Tata Nano

Tata Nano | foto: Tata

Tata Nano: auto za 45 tisíc možná dorazí i do Evropy

  • 84
Je maličké, jednoduché, nijak výkonné, ale i přesto vyvolalo po celém světě takové pozdvižení jako málokteré auto. Jak to na autosalonu v Dillí vypadalo, když Ratan Tata představoval světu Tatu Nano - nejlevnější auto, které postaví Indii na kola, uvidíte na videu.

Šéf indické automobilky před lety slíbil čtyři kola všem, kdo nyní jezdí po dvou, a svůj slib dodržel.

"Nemohl jsem se dívat na to, jak celé rodiny cestují v Indii na skútrech. Otec většinou řídí, před ním na nádrži sedí jedno dítě. Vzadu za otcem je matka s dalším dítětem v náruči. Říkal jsem si, jak je to nebezpečné," řekl Ratan Tata pro internetový server Automotive News.

Všechno je maximálně jednoduché. Na prvky známé z moderních aut můžeme zapomenout. Výkon 623kubíkového motoru je na úrovni malých aut počátku 80. let - 33 koní (stejný výkon měl například v roce 1982 Fiat Panda). Na přístrojovce najdeme jen rychloměr, palivoměr a kontrolku oleje.

Čtyřstupňová převodovka přenáší výkon na zadní kola. Ta zadní brzdí bubny, vpředu jsou kotouče.

Dovnitř 310 centimetrů dlouhého auta se prý poskládají čtyři lidé. Na šířku měří metr a půl, vysoký je ještě o deset centimetrů víc. Spotřeba nemá přesáhnout pět litrů benzinu.

K mání bude v základní verzi Standard, vyšší se jmenuje Luxury. Příplatková výbava Taty Nano, která se ohlíží do pravěku automobilismu, se bude omezovat především na různé barvy laků.

Nejlevnější auto na světě, jak bývá novinka označována, se přitom možná objeví také na evropském trhu. Na starém kontinentu však může stát i trojnásobek. I tak by se cena mohla vejít pod 150 tisíc korun.

Podle plánů Ratana Taty a jeho týmu by mělo autíčko Nano sehrát v Indii podobnou roli, jaká patřila v poválečné Evropě Volkswagenu Brouk nebo Fiatům 500 a 600.

První dva roky indické linky budou chrlit jen Tatu Nano pro indický trh. Poté začne vývoz do Afriky, Latinské Ameriky, jihovýchodní Asie a možná také do Evropy.

Tata má jasný cíl - motorizovat Indii a možná část Asie. Díky němu by si vozidlo se čtyřmi koly, volantem a motorem měli moci dovolit i lidé s nižšími příjmy, kteří dnes jezdí přinejlepším na motorce.

Konkurence zatím sleduje počínání Taty velmi obezřetně a vyčkává, zda uspěje. "Indický trh dá na projekty nejlevnějších automobilů odpověď," uvedl pro MF DNES Reinhard Jung, šéf mladoboleslavské Škody Auto.

Volkswagen už před lety oznámil záměr vyrábět vůz za tři tisíce eur (necelých osmdesát tisíc korun). Od té doby šly podstatně nahoru ceny materiálů, a tak VW loni představil nový projekt levného vozítka Up!, jehož cena by měla začínat na šesti tisících eur. Jednu z jeho variant plánuje vyrábět i Škodovka.

Západní automobilky se tak přou o to, zda je vůbec reálné vůz za sto tisíc rupií vyrábět. Tata ukazuje, že to při splnění určitých podmínek jde.

Základem je dostatek levného materiálu a výroba v zemích s nejnižšími pracovními náklady. Ty jsou v Indii ještě nižší než v Číně.

Uváděná cena základního modelu Nano je navíc bez DPH a dopravních nákladů od výrobce k prodejci. Zákazník by tedy měl zaplatit ještě přibližně o patnáct tisíc rupií více (zhruba 6 800 korun).

Kritici vozítka poukazují na neekologické motory a nízkou bezpečnost. Nano nemá ani jeden airbag a většina karosářských dílů je vyrobena z plastu. Tata kritiku odmítá, vůz zatím neprošel nárazovými testy ani měřením emisí.

Přesto už má následovníky, kteří do nejlevnějšího segmentu na trhu míří. Vůz jen o málo dražší by chtěla vyvinout indická automobilka Bajaj společně s francouzským Renaultem, automobil v přepočtu za sedmdesát tisíc korun zkouší udělat také čínská továrna Geely.
 
Tata Motors předpokládá, že do pěti let bude vyrábět pět set tisíc vozů nově představeného modelu. "Míříme na segment trhu, který byl dosud nedotčen," uvedl Tata.

Z více než miliardy Indů se jich ke střední třídě, která by mohla výhledově našetřit pětačtyřicet tisíc korun na Tatovo vozítko, počítá asi 450 milionů. Čísla budou patrně nadnesená, ale na trhu lze přesto oslovit desítky milionů potenciálních zákazníků.

Obrovskou příležitost pro automobilky ještě koření fakt, že sedmdesát procent obyvatel Indie je mladších 35 let a 130 milionů lidí by v příštích dvou letech mělo alespoň teoreticky nastoupit do práce.

Hrubý domácí produkt na hlavu roste a Indie pomalu bohatne. K tomu se začíná rozjíždět také financování na úvěr.

Sám indický automobilový průmysl si loni namaloval mapu svého budoucího vývoje. Dnes se v něm točí přibližně 28 miliard dolarů, do roku 2016 by to měl být více než pětinásobek.

Ministerstvo těžkého průmyslu počítá s tím, že za devět let bude indický automobilový průmysl zaměstnávat pětadvacet milionů lidí a v Indii začnou ve velkém vyrábět západní automobilky.

"To je úžasné. Tolik cizinců a všichni se sešli jen kvůli novému modelu Taty," pochvaloval si indický novinář účast stovek zahraničních kolegů na představení superlevného vozu. Časem se z toho může stát pravidlo.

, ,