Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Londýnská taxi to mají spočítané, musí omládnout a jezdit na elektřinu

aktualizováno 
Černé taxíky s vysokou maskou chladiče patří k britské metropoli stejně neodmyslitelně jako červené telefonní budky, věž Big Ben nebo dvoupatrové autobusy. Jejich výrobce, který teď stejně jako značka Volvo patří čínskému Geely, obnovuje produkci a přichází s novou generací.

Nový elektrický taxík pro Londýn | foto: London Electric Vehicle Company

Tradice specifických taxíků s černou barvou karoserie sahá v Británii až do dob vozů tažených koňmi. Z dnešního pohledu nicméně zažily období největší slávy až po druhé světové válce, když se v roce 1958 objevil Austin FX4 – de facto MPV se zadním párem dveří otevíraných proti směru jízdy. Na tento tradiční vůz navázal od roku 1997 moderní typ TX, který ctí hlavní designové rysy a uspořádání karoserie legendárního předchůdce.

Nový elektrický taxík pro Londýn

Nový elektrický taxík pro Londýn

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Londýnské taxi v barvách vlajky Spojeného království

Až dosud byly tyto taxíky poháněné naftovými motory. Nyní ale přichází nová generace, která sází na alternativní pohony. Výrobce, kterým je britská společnost London Taxi Company, tak reaguje na ustanovení, které předepisuje, že od roku 2018 musí být nové vozy taxi v Londýně schopny bezemisního provozu.

Firma, která od roku 2013 patří stejně jako výrobce osobních aut Volvo do čínského koncernu Geely, tuto změnu symbolicky zdůrazňuje přejmenováním. Od září mění název na LEVC, což je zkratka označení London EV Company (volně přeloženo londýnská společnost pro elektromobily).

Ačkoliv projekt financují Číňané, design vznikl v Barceloně a techniku poskytlo Volvo. Taxíky se navíc budou vyrábět v nové továrně přímo v Británii – půjde o první výrobní závod v zemi, který produkuje výhradně auta s elektrickým pohonem. Investice ve výši 325 milionů liber, tedy zhruba 10 miliard korun, přinesla tisíc nových pracovních míst a výsledkem je továrna s roční kapacitou 20 tisíc aut.

Fotogalerie

Ambiciózní prodejní cíl je odvozen od dvou skutečností. Jednak bude na rozdíl od stávající praxe LEVC nabízet své taxíky po celém světě a jednak se dá očekávat nárůst odbytu přímo v Británii. Součástí nových pravidel je totiž také omezení maximálního věku vozů v taxislužbě na 15 let. Ony slavné FX4, které jsou dnes staré dvacet a více let, to tak mají již nyní spočítané a jejich provozovatelé je musí urychleně začít vyměňovat za elektrické TX.

Prodej oficiálně startuje v srpnu a první kusy vyjedou do londýnských ulic v říjnu. Výrobce ale už nyní sbírá předběžné objednávky – víme tedy, že prvních 225 kusů zamíří do nizozemského Rotterdamu.

Nový elektrický taxík pro Londýn
Nový elektrický taxík pro Londýn

O pohon se starají elektromotory, které bez dobíjení baterií ujedou 112 km. A až elektřina dojde, nové taxi se nezastaví – v záloze má benzinový tříválec 1,3 litru od Volva, který slouží jako generátor a dokáže baterie dobíjet za jízdy. S jeho pomocí se dojezd prodlouží na více než 600 km, což dle slov výrobce stačí k cestě z Londýna do Edinburghu nebo Paříže. Podstatou ale je jízda na elektřinu, proto britská města v čele s Londýnem, Birminghamem a Coventry investují 14 milionů liber (400 milionů korun) do vybudování několika set veřejných rychlonabíječek.

Kromě čistšího vzduchu ve městech, odkud postupně zmizí naftové taxíky, má elektrické TX přinést také nižší náklady na provoz. Výrobce tvrdí, že úspora činí 100 liber týdně. Pokud se potvrdí, že cena nového vozu bude okolo 50 tisíc liber (necelých 1,5 milionu korun), tedy zhruba o sedm tisíc výše než u stávajícího naftového modelu, vyšší výdaj za pořízení elektrického taxi by se měl provozovateli vrátit už za rok a půl.

Chystané londýnské taxi Metrocab
Chystané londýnské taxi Metrocab

Konkurenční taxi firmy Metrocab

Model TX od LEVC ale není jediným elektrickým taxi na trhu. Už od startu mu konkuruje firma Metrocab, která dříve vyráběla méně známé hranaté taxíky. Po deseti letech vývoje předloni představila elektromobil New Metrocab, který pohání dva elektromotory o výkonu 50 kW s litrovým benzinovým motorem v roli záložního generátoru. Masového rozšíření se tento taxivůz pro šest pasažérů zatím nedočkal, nové předpisy mu ale hrají do karet stejně jako elektrickému TX.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.