Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6 | foto: Tatra

Z náklaďáku je unikátní traktor. Tatra představila stroj pro zemědělce

  • 103
Vypadá to jako tradiční tatrovka, ale je to traktor, aspoň podle dokladů. Kopřivnický výrobce slavných náklaďáků představila prototyp nového stroje, kterému tatrováci říkají "tatraktor".

Tahač zemědělských návěsů Tatra Phoenix 6x6 vychází samozřejmě z aktuální nejmodernější řady kopřivnické firmy. Je to v podstatě náhrada za velké traktory, které tahají přívěsy.

Vůz má tři nápravy, přičemž při rychlosti do 40 kilometrů v hodině má řiditelnou přední i zadní nápravu (za příplatek). Na silnici ovšem funguje jako normální auto. Přijede na pole, zpomalí, přepne na řízení obou náprav a začne se chovat jako traktor.

Tatra dodávala stroje do zemědělství už v minulosti, ale novinka je unikátní v tom, že to je vůbec první Tatra určená přímo pro zemědělskou výrobu.

"Jeho největší výhodou je to, že je vozidlo homologováno jako traktor," říká pro iDNES.cz Jiří Kašpárek, manažer marketingu Tatry. "Splňuje tedy výhody nákladního automobilu, jako spotřebu a rychlost, a traktoru. To znamená, že na něj bude moci zákazník čerpat dotace, tankovat zelenou naftu (daňová úspora na nákup nafty - pozn. red.) a nemusí mít řidičák na nákladní automobil, stačí oprávnění na traktor," vysvětluje.

Může se hodit

Potřebujete ke své práci silný stroj jakým je Tatrovka? Vyberte si na Automodul. cz přesně tu, která Vám bude vyhovovat.

Kopřivnická automobilka upravila terénní náklaďák Phoenix pro Rolnickou společnost Lesonice, která nyní tři jediné prototypy testuje.

Premiérově se tatraktor představil v Českých Budějovicích na výstavě Země živitelka 2013 na přelomu srpna a září.

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Phoenix využívá tradiční unikátní tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou, chránící všechny součásti hnacího traktu, spolu s nezávisle vzduchově odpruženými výkyvnými polonápravami. Díky tomu jsou nákladní terénní tatry ceněny jako stroje pro práci do extrémních podmínek, jako jsou doly nebo stavby.

Tatra používá pro Phoenix americký kapalinou chlazený šestiválcový motor PACCAR MX o objemu 12,9 l, který je dodáván ve třech výkonových variantách: 265 kW, 300 kW a 340 kW. Základní provedení je s manuální 16stupňovou převodovkou ZF, za příplatek je automatizovaná 16stupňová převodovkou ZF AS-Tronic, popřípadě 6stupňový automat Allison. Všechny nabízené varianty převodovek lze na přání vybavit integrovaným retardérem.

Rozvor mezi přední a první zadní nápravou činí 3 060 mm, mezi první a druhou zadní 1 450 mm. Na délku (po zadní světla) vozidlo měří 6 965 mm a výška po střechu kabiny je 3 250 mm. Provozní hmotnost je 11 150 kilogramů a maximální rychlost 65 km/h. Palivo čerpá do dvou 220litrových nádrží.

Tatraktor má vzadu výškově nastavitelný traktorový závěs a zároveň tahačovou točnici. Přední část je přizpůsobena pro montáž neseného nářadí. Vozidlo může dostat dopředu i dozadu výstupy hydraulického pohonu.

Zemědělský tahač stojí na širokých nízkotlakých pneumatikách, které jsou šetrné k půdě.

12. září 2011