Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Ušaté tokijské taxi to má spočítané, oldschool nahradí retro

aktualizováno 
Jsou města, kterým dávají tvář taxíky: Londýnu ty černé bachraté, New Yorku žluté, Šanghaji hranaté volkswageny, Bombaji hindustany z automobilové doby kamenné. A Tokiu charismatické toyoty „s ušima“. Nádherně hranaté sedany s velkými zrcátky na předních blatnících jsou jedinečným doplňkem města. Toyota v Japonsku dodává vozy taxislužby již od roku 1936.

Toyota Crown Comfort | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Původ modelu Crown Comfort s benzinovými (plynovými) a dieselovými čtyřválci pohánějícími zadní kola sahá do osmdesátých let, v tokijských ulicích však jezdí modely uvedené po přepracování v roce 1995. Prý 90 procent taxíků v Japonsku je od Toyoty, alternativou byl podobně střižený (a oldschool) Nissan Cedric, který se už nevyrábí. 

Comfort si prý kromě taxikářů kupuje konzervativní klientela, která oceňuje hlavně pohodlí. A má pravdu, jízda je zážitek. To auto je neuvěřitelně komfortní a tiché, nese se silnicí s grácií, vzadu to jen tak zlehka pohupuje. 

Fotogalerie

Uvnitř je spousta místa. Pravda, osmdesátá léta jsou vidět kam oko pohlédne, ale to nevyčítáme ani těm slavným londýnským taxíkům. Výbava je taky spartánská, ale cestující je tu přece jen na skok, takže wi-fi nebo masážní křesla nepotřebuje. Specialitou je ovládání zadních dveří, ty může taxikář otvírat a zavírat na dálku ze svého místa.

A co ty charakteristické velké uši zrcátek? Ta mívala japonská auta do roku 1983, kdy se změnil předpis, takže je mohli začít výrobci montovat také na dveře. Taxikářům ale prý víc vyhovují ty „blatníkové“: je v nich víc vidět, lépe vykryjí mrtvý úhel a taky méně přesahují obrys auta, taky pomáhají při protahování se úzkými uličkami, protože přesně šoférovi označí kraj auta. Prostě nádhera. 

Proč nemá své taxíky taky Praha? Nějaký originál by jí slušel a třeba by se nám tu taxikáři přestali prát, odpustili by si blokády města. Noblesa těch tokijských, kteří vozí i noční flamendry zásadně v černém obleku, by přišla časem možná taky.

Nová éra

Retro kabát, robustní technika

Teď to má hranatá toyota spočítané, automobilka už představila nástupce. Zaměření speciálně navrženého modelu podtrhuje už samotné značení „JPN Taxi“. Nový model se v říjnu začal nabízet. 

Auto je od začátku stavěné jako taxi, od madel dveří až po celkovou konstrukci vozidla. I retrodesign, který připomíná klasické londýnské taxíky, je navržen tak, aby bylo auto v ulicích na první pohled identifikovatelné. "Toyota chce prostřednictvím vozů JPN Taxi změnit celkový ráz Japonska, pomoci vybudovat bezbariérová města a přeměnit Japonsko v zemi otevřenou vůči turistům," vysvětluje Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení značky.

Specialitou je nízká plochá podlaha usnadňující nastupování zákazníků, široké a elektricky posuvné zadní dveře (pouze na levé straně) nebo prostor pro převoz vozíčkářů. Zavazadlový prostor má objem 401 litrů.

V interiéru jsou některé vychytávky, které jinde nenajdeme. Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech jsou osvětleny diodami, aby byly ihned rozpoznatelné i v noci. Zadní sedadla mohou dostat vyhřívání a odvětrávání.

Přední náprava používá vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu jsou vlečená ramena s vinutými pružinami. Boční části předního i zadního nárazníku, složeného vždy ze tří kusů, jsou vyměnitelné. Vyměnitelné jsou pouze vnější krycí skla světel.

Také nový taxík pro Japonsko jezdí stejně jako předchůdci na plyn (LPG), více o motoru automobilka neprozradila.

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

ANALÝZA: Proč Češi jezdí starými auty? Na mladší jednoduše nemají

(Ilustrační snímek)

Za loňský rok se v Česku prodalo 271 595 nových aut. Věk průměrného tuzemského auta ovšem podle statistik Svazu dovozců...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Ojeté B je nejlevnější cestou k modernímu mercedesu. Je to držák

Mercedes-Benz třídy B

Zatímco ceny ojetých Fordů C-Max nebo Renaultů Scénic z roku 2012 už klesly hluboko pod dvě stě tisíc, jejich současník...

Najdete na iDNES.cz