Autofotka týdne: Ušaté tokijské taxi to má spočítané, oldschool nahradí retro

aktualizováno 
Jsou města, kterým dávají tvář taxíky: Londýnu ty černé bachraté, New Yorku žluté, Šanghaji hranaté volkswageny, Bombaji hindustany z automobilové doby kamenné. A Tokiu charismatické toyoty „s ušima“. Nádherně hranaté sedany s velkými zrcátky na předních blatnících jsou jedinečným doplňkem města. Toyota v Japonsku dodává vozy taxislužby již od roku 1936.

Toyota Crown Comfort | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Původ modelu Crown Comfort s benzinovými (plynovými) a dieselovými čtyřválci pohánějícími zadní kola sahá do osmdesátých let, v tokijských ulicích však jezdí modely uvedené po přepracování v roce 1995. Prý 90 procent taxíků v Japonsku je od Toyoty, alternativou byl podobně střižený (a oldschool) Nissan Cedric, který se už nevyrábí. 

Comfort si prý kromě taxikářů kupuje konzervativní klientela, která oceňuje hlavně pohodlí. A má pravdu, jízda je zážitek. To auto je neuvěřitelně komfortní a tiché, nese se silnicí s grácií, vzadu to jen tak zlehka pohupuje. 

Fotogalerie

Uvnitř je spousta místa. Pravda, osmdesátá léta jsou vidět kam oko pohlédne, ale to nevyčítáme ani těm slavným londýnským taxíkům. Výbava je taky spartánská, ale cestující je tu přece jen na skok, takže wi-fi nebo masážní křesla nepotřebuje. Specialitou je ovládání zadních dveří, ty může taxikář otvírat a zavírat na dálku ze svého místa.

A co ty charakteristické velké uši zrcátek? Ta mívala japonská auta do roku 1983, kdy se změnil předpis, takže je mohli začít výrobci montovat také na dveře. Taxikářům ale prý víc vyhovují ty „blatníkové“: je v nich víc vidět, lépe vykryjí mrtvý úhel a taky méně přesahují obrys auta, taky pomáhají při protahování se úzkými uličkami, protože přesně šoférovi označí kraj auta. Prostě nádhera. 

Proč nemá své taxíky taky Praha? Nějaký originál by jí slušel a třeba by se nám tu taxikáři přestali prát, odpustili by si blokády města. Noblesa těch tokijských, kteří vozí i noční flamendry zásadně v černém obleku, by přišla časem možná taky.

Nová éra

Retro kabát, robustní technika

Teď to má hranatá toyota spočítané, automobilka už představila nástupce. Zaměření speciálně navrženého modelu podtrhuje už samotné značení „JPN Taxi“. Nový model se v říjnu začal nabízet. 

Auto je od začátku stavěné jako taxi, od madel dveří až po celkovou konstrukci vozidla. I retrodesign, který připomíná klasické londýnské taxíky, je navržen tak, aby bylo auto v ulicích na první pohled identifikovatelné. "Toyota chce prostřednictvím vozů JPN Taxi změnit celkový ráz Japonska, pomoci vybudovat bezbariérová města a přeměnit Japonsko v zemi otevřenou vůči turistům," vysvětluje Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení značky.

Specialitou je nízká plochá podlaha usnadňující nastupování zákazníků, široké a elektricky posuvné zadní dveře (pouze na levé straně) nebo prostor pro převoz vozíčkářů. Zavazadlový prostor má objem 401 litrů.

V interiéru jsou některé vychytávky, které jinde nenajdeme. Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech jsou osvětleny diodami, aby byly ihned rozpoznatelné i v noci. Zadní sedadla mohou dostat vyhřívání a odvětrávání.

Přední náprava používá vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu jsou vlečená ramena s vinutými pružinami. Boční části předního i zadního nárazníku, složeného vždy ze tří kusů, jsou vyměnitelné. Vyměnitelné jsou pouze vnější krycí skla světel.

Také nový taxík pro Japonsko jezdí stejně jako předchůdci na plyn (LPG), více o motoru automobilka neprozradila.

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Operativní leasing na vzestupu. Dlouhodobě pronajmout si lze i ojetinu

Ilustrační snímek

Firmy upřednostňují při financování nového osobního automobilu operativní leasing, vyplývá ze statistik České...

VIDEO: Startování staré škodovky je rituál

Škoda 105

V době bezklíčkového startování, kdy stačí mít klíč v kapse a zmáčknout tlačítko, je to jako reportáž z doby kamenné....

Autofotka týdne: Slavný fotograf odhaluje krásu starých tatrovek

Kalendář tatrovek pro rok 2019 od Vladimíra Cettla

Vladimír Cettl umí svými fotografiemi vyzdvihnout krásu starých aut. Letos se zaměřil na tatrovácké srazy v Německu a v...

Najdete na iDNES.cz