Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tatra 613: zajímá sběratele, obry i šetřily

aktualizováno 
1. 9. 1999 - Koho dnes může lákat Tatra 613, symbol automobilového luxusu normalizačních sedmdesátých a osmdesátých let? Jednak fandy značky, kterých přibývá a nedávno se ve stovce šestsettřináctek sjeli do Prahy k prvnímu oficiálnímu srazu se založením Tatra klubu Bohemia při Autoklubu České republiky. Snad ještě víc se o model zajímají vyznavači nadprůměrného pohodlí za pakatel, kteří po bazarech či inzertních rubrikách hledají karburátorové Tatry 613 do ročníku výroby 1992.
Ty totiž lze lacino a s nejjednoduššími úředními formalitami přestavět na plynový pohon a jezdit tak se vším komfortem velkého vozu za 1,50 koruny na kilometr. Další sortu tvoří lidé, kteří díky svým nadprůměrným tělesným rozměrům a často i početným rodinám těžko hledají vyhovující a přitom poměrně levný vůz. Konečně - Tatru 613 drží i ti, kdož při porevolučních změnách v úřadech a podnicích lacino pořídili jinak drahé náhradní díly pro automobil, který byl v sériové výrobě od roku 1974 do konce roku loňského. A jestliže za tu dobu typ 613 (v posledních dvou letech model 700) vyjel z automobilky Tatra ani ne v devíti a půl tisících exemplářích, z nichž šestnáct stovek bylo pro export, tak je zřejmé, proč poptávka převyšuje nabídku. To ale platí jen pro stále ubývající auta v solidním technickém stavu. Tu lze kupříkladu v ročníku výroby 1992 pořídit za zhruba 50 tisíc korun a asi o dva roky mladší vozy s lepší výbavou stojí kolem 100 tisíc korun. Ceny Tater 613 z osmdesátých let s platným technickým průkazem klesly až ke dvacetitisícové mezi, ale to už se zpravidla jedná o auta s několika sty tisíci kilometry na kontě a bez větší perspektivy, pokud se nepodrobí zásadním opravám. Ty mohou být zásadní natolik, že majiteli zamotají hlavu. Tatra 613 z dob, kdy současné antikorozní praktiky byly jenom snem, totiž zásadně koroduje prakticky všude - v nosných částech, blatnících, podbězích kol, prazích, kapotách i dveřích. Karoserie přitahuje rez i svými členitými částmi a falcováním a klempířské opravy jsou velmi složité. Také vzduchem chlazené třiapůllitrové osmiválce u vozů, které mnohdy sloužily v úřadech, podnicích a vůbec tam, kde se hodně jezdilo, už většinou mají nejlepší časy za sebou. Pokud nebyly v péči skutečného fandy a zručného mechanika, tak lze od nich jen těžko čekat katalogové parametry: 124 kilowattů výkonu, maximální rychlost 190 kilometrů v hodině a zrychlení z klidu na stovku během 11,4 sekundy u verzí se dvěma karburátory a 147 kilowattů výkonu, 230kilometrovou rychlost a zrychlení na stovku za 10,8 sekundy u vstřikovaného typu. Se stářím a počtem kilometrů naopak roste o dva až pět litrů spotřeba, kterou výrobce pro automobil v solidním stavu původně uváděl v rozmezí od deseti litrů při klidné devadesátce do patnácti litrů na sto kilometrů ve městě. Potenciální kupec by měl vědět, že také opravy motoru jsou velmi náročné a neumí je každý. Pozornost při koupi zaslouží rovněž výfuky, přední náprava, brzdy a tlumiče. Šestsettřináctka se už stává předmětem zájmu sběratelů zatím hlavně ve svých prodloužených či jinak speciálních verzích. S přibývajícími roky se ale okruh pozornosti zřejmě rozšíří, leč otázkou zůstává, zda to bude až do rozměrů jejích karosářsky ještě pozoruhodnějších předchůdkyň typu Tatra 603.

Tatra 613

Autor:


Témata: Poradna: Sny, Tatra

Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Řidiči hybridů v Praze zaparkují v modrých zónách za stovku ročně

Hyundai Ioniq

Majitelé hybridních aut budou moci v Praze parkovat v placených zónách za 100 korun ročně, stejně jako nyní platí...

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Najdete na iDNES.cz