Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

aktualizováno 
Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně spočítat. Bylo by hloupé schrastit peníze na honosné auto snů a v zimě nejezdit, protože nezbude na nové gumy.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

To auto je nádherné! A prodává se se slevou! Pokud právě vybíráte nový vůz, potlačte nadšení a soustřeďte se i na to, kolik vás bude stát jeho servis. Nákupem totiž placení teprve začíná. To máte povinné ručení, dálniční známka, pojištění... a pak je tu ještě další spousta věcí, které vám dokážou vysát úspory.

Při výběru auta je třeba potlačit emoce a i přes okouzlení lákavou cenou nebo líbivým vzhledem myslet i na to, kolik vás bude stát jeho servis.

Kolik bude stát pojistka, zjistíte dotazem na pojišťovně snadno. Vypátrat ovšem další věci, za které se peníze rozkutálí, je už složitější.

Ve firmách, které mají flotily aut, se velmi pečlivě sledují celkové náklady provozu vozidla, v hantýrce správců autoparků o nich uslyšíte jako o TCO (total cost of ownership, nebo také total cost of operation). „Ukazatele TCO jsou klíčové zejména pro firemní klientelu,“ potvrzuje Lukáš Popelka z Porsche Česká republika.

Je třeba se soustředit na skutečné hybatele nákladů jako zůstatková hodnota vozu (peníze, které utržíte při následném prodeji) nebo u firem administrativní náklady. Pokud potřebujete auto k práci, soustřeďte se také například na dostupnost servisu a dalších služeb.

„Vozidlo má náklady vždy, a to i když stojí a nejezdí,“ vysvětluje Zdeněk Svoboda, tvůrce unikátního systému ohodnocující náklady na provoz auta JiTiS. „Výdaje na provoz auta jsou přitom hned na druhém místě za bydlením,“ dodává.

„O vyčíslení nákladů na provoz je u nás velký zájem, každý den zaznamenáváme několik poptávek od klientů, kteří si vybírají auto a chtějí vědět, jaké jsou náklady vlastnictví auta a případné opravy,“ dodává Tomáš Kučera z obchodního domu s automobily Automodul.cz.

Spotřeba a výběr motoru

Velmi obecně se udává, že u firemních aut 30 až 50 procent všeho placení kolem vozu představují náklady na palivo a dalších 30 až 50 procent ztráta při následném prodeji vozidla. Pojištění je kolem 8 %, servis 7 % a pneumatiky procento.

Velmi silně vnímaným parametrem je podle Lukáše Popelky z Porsche Česká republika například délka servisního intervalu, značky koncernu VW ho u osobních vozů v některých případech natahují až na 2 roky (nebo 30 000 km).

Na spotřebu se Češi zaměřují velmi silně. Souvisí s ní i volba motoru. Obecně lze říci, že nafťák se vyplatí těm, kdo najezdí ročně alespoň patnáct dvacet tisíc kilometrů. Se stále větší komplikovaností a náchylností moderních naftových motorů, u kterých mohou servisní náklady dosahovat astronomických částek, se tato hranice ještě více posouvá. Selskou logiku - Mám jezdit za osm litrů benzinu nebo šest nafty? - hravě rozmetá servis turbodieselu, při kterém bude třeba měnit vstřikovače a čerpadlo nafty a k tomu dvouhmotový setrvačník (spojku) a filtr pevných částic.

Rozhodně stojí za to prosondovat, kolik vůbec servis auta konkrétní značky stojí (ti nejpečlivější zkoumají ceny konkrétních exponovaných dílů – tlumičů, brzd, nárazníků, světel...). Ušetřené tisícovky za nákup auta s výhodnější cenovkou umí z peněženky vytáhnout banální výměna brzdových kotoučů a destiček.

Ještě mnohem méně si kupec uvědomuje, jak výraznou částkou se na celkové bilanci peněz za vlastnictví auta podílí cena ojetého auta při prodeji. Právě prodejnost ojetého vozu a především jeho zůstatková cena, kterou za něj při následném prodeji dostanete, má velký vliv na celkovou bilanci toho, kolik automobil a jeho provoz stály.

Jaká je situace na trhu s ojetinami a jak si které značky drží cenu vysledovat lze, stačí se podívat do inzerce. Obecně platí, že extrémně vysokou zůstatkovou hodnotu si drží škodovky a vozy z Německa, za nimi jsou japonská auta. Naopak třeba u francouzských nebo italských vozů padá cena na trhu ojetin výrazněji.

Vlastní počty

Když si chcete udělat takový rozpočet TCO sami, počítejte tedy kromě nákupní ceny (leasingové splátky) i s placením za pojištění, servis, pneumatiky a dálniční známky.

Škoda Rapid liftback a Spaceback

Za konkrétní příklad jsme zvolili typické auto české rodiny. Škodu Rapid Liftback s motorem 1.0 TSI 70 kW Ambition bez další příplatkové výbavy s ceníkovou cenou 330 tisíc korun. Výhodou škodovek je, že si především na českém trhu drží cenu, což je bonus pro majitele při následném prodeji a velmi výrazně to promlouvá do celkové bilance. Po pěti letech provozu a 100 tisících najetých kilometrech takový rapid prodáte dle tabulek zůstatkových hodnot zhruba za 120 tisíc. Za benzin majitel zaplatí za pět let asi 140 tisíc, předepsané pravidelné servisní prohlídky a běžná údržba vyjdou na 28 tisíc, povinné ručení a havarijní pojištění na třicet tisíc a dálniční známky pořídíte na pět let za 7500. Celkové náklady s připočtením pneumatik a dalších drobných položek vycházejí na čtyři koruny a pár haléřů na kilometr.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

TEST: Poznáte kontrolky v autě?

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Rozsvítila se vám za jízdy nějaká kontrolka? Nemusíte ještě panikařit, klíčové jsou vlastně jen čtyři: olejnička,...

Zima už dorazila, zajeďte s autem do servisu a do myčky

Autoservisy mají speciální přístroj pro zátěžový test autobaterie.

Před zimou by mělo auto zamířit na prohlídku. Autoservisy vyhlašují speciální podzimní servisní akce a nabízejí slevy....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.