Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Ušaté tokijské taxi to má spočítané, oldschool nahradí retro

aktualizováno 
Jsou města, kterým dávají tvář taxíky: Londýnu ty černé bachraté, New Yorku žluté, Šanghaji hranaté volkswageny, Bombaji hindustany z automobilové doby kamenné. A Tokiu charismatické toyoty „s ušima“. Nádherně hranaté sedany s velkými zrcátky na předních blatnících jsou jedinečným doplňkem města. Toyota v Japonsku dodává vozy taxislužby již od roku 1936.

Toyota Crown Comfort | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Původ modelu Crown Comfort s benzinovými (plynovými) a dieselovými čtyřválci pohánějícími zadní kola sahá do osmdesátých let, v tokijských ulicích však jezdí modely uvedené po přepracování v roce 1995. Prý 90 procent taxíků v Japonsku je od Toyoty, alternativou byl podobně střižený (a oldschool) Nissan Cedric, který se už nevyrábí. 

Comfort si prý kromě taxikářů kupuje konzervativní klientela, která oceňuje hlavně pohodlí. A má pravdu, jízda je zážitek. To auto je neuvěřitelně komfortní a tiché, nese se silnicí s grácií, vzadu to jen tak zlehka pohupuje. 

Fotogalerie

Uvnitř je spousta místa. Pravda, osmdesátá léta jsou vidět kam oko pohlédne, ale to nevyčítáme ani těm slavným londýnským taxíkům. Výbava je taky spartánská, ale cestující je tu přece jen na skok, takže wi-fi nebo masážní křesla nepotřebuje. Specialitou je ovládání zadních dveří, ty může taxikář otvírat a zavírat na dálku ze svého místa.

A co ty charakteristické velké uši zrcátek? Ta mívala japonská auta do roku 1983, kdy se změnil předpis, takže je mohli začít výrobci montovat také na dveře. Taxikářům ale prý víc vyhovují ty „blatníkové“: je v nich víc vidět, lépe vykryjí mrtvý úhel a taky méně přesahují obrys auta, taky pomáhají při protahování se úzkými uličkami, protože přesně šoférovi označí kraj auta. Prostě nádhera. 

Proč nemá své taxíky taky Praha? Nějaký originál by jí slušel a třeba by se nám tu taxikáři přestali prát, odpustili by si blokády města. Noblesa těch tokijských, kteří vozí i noční flamendry zásadně v černém obleku, by přišla časem možná taky.

Nová éra

Retro kabát, robustní technika

Teď to má hranatá toyota spočítané, automobilka už představila nástupce. Zaměření speciálně navrženého modelu podtrhuje už samotné značení „JPN Taxi“. Nový model se v říjnu začal nabízet. 

Auto je od začátku stavěné jako taxi, od madel dveří až po celkovou konstrukci vozidla. I retrodesign, který připomíná klasické londýnské taxíky, je navržen tak, aby bylo auto v ulicích na první pohled identifikovatelné. "Toyota chce prostřednictvím vozů JPN Taxi změnit celkový ráz Japonska, pomoci vybudovat bezbariérová města a přeměnit Japonsko v zemi otevřenou vůči turistům," vysvětluje Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení značky.

Specialitou je nízká plochá podlaha usnadňující nastupování zákazníků, široké a elektricky posuvné zadní dveře (pouze na levé straně) nebo prostor pro převoz vozíčkářů. Zavazadlový prostor má objem 401 litrů.

V interiéru jsou některé vychytávky, které jinde nenajdeme. Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech jsou osvětleny diodami, aby byly ihned rozpoznatelné i v noci. Zadní sedadla mohou dostat vyhřívání a odvětrávání.

Přední náprava používá vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu jsou vlečená ramena s vinutými pružinami. Boční části předního i zadního nárazníku, složeného vždy ze tří kusů, jsou vyměnitelné. Vyměnitelné jsou pouze vnější krycí skla světel.

Také nový taxík pro Japonsko jezdí stejně jako předchůdci na plyn (LPG), více o motoru automobilka neprozradila.

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Účastníci mezinárodní veteránská rallye South Bohemia Classic zavítali do...

Příznivci historických vozidel si mohli o víkendu na jihu Čech dosyta užít nablýskaných strojů, s nimiž přijeli jejich...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Legendy měly sraz: padesátnice Škoda 1203 byla ještě loni ve výrobě

V autokempu Dolní Kalná na Trutnovsku se 25. srpna 2018 konal 18. ročník srazu...

Majitelé a příznivci užitkových vozů Škoda 1203 se o uplynulém víkendu sjeli na 18. ročníku srazu v Dolní Kalné na...

Najdete na iDNES.cz