Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tatra 613: zajímá sběratele, obry i šetřily

1. 9. 1999 - Koho dnes může lákat Tatra 613, symbol automobilového luxusu normalizačních sedmdesátých a osmdesátých let? Jednak fandy značky, kterých přibývá a nedávno se ve stovce šestsettřináctek sjeli do Prahy k prvnímu oficiálnímu srazu se založením Tatra klubu Bohemia při Autoklubu České republiky. Snad ještě víc se o model zajímají vyznavači nadprůměrného pohodlí za pakatel, kteří po bazarech či inzertních rubrikách hledají karburátorové Tatry 613 do ročníku výroby 1992.
Ty totiž lze lacino a s nejjednoduššími úředními formalitami přestavět na plynový pohon a jezdit tak se vším komfortem velkého vozu za 1,50 koruny na kilometr. Další sortu tvoří lidé, kteří díky svým nadprůměrným tělesným rozměrům a často i početným rodinám těžko hledají vyhovující a přitom poměrně levný vůz. Konečně - Tatru 613 drží i ti, kdož při porevolučních změnách v úřadech a podnicích lacino pořídili jinak drahé náhradní díly pro automobil, který byl v sériové výrobě od roku 1974 do konce roku loňského. A jestliže za tu dobu typ 613 (v posledních dvou letech model 700) vyjel z automobilky Tatra ani ne v devíti a půl tisících exemplářích, z nichž šestnáct stovek bylo pro export, tak je zřejmé, proč poptávka převyšuje nabídku. To ale platí jen pro stále ubývající auta v solidním technickém stavu. Tu lze kupříkladu v ročníku výroby 1992 pořídit za zhruba 50 tisíc korun a asi o dva roky mladší vozy s lepší výbavou stojí kolem 100 tisíc korun. Ceny Tater 613 z osmdesátých let s platným technickým průkazem klesly až ke dvacetitisícové mezi, ale to už se zpravidla jedná o auta s několika sty tisíci kilometry na kontě a bez větší perspektivy, pokud se nepodrobí zásadním opravám. Ty mohou být zásadní natolik, že majiteli zamotají hlavu. Tatra 613 z dob, kdy současné antikorozní praktiky byly jenom snem, totiž zásadně koroduje prakticky všude - v nosných částech, blatnících, podbězích kol, prazích, kapotách i dveřích. Karoserie přitahuje rez i svými členitými částmi a falcováním a klempířské opravy jsou velmi složité. Také vzduchem chlazené třiapůllitrové osmiválce u vozů, které mnohdy sloužily v úřadech, podnicích a vůbec tam, kde se hodně jezdilo, už většinou mají nejlepší časy za sebou. Pokud nebyly v péči skutečného fandy a zručného mechanika, tak lze od nich jen těžko čekat katalogové parametry: 124 kilowattů výkonu, maximální rychlost 190 kilometrů v hodině a zrychlení z klidu na stovku během 11,4 sekundy u verzí se dvěma karburátory a 147 kilowattů výkonu, 230kilometrovou rychlost a zrychlení na stovku za 10,8 sekundy u vstřikovaného typu. Se stářím a počtem kilometrů naopak roste o dva až pět litrů spotřeba, kterou výrobce pro automobil v solidním stavu původně uváděl v rozmezí od deseti litrů při klidné devadesátce do patnácti litrů na sto kilometrů ve městě. Potenciální kupec by měl vědět, že také opravy motoru jsou velmi náročné a neumí je každý. Pozornost při koupi zaslouží rovněž výfuky, přední náprava, brzdy a tlumiče. Šestsettřináctka se už stává předmětem zájmu sběratelů zatím hlavně ve svých prodloužených či jinak speciálních verzích. S přibývajícími roky se ale okruh pozornosti zřejmě rozšíří, leč otázkou zůstává, zda to bude až do rozměrů jejích karosářsky ještě pozoruhodnějších předchůdkyň typu Tatra 603.

Tatra 613

Autor:
Témata: Poradna: Sny, Tatra
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...