Speciály z Kopřivnice jsou určeny pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Dostaly pancéřovanou kabinu i zodolněnou nástavbu a konstrukci podvozku, které chrání nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie. Vozidla poputují k záchranným rotám v Hlučíně a Zbirohu, plánuje se ještě pořízení třetího kusu, který by měl sloužit u záchranné roty v Jihlavě.
Základ velkoobjemové cisterny CZS 40 Titan tvoří automobil z tatrovácké „vojenské“ řady Force s podvozkem v konfiguraci 8x8, konstrukci nástavby a zástavbu hasicích technologií obstarala firma THT Polička.
Nové speciály mají ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55, které technicky i morálně zastarávají a budou postupně vyřazeny.
„Vozidla CZS 40 Titan je možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi. Mohou být využívány i při velkých lesních požárech,“ vypočítává tiskový mluvčí kopřivnické automobilky Andrej Čírtek.
Podvozek TATRA T815–7M0RC1.371 je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky podle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově přímo z místa řidiče. Hasičské vozy Titan jsou vybaveny šestiválcovým motorem Cummins ISM500 o výkonu 373 kW a plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.
Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Je schopna ochránit posádku proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. „Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení,“ popisuje Čírtek.
Posádku tvoří velitel a dva strojníci, čtvrté sedadlo je určeno pro připadnou evakuaci ohroženého člověka. Řídící prvky hasicích systémů jsou zdvojené, jejich ovládání je možné z místa velitele a ze sedadla za řidičem. Pancéřovaná okna mohou být vybavena demontovatelnou drátěnou ochranou, dveře kabiny jsou napojeny na pneumatický sytém vozidla pro snadnou manipulaci při otvírání a zavírání. Nástavba vozidla je konstruována tak, aby byla odolná proti mechanickému poškození, například při zásazích v ruinách budov nebo v lesích. V jejích útrobách se nachází nádrž o objemu 12 tisíc litrů hasebních látek.
Čerpací zařízení THT PJA 4000 posádka obsluhuje dálkově pomocí ovládacích prvků a dotykových tabletů. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu, obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině.
V nástavbě je i výsuvný stožár s přehledovou kamerou, infračervenou kamerou a laserovým dálkoměrem, další kamery jsou zabudovány do boků a zádi korby a umožňují bezdrátový přenos obrazu na dálku v reálném čase. Veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.
„Vozy CZS 40 Titan se veřejnosti poprvé oficiálně představí během slavnostní přehlídky Armády České republiky a záchranných a bezpečnostních složek ČR na Evropské třídě v Praze 28. října tohoto roku, jež se bude konat při příležitosti oslav výročí 100 let od vzniku Československé republiky,“ uzavírá Andrej Čírtek.