Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tata Nano: auto za 45 tisíc možná dorazí i do Evropy

  12:00aktualizováno  12:00
Je maličké, jednoduché, nijak výkonné, ale i přesto vyvolalo po celém světě takové pozdvižení jako málokteré auto. Jak to na autosalonu v Dillí vypadalo, když Ratan Tata představoval světu Tatu Nano - nejlevnější auto, které postaví Indii na kola, uvidíte na videu.

Tata Nano | foto: Tata

Šéf indické automobilky před lety slíbil čtyři kola všem, kdo nyní jezdí po dvou, a svůj slib dodržel.

"Nemohl jsem se dívat na to, jak celé rodiny cestují v Indii na skútrech. Otec většinou řídí, před ním na nádrži sedí jedno dítě. Vzadu za otcem je matka s dalším dítětem v náruči. Říkal jsem si, jak je to nebezpečné," řekl Ratan Tata pro internetový server Automotive News.

Všechno je maximálně jednoduché. Na prvky známé z moderních aut můžeme zapomenout. Výkon 623kubíkového motoru je na úrovni malých aut počátku 80. let - 33 koní (stejný výkon měl například v roce 1982 Fiat Panda). Na přístrojovce najdeme jen rychloměr, palivoměr a kontrolku oleje.

Čtyřstupňová převodovka přenáší výkon na zadní kola. Ta zadní brzdí bubny, vpředu jsou kotouče.

Dovnitř 310 centimetrů dlouhého auta se prý poskládají čtyři lidé. Na šířku měří metr a půl, vysoký je ještě o deset centimetrů víc. Spotřeba nemá přesáhnout pět litrů benzinu.

K mání bude v základní verzi Standard, vyšší se jmenuje Luxury. Příplatková výbava Taty Nano, která se ohlíží do pravěku automobilismu, se bude omezovat především na různé barvy laků.

Nejlevnější auto na světě, jak bývá novinka označována, se přitom možná objeví také na evropském trhu. Na starém kontinentu však může stát i trojnásobek. I tak by se cena mohla vejít pod 150 tisíc korun.

Podle plánů Ratana Taty a jeho týmu by mělo autíčko Nano sehrát v Indii podobnou roli, jaká patřila v poválečné Evropě Volkswagenu Brouk nebo Fiatům 500 a 600.

První dva roky indické linky budou chrlit jen Tatu Nano pro indický trh. Poté začne vývoz do Afriky, Latinské Ameriky, jihovýchodní Asie a možná také do Evropy.

Tata má jasný cíl - motorizovat Indii a možná část Asie. Díky němu by si vozidlo se čtyřmi koly, volantem a motorem měli moci dovolit i lidé s nižšími příjmy, kteří dnes jezdí přinejlepším na motorce.

Konkurence zatím sleduje počínání Taty velmi obezřetně a vyčkává, zda uspěje. "Indický trh dá na projekty nejlevnějších automobilů odpověď," uvedl pro MF DNES Reinhard Jung, šéf mladoboleslavské Škody Auto.

Volkswagen už před lety oznámil záměr vyrábět vůz za tři tisíce eur (necelých osmdesát tisíc korun). Od té doby šly podstatně nahoru ceny materiálů, a tak VW loni představil nový projekt levného vozítka Up!, jehož cena by měla začínat na šesti tisících eur. Jednu z jeho variant plánuje vyrábět i Škodovka.

Západní automobilky se tak přou o to, zda je vůbec reálné vůz za sto tisíc rupií vyrábět. Tata ukazuje, že to při splnění určitých podmínek jde.

Základem je dostatek levného materiálu a výroba v zemích s nejnižšími pracovními náklady. Ty jsou v Indii ještě nižší než v Číně.

Uváděná cena základního modelu Nano je navíc bez DPH a dopravních nákladů od výrobce k prodejci. Zákazník by tedy měl zaplatit ještě přibližně o patnáct tisíc rupií více (zhruba 6 800 korun).

Kritici vozítka poukazují na neekologické motory a nízkou bezpečnost. Nano nemá ani jeden airbag a většina karosářských dílů je vyrobena z plastu. Tata kritiku odmítá, vůz zatím neprošel nárazovými testy ani měřením emisí.

Přesto už má následovníky, kteří do nejlevnějšího segmentu na trhu míří. Vůz jen o málo dražší by chtěla vyvinout indická automobilka Bajaj společně s francouzským Renaultem, automobil v přepočtu za sedmdesát tisíc korun zkouší udělat také čínská továrna Geely.
 
Tata Motors předpokládá, že do pěti let bude vyrábět pět set tisíc vozů nově představeného modelu. "Míříme na segment trhu, který byl dosud nedotčen," uvedl Tata.

Z více než miliardy Indů se jich ke střední třídě, která by mohla výhledově našetřit pětačtyřicet tisíc korun na Tatovo vozítko, počítá asi 450 milionů. Čísla budou patrně nadnesená, ale na trhu lze přesto oslovit desítky milionů potenciálních zákazníků.

Obrovskou příležitost pro automobilky ještě koření fakt, že sedmdesát procent obyvatel Indie je mladších 35 let a 130 milionů lidí by v příštích dvou letech mělo alespoň teoreticky nastoupit do práce.

Hrubý domácí produkt na hlavu roste a Indie pomalu bohatne. K tomu se začíná rozjíždět také financování na úvěr.

Sám indický automobilový průmysl si loni namaloval mapu svého budoucího vývoje. Dnes se v něm točí přibližně 28 miliard dolarů, do roku 2016 by to měl být více než pětinásobek.

Ministerstvo těžkého průmyslu počítá s tím, že za devět let bude indický automobilový průmysl zaměstnávat pětadvacet milionů lidí a v Indii začnou ve velkém vyrábět západní automobilky.

"To je úžasné. Tolik cizinců a všichni se sešli jen kvůli novému modelu Taty," pochvaloval si indický novinář účast stovek zahraničních kolegů na představení superlevného vozu. Časem se z toho může stát pravidlo.

Autoři: , ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.