Tatry na Dakaru silné jako nikdy. České hvězdy jedou na klobásy a pivo

  • 54
Tatra Buggyra Racing nasadí na lednové Rallye Dakar zřejmě nejsilnější tým v novodobé české historii. Do kamionů v jeho barvách totiž usednou Martin Kolomý a Aleš Loprais, dva nejúspěšnější čeští jezdci posledních let. Podívejte se na video, jak probíhalo balení před odjezdem na start.

Hvězdný tým, který má podporu samotné Tatry, bude navíc úzce spolupracovat s Martinem Prokopem, který pojede s osobním automobilem Ford za svůj vlastní tým. A všichni budou mít k dispozici takzvanou rychlou asistenci v podobě kamionu řízeného Karlem Trněným.

„Našli jsme prostor, kde si můžeme vzájemně pomoct. Například z pohledu mediální spolupráce, logistiky nebo cateringu. To ale není zásadní. Hlavní spojovací článek je Karel Trněný. Dakar totiž není jen o tom jet nejrychleji, ale i trochu riskovat a vědět, že mám za zády pomoc,“ uvedl manažer Buggyry Jan Kalivoda.

Závodní i doprovodné kamiony naplněné několika tisícovkami náhradních dílů a vším potřebným včetně piva a klobás Martina Kolomého právě vyrazily do Francie, kde společně se stroji soupeřů najedou na loď, která je odveze do Buenos Aires. Pak je čeká ještě třináctisetkilometrový přejezd do Asunciónu, hlavního města Paraguaye, odkud 2. ledna 2017 závod odstartuje. Do cíle v Buenos Aires mají závodníci dorazit 14. ledna.

Za Buggyru měl původně společně s Kolomým jet David Vršecký, ale zdravotní problémy ho vyřadily. Na poslední chvíli jej tak nahradil Loprais.

„Pro mnohé to bylo trochu překvapení, ale osobně věřím, že jejich spojení je předzvěst dobrého výsledku,“ uvedl Kalivoda k dvojici jezdců, kteří měli v minulosti spory. „Když nesete jiný dres, tak jste logicky na trati soupeř. Teď můžeme tahat za jeden provaz,“ řekl Loprais, který se stejně jako Kolomý k minulosti již nechce vracet.

„Všechno děláme proto, abychom uspěli a ne abychom se jen zúčastnili. To bychom na Dakar nemuseli jezdit. My jako tým jsme udělali vše pro to, aby kluci mohli udělat výsledek a od 2. ledna bude všechno na nich,“ řekl Kalivoda pragmaticky.

Kolomý ani Loprais nechtějí před startem hovořit o konkrétních ambicích, oba by se rádi dostali do elitní desítky a bojovali o umístění v čele startovního pole.

„Vždy jsem jel na výsledek a to se nemění. Konkrétní cíl ale říkat nebudu, je to v podstatě nesmysl. Na bednu má deset pilotů, což je ohromná konkurence. My budeme rádi, když ji budeme taky tvořit,“ řekl Loprais, jenž se po dvou letech vrací za volant kamionu Tatra. „Náš cíl je cíl, to je priorita. A do něj chceme jet rychle,“ doplnil synovec šestinásobného vítěze legendární soutěže Karla Lopraise.

„Oba se chceme držet v Top 10 nebo ještě lépe v Top 5 a třeba se střídat v etapách na stupních vítězů. Jsme zkušení a věřím, že to zúročíme,“ přál si Kolomý.

Unikátní závodní speciál

Oba jezdci s ambicemi na přední umístění ve slavném závodě pojedou s rallyovým speciálem vycházejícím z Tatry Phoenix. Pod vedením Vršeckého vznikly dva identické stroje, ten pro Kolomého dostavěli asi před třemi týdny.

Základem všeho je rám s podvozkem unikátní tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami, na dakarské rally jiné auto s podobně výjimečnou koncepcí nepotkáte. Pod kabinou burácí motor objemu 12,5 litru s výkonem 950 koní a točivým momentem 4200 Nm. Základ motoru je v agregátu americké značky CAT. Kompletní ladění, osazení turbodmychadlem a celý další vývoj ovšem probíhá v Česku u Buggyry, proto nese motor jméno Gyrtech. Závodní šestiválec je spojený s 16stupňovou manuální převodovkou.

Závodní speciál s hmotností 8,5 tuny uhání při závodě až 140kilometrovou rychlostí, ta je ovšem elektronicky omezena, tatrovka by dokázala uhánět mnohem rychleji.

,