku PKN Orlen (vlastník české Benziny), kde tankuji naftu v přepočtu za 25,20 koruny, o tři třicet Kč levněji.

Pravda, na malinké pumpičce Gold v Bohumíně-Pudlově ji mají za 27,40 Kč, ale pořád to je o dvě koruny víc než za mostem přes Odru. A takhle je to u hranic všude.

V polské části Těšína, kde mají lidé přes státní hranici pár metrů, na české straně tankují jen ti, kdo potřebují od paliva stvrzenku, třeba aby ji mohli vložit do účetnictví. Jinak je to plýtvání penězi. Třeba samoobslužná čerpačka A24 u hypermarketu Castorama má naftu za 3,77 zlotého, čili v korunách za 24,40; benzin je o tři koruny na litr dražší. Návod, jak platit kartou či hotovostí, je tady i v češtině, takže žádný problém.

"Nikam jinam nejezdím. Jsem sice Polák, který žije a pracuje v Česku, ale tam je teď tak draho, že by to byla hloupost tam kupovat cokoliv, nejen benzin," směje se u postaršího Opelu Astra s českou značkou Józef Plazewski, původem z Cieszyna. Jeho slova potvrzují desítky aut s českými espézetkami, zabírají tak polovinu plochy parkoviště. A většina zákazníků tady i natankuje.

Ani u opodál stojící pumpy renomované norské olejářské firmy Statoil není o moc dráž, nafta za pětadvacet, benzin za necelých osmadvacet korun. Opět platí, co už bylo řečeno mnohokrát: v konfrontaci s nejbližší českou čerpačkou, Slovnaftem na příjezdu do Českého Těšína, česká na celé čáře prohrává. Proč připlácet za litr benzinu 2,50 koruny? Ovšem kdo počítá, tomu se vyplatí pro plnou nádrž zajet, i pokud je levná pumpa u supermarketu 34 kilometrů daleko, tak jako z Opavy do slezské Ratiboře. Pokud srovnáme nejlevnější pohonné hmoty v obou městech, v Opavě u hypermarketu Globus a v Polsku u Auchanu, je na polské straně levněji o tři koruny u benzinu, o čtyři u nafty.

Na padesátilitrové nádrži nafty tedy motorista ušetří rovné dvě stovky; s autem se spotřebou šesti litrů na 100 km projede přitom čtyři litry paliva, ale ještě čtyři mu zbudou jako zisk. Což není bůhvíjaká úspora, ale když přitom nakoupí v polském supermarketu, není důvod si takový výlet na nákup neudělat.

Tankujte pod Tatrami

Na Slovensku na jednom litru nafty ušetříte zhruba tři koruny, na benzinu o něco méně, ale abyste natankovali dráže než v tuzemsku, to už byste museli mít dost velkou smůlu. Slováci totiž od počátku února spotřební daň za naftu snížili o 13 centů (3,40 Kč) a na některých čerpacích stanicích se tento efekt už projevil, některé ještě doprodávají staré zásoby a další zlevnění teprve chystají.

Kde se dají zjistit aktuální ceny benzinu
ČR
www.globalassistance.cz
Rakousko
www.oeamtc.at/sprit
Slovensko
www.natankuj.sme.sk
Polsko
www.cenapaliw.pl
Průměrné ceny v celé Evropě
www.reisen-tcs.ch/travel/de/home/reiseinfos/benzinpreise.html
(údaje jsou aktualizované každý měsíc)





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.