Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Ušaté tokijské taxi to má spočítané, oldschool nahradí retro

aktualizováno 
Jsou města, kterým dávají tvář taxíky: Londýnu ty černé bachraté, New Yorku žluté, Šanghaji hranaté volkswageny, Bombaji hindustany z automobilové doby kamenné. A Tokiu charismatické toyoty „s ušima“. Nádherně hranaté sedany s velkými zrcátky na předních blatnících jsou jedinečným doplňkem města. Toyota v Japonsku dodává vozy taxislužby již od roku 1936.

Toyota Crown Comfort | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Původ modelu Crown Comfort s benzinovými (plynovými) a dieselovými čtyřválci pohánějícími zadní kola sahá do osmdesátých let, v tokijských ulicích však jezdí modely uvedené po přepracování v roce 1995. Prý 90 procent taxíků v Japonsku je od Toyoty, alternativou byl podobně střižený (a oldschool) Nissan Cedric, který se už nevyrábí. 

Comfort si prý kromě taxikářů kupuje konzervativní klientela, která oceňuje hlavně pohodlí. A má pravdu, jízda je zážitek. To auto je neuvěřitelně komfortní a tiché, nese se silnicí s grácií, vzadu to jen tak zlehka pohupuje. 

Fotogalerie

Uvnitř je spousta místa. Pravda, osmdesátá léta jsou vidět kam oko pohlédne, ale to nevyčítáme ani těm slavným londýnským taxíkům. Výbava je taky spartánská, ale cestující je tu přece jen na skok, takže wi-fi nebo masážní křesla nepotřebuje. Specialitou je ovládání zadních dveří, ty může taxikář otvírat a zavírat na dálku ze svého místa.

A co ty charakteristické velké uši zrcátek? Ta mívala japonská auta do roku 1983, kdy se změnil předpis, takže je mohli začít výrobci montovat také na dveře. Taxikářům ale prý víc vyhovují ty „blatníkové“: je v nich víc vidět, lépe vykryjí mrtvý úhel a taky méně přesahují obrys auta, taky pomáhají při protahování se úzkými uličkami, protože přesně šoférovi označí kraj auta. Prostě nádhera. 

Proč nemá své taxíky taky Praha? Nějaký originál by jí slušel a třeba by se nám tu taxikáři přestali prát, odpustili by si blokády města. Noblesa těch tokijských, kteří vozí i noční flamendry zásadně v černém obleku, by přišla časem možná taky.

Nová éra

Retro kabát, robustní technika

Teď to má hranatá toyota spočítané, automobilka už představila nástupce. Zaměření speciálně navrženého modelu podtrhuje už samotné značení „JPN Taxi“. Nový model se v říjnu začal nabízet. 

Auto je od začátku stavěné jako taxi, od madel dveří až po celkovou konstrukci vozidla. I retrodesign, který připomíná klasické londýnské taxíky, je navržen tak, aby bylo auto v ulicích na první pohled identifikovatelné. "Toyota chce prostřednictvím vozů JPN Taxi změnit celkový ráz Japonska, pomoci vybudovat bezbariérová města a přeměnit Japonsko v zemi otevřenou vůči turistům," vysvětluje Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení značky.

Specialitou je nízká plochá podlaha usnadňující nastupování zákazníků, široké a elektricky posuvné zadní dveře (pouze na levé straně) nebo prostor pro převoz vozíčkářů. Zavazadlový prostor má objem 401 litrů.

V interiéru jsou některé vychytávky, které jinde nenajdeme. Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech jsou osvětleny diodami, aby byly ihned rozpoznatelné i v noci. Zadní sedadla mohou dostat vyhřívání a odvětrávání.

Přední náprava používá vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu jsou vlečená ramena s vinutými pružinami. Boční části předního i zadního nárazníku, složeného vždy ze tří kusů, jsou vyměnitelné. Vyměnitelné jsou pouze vnější krycí skla světel.

Také nový taxík pro Japonsko jezdí stejně jako předchůdci na plyn (LPG), více o motoru automobilka neprozradila.

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Vizionář Roy Lunn postavil Ford GT40, Jeep Cherokee i tryskokamion

Ford GT40

V srpnu na Floridě ve 92 letech zemřel Roy Lunn. Muž, díky kterému je na světě nejen Ford GT40, ale i létající auto...

Duroplastová pomsta za Sudety slaví na VŘSR šedesátiny

Trabant 500, fotografie z dobového prospektu (1961)

Ať se to někomu líbí či nelíbí, malý východoněmecký Trabant s dvoutaktním motorem a duroplastovou karosérií udělal díru...

Obojživelný Amphicar. Americký prezident v něm děsil spolujezdce

Obojživelný Amphicar

Německý Amphicar je zatím jediný civilní obojživelný sériově vyráběný vůz, který lze s výhradami klasifikovat jako...



Najdete na iDNES.cz