Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co zvládne Dakar, přežije všechno. Tatry musí dávat pozor na diferenciál

aktualizováno 
Tatra Buggyra Racing vystartovala v pondělí 2. ledna na Rallye Dakar zřejmě v nejsilnější sestavě v novodobé české historii. Do kamionů v jeho barvách totiž usedli Martin Kolomý a Aleš Loprais, dva nejúspěšnější čeští jezdci posledních let. Prohlédněte si do detailu tatrovácký speciál.

Rally Dakar 2017

Dakarská rallye je každoroční závod terénních aut, motocyklů, čtyřkolek a kamionů. ZPRAVODAJSTVÍ SLEDUJTE ZDE

Oba jezdci s ambicemi na přední umístění ve slavném závodě pojedou s rallyovým speciálem vycházejícím z Tatry Phoenix.

Pod vedením Davida Vršeckého, kterého ze startu vyřadily zdravotní potíže, vznikly dva identické stroje, které konstrukčně vycházejí ze slavných nákladních tatrovek. Tým z Roudnice nad Labem je ovšem výrazně upravuje. Nemění se jen klasické závodnické komponenty. O desítky kil se třeba odlehčuje kabina - konstruktéři odvrtávají materiál, až je doslova jako cedník. Dostatečnou tuhost a ochranu posádky při případné nehodě pak „budce“ zajistí závodní bezpečnostní rám, který ji zpevní.

Fotogalerie

Základem všeho je rám s podvozkem unikátní tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami, na dakarské rally jiné auto s podobně výjimečnou koncepcí nepotkáte.

Pod kabinou burácí motor objemu 12,5 litru s výkonem 950 koní a točivým momentem 4200 Nm. Základ motoru je v agregátu americké značky CAT. Kompletní ladění, osazení turbodmychadlem a celý další vývoj ovšem probíhá v Česku u Buggyry, proto nese motor jméno Gyrtech. Závodní šestiválec je spojený s 16stupňovou manuální převodovkou.

Dakar 2017 Buggyra

Závodní speciál s hmotností 8,5 tuny uhání při závodě až 140kilometrovou rychlostí, ta je ovšem elektronicky omezena, tatrovka by dokázala uhánět mnohem rychleji.

Za pozornost stojí pneumatiky, tým na každou etapu přezouvá na nové gumy, jedna stojí tisíc eur. Navenek vypadá použitá pneumatika netknutě, ale podle Vršeckého má narušené vnitřní vrstvy.

Dakar 2017 Buggyra

Další specialitou jsou kotoučové brzdy na obou nápravách. Dakarský tým Buggyry je testoval už v uplynulých sezonách. Samotná kopřivnická automobilka je ovšem do nabídky pro běžné tatrovky se svou unikátní konstrukcí s výkyvnými polonápravami zařadila teprve nedávno.

„Jezdec může jet s kotoučovými brzdami daleko rychleji a přesněji,“ uvádí pro iDNES.cz Vršecký. „Poprvé jsme kotouče nasadili před dvěma lety na přední nápravu a měli jsme s nimi obrovské problémy,“ prozrazuje Vršecký. „Od brzd jde obrovské teplo, zahřívají se náboje a ložiska, komponenty pak mají jinou vůli,“ vysvětluje. V loňském ročníku tým testoval kotoučové brzdy na zadní nápravě.

Dakar 2017 Buggyra

A tajemství na konec. Robustní konstrukce Tatry má přeci jen jedno slabé, nebo spíše více zranitelné místo. Je to přední diferenciál, který je relativně nízko na přední nápravě.

Pilot se nemusí bát s autem skákat a zostra jezdit v terénu, musí však dávat pozor na velké kameny, o které by se mohl diferenciál poškodit. Dakarské tatrovky kvůli tomu mají uprostřed před přední nápravou kryt z tlustého plechu a ocelových profilů.



Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...



Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Úřad odhalil švindl, němečtí majitelé vozů Tesla musí vracet dotace

Tesla Model S 85D

Zhruba 1 050 majitelů automobilů Tesla Model S se bude muset vzdát subvence čtyř tisíc eur, tedy 103 400 korun, kterou...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Další z rubriky

Odečet bodů za kurz smyku potřebuje revizi, efektivitu nikdo nesleduje

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou...

Jedním ze způsobů, jak si nechat odmazat trestné body za spáchané dopravní přestupky, je absolvovat kurz bezpečné...

Úřad odhalil švindl, němečtí majitelé vozů Tesla musí vracet dotace

Tesla Model S 85D

Zhruba 1 050 majitelů automobilů Tesla Model S se bude muset vzdát subvence čtyř tisíc eur, tedy 103 400 korun, kterou...

Německo zavede mýtné po roce 2019, český ministr dopravy ho schvaluje

Německo, dálnice (ilustrační snímek)

Český ministr dopravy Dan Ťok má pochopení pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta. Nepovažuje ho totiž...

Najdete na iDNES.cz