Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z náklaďáku je unikátní traktor. Tatra představila stroj pro zemědělce

  14:20aktualizováno  14:20
Vypadá to jako tradiční tatrovka, ale je to traktor, aspoň podle dokladů. Kopřivnický výrobce slavných náklaďáků představila prototyp nového stroje, kterému tatrováci říkají "tatraktor".

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6 | foto: Tatra

Tahač zemědělských návěsů Tatra Phoenix 6x6 vychází samozřejmě z aktuální nejmodernější řady kopřivnické firmy. Je to v podstatě náhrada za velké traktory, které tahají přívěsy.

Fotogalerie

Vůz má tři nápravy, přičemž při rychlosti do 40 kilometrů v hodině má řiditelnou přední i zadní nápravu (za příplatek). Na silnici ovšem funguje jako normální auto. Přijede na pole, zpomalí, přepne na řízení obou náprav a začne se chovat jako traktor.

Tatra dodávala stroje do zemědělství už v minulosti, ale novinka je unikátní v tom, že to je vůbec první Tatra určená přímo pro zemědělskou výrobu.

"Jeho největší výhodou je to, že je vozidlo homologováno jako traktor," říká pro iDNES.cz Jiří Kašpárek, manažer marketingu Tatry. "Splňuje tedy výhody nákladního automobilu, jako spotřebu a rychlost, a traktoru. To znamená, že na něj bude moci zákazník čerpat dotace, tankovat zelenou naftu (daňová úspora na nákup nafty - pozn. red.) a nemusí mít řidičák na nákladní automobil, stačí oprávnění na traktor," vysvětluje.

Může se hodit

Potřebujete ke své práci silný stroj jakým je Tatrovka? Vyberte si na Automodul. cz přesně tu, která Vám bude vyhovovat.

Kopřivnická automobilka upravila terénní náklaďák Phoenix pro Rolnickou společnost Lesonice, která nyní tři jediné prototypy testuje.

Premiérově se tatraktor představil v Českých Budějovicích na výstavě Země živitelka 2013 na přelomu srpna a září.

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Phoenix využívá tradiční unikátní tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou, chránící všechny součásti hnacího traktu, spolu s nezávisle vzduchově odpruženými výkyvnými polonápravami. Díky tomu jsou nákladní terénní tatry ceněny jako stroje pro práci do extrémních podmínek, jako jsou doly nebo stavby.

Tatra používá pro Phoenix americký kapalinou chlazený šestiválcový motor PACCAR MX o objemu 12,9 l, který je dodáván ve třech výkonových variantách: 265 kW, 300 kW a 340 kW. Základní provedení je s manuální 16stupňovou převodovkou ZF, za příplatek je automatizovaná 16stupňová převodovkou ZF AS-Tronic, popřípadě 6stupňový automat Allison. Všechny nabízené varianty převodovek lze na přání vybavit integrovaným retardérem.

Rozvor mezi přední a první zadní nápravou činí 3 060 mm, mezi první a druhou zadní 1 450 mm. Na délku (po zadní světla) vozidlo měří 6 965 mm a výška po střechu kabiny je 3 250 mm. Provozní hmotnost je 11 150 kilogramů a maximální rychlost 65 km/h. Palivo čerpá do dvou 220litrových nádrží.

Tatraktor má vzadu výškově nastavitelný traktorový závěs a zároveň tahačovou točnici. Přední část je přizpůsobena pro montáž neseného nářadí. Vozidlo může dostat dopředu i dozadu výstupy hydraulického pohonu.

Zemědělský tahač stojí na širokých nízkotlakých pneumatikách, které jsou šetrné k půdě.






Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Kia Proceed
OBRAZEM: Nejparádnější studii autosalonu postavili přímo ve Frankfurtu

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Studie jsou kořením autosalonů, bez nich by to nebylo ono. Designéři se při nich mohou rozmáchnout a popustit uzdu fantazii. Často tak také naznačují, jakým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.